پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۸۹۱
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۱
دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: درخواستم از رئیس‌جمهور این است به قولی که به مردم آذربایجان داد وفا کند و اجازه ندهد برخی معاونانش به بهانه محدودیت منابع درآمدی بگویند نمی‌توانیم منابع مورد نیاز دریاچه ارومیه را تخصیص دهیم.

شعار سال: عیسی کلانتری صبح چهارشنبه در کنفرانس بین‌المللی پیامدهای جغرافیایی و زیست محیطی وضعیت دریاچه ارومیه اظهار داشت: بخشی از تحقیقات مربوط به تبعات احتمالی خشکی دریاچه انجام نگرفته و تقاضا دارم دانشگاه تبریز این تحقیقات را انجام دهند.

وی با بیان اینکه وقتی محیط تغییر می‌کند در دراز مدت امکان تغییرات ژنتیکی هم وجود دارد، افزود: من به عنوان یک آذری از دکتر روحانی سپاسگزار هستم؛ که یکی از بزرگ‌ترین مشکلات زیست محیطی را در شمال‌غرب مورد توجه و جزو اولین مصوبات دولت قرار دادند.

کلانتری ابراز داشت: خود رئیس جمهور در مرکز تحقیقات استراتژیک نقش داشت و به این نتیجه رسیده بود که ضررهای احتمالی آن نسبت به هزینه‌های خشکی دریاچه شاید یک به 200 باشد بنابراین مصمم شدند اولین کار اجرایی خود را تشکیل ستاد احیای دریاچه برای نجات چندین میلیون ساکن حاشیه دریاچه نام نهند.

*هزینه‌های احیای دریاچه به قیمت‌های سال 93 بیست هزار میلیارد تومان بود

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه ادامه داد: بعد از تشکیل ستاد احیا، با توجه به تجربیات علمی و تحقیقاتی که بنده در 30 سال داشتم به این نتیجه این رسیدیم که مسئولیت علمی ستاد احیا را مهندسان مشاور نمی‌توانند به عهده گیرند و ما پس از بررسی‌های لازم دانشگاه صنعتی شریف را مسئول این کار قرار دادیم.

وی تصریح کرد: 90 درصد آب دریاچه از آذربایجان‌غربی تامین خواهد شد و هزینه‌های احیای دریاچه ارومیه به قیمت‌های سال 93 حدود 20 هزار میلیارد تومان است؛ دو سال اول به تثبیت دریاچه اختصاص داشت که این دو سال را روسفید بودیم و توانستیم دریاچه را به وضعیت تثبیت برسانیم.

*از نظر علمی ثابت شده دریاچه قابلیت احیا دارد

کلانتری با بیان اینکه از نظر علمی ثابت شده دریاچه قابلیت احیا دارد اما اراده احیا در دست دولت‌ها است، خشک کردن دریاچه بسیار راحت است؛ افزود: از سال 85 بارها تذکر دادیم که دریاچه ارومیه در سال 95 خشک خواهد شد و خشک شدن دریاچه سریع‌تر از سال 95 اتفاق افتاد و ما دریاچه را خیلی ارزان فروختیم.

این مسئول اذعان داشت: طبق برآورد معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی کل کالاهای تولیدی کشاورزی در حوزه آبریز 1.1 درصد هزینه‌های خشکی دریاچه را شامل می‌شود و در مجموع 300 میلیون دلار بیشتر ارزش ندارد و در واقع ما دریاچه را مفت تقدیم مردم منطقه کردیم.

*رئیس جمهور این است به قولی که به مردم آذربایجان دادند وفا کنند/ احیای دریاچه اورمیه نمی تواند ارتباطی با منابع دولت داشته باشد

وی تاکید کرد: درخواستم از شخص رئیس جمهور این است به قولی که به مردم آذربایجان دادند وفا کنند و اجازه ندهند تعدادی از معاونان به بهانه محدودیت منابع درآمدی بگویند، ما نمی‌توانیم منابع مورد نیاز دریاچه ارومیه را تخصیص دهیم.

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه خاطرنشان کرد: احیای دریاچه ارومیه یک برنامه غیرقابل توقف است و هیچ ارتباطی نمی‌تواند به منابع دولت داشته باشد.

*دولت برای دریاچه ارومیه منابع ندارد همانند کارهای دیگر استقراض کند

وی با بیان اینکه یا رئیس جمهور خیلی صریح بگوید عملیات احیا متوقف شود و یا اگر مصمم هستند که دریاچه احیا شود بر دهن معاونان خود بزنند که می‌گویند ما منابع نداریم؛ افزود: اگر منابع ندارند باید استقراض کنند؛ دولت که 10 ها هزار میلیارد تومان به سیستم بانکی بدهکار هست، سالانه 2 هزار میلیارد هم اضافه و یا استقراض خارجی کند.

کلانتری اذعان داشت: امروز شرمنده دستگاه‌های اجرایی و پیمانکارانی هستم که در ارتباط با دریاچه ارومیه مشغول فعالیت هستند؛ بیشتر درآمد دولت صرف حقوق پرسنل خود دولت می‌شود باید پرسید سهم ملت از این درآمد چیست؟ ما باید نفت بفروشیم، مالیات بگیریم تا فقط حقوق پرسنل دولت را بدهیم پس حق مردم کجا می‌رود؟!

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه متذکر شد: قطعا اگر در داخل هم منبعی نباشد در خارج منابعی وجود دارد و ستاد اقتصادی دولت موظف است منبع تامین کند.

عیسی کلانتری دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه در روزهای گذشته اعلام کرد: متاسفانه اکنون که به مرحله احیای دریاچه رسیده‌ایم سازمان برنامه و بودجه در عمل به تعهداتش موفق نبوده است.

کلانتری با بیان اینکه امروز عملیات احیای دریاچه به لحاظ مالی متوقف شده است، اظهار داشت: وظیفه ستاد احیای دریاچه ارومیه نشان دادن مسیر احیای دریاچه است و باید دولت اهتمام جدی در این خصوص داشته باشد چرا که در این خصوص کمبودها را به اطلاع رئیس جمهور رسانده‌ایم.

اهمیت موضوع احیای دریاچه ارومیه در سال‌های گذشته برای مردم آذربایجان و حتی مردم ایران تا آنجا پیش رفت که آقای حسن روحانی در سفر پیش از برگزاری انتخابات به ارومیه در جمع مردم آذربایجان با بیان این‌که نخواهیم گذاشت دریاچه ارومیه خشک شود، گفت: "من به شما قول می‌دهم که اگر بار مسئولیت اجرایی کشور را بر دوش من قرار دادید، در اولین روز دولت، حل مشکل دریاچه ارومیه در دستور کار قرار خواهد گرفت."

حسن روحانی در جمع هواداران خود در ورزشگاه شهید آهن‌دوست ارومیه در جواب فریاد هواداران خود مبنی بر اینکه دریاچه ارومیه احیا باید شود، اظهار کرد: "در مرکز مطالعات استراتژیک مدت‌هاست کارگروه ویژه‌ای برای حل مشکل دریاچه ارومیه تشکیل شده و اولین بررسی‌ها به ما می‌گوید اگر خدای ناکرده دریاچه ارومیه خشک شود، زیست 14 میلیون نفر در معرض خطر قرار خواهد گرفت و آن‌ وقت ریزگردهای نمک تمام زمین‌های کشاورزی کشور را نابود خواهد کرد."

روحانی آن روز به مردم ارومیه قول داد که در اولین روز کاری دولت جدید حل مشکل دریاچه ارومیه را در دستور کار قرار دهد و تاکید کرد که من به شما قول می‌دهم در دولت تدبیر و امید، احیای دریاچه ارومیه جزء اولین برنامه‌هایمان باشد.

روز یکشنبه 27 مرداد ماه سال 92 نخستین جلسه هیئت دولت دولت تدبیر و امید برگزار شد و رئیس جمهور در نخستین روز به وعده داده شده در شعارهای انتخاباتی خود جامه عمل پوشاند. در این جلسه که بیش از سه ساعت طول کشید، بعد از اظهارات روحانی و قرائت منشور اخلاقی دولت، تصمیمات و مصوبات مهمی اتخاذ شد که از جمله آنها برای بهبود وضعیت معیشت مردم و نجات دریاچه ارومیه است.

در این جلسه، هیئت دولت مصوب کرد که کارگروه نجات دریاچه ارومیه با مسئولیت وزیر نیرو و عضویت وزرای جهاد کشاورزی، کشور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و نماینده معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ایجاد شود.

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از خبرگزاري فارس، تاریخ انتشار: 3 آذر 1395، کد مطلب: 13950903000522:www. farsnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین