پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۹۴۴۷
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۷
مدیر کل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی می‌گوید: بیشترین آمار سوء تغذیه در مناطق محروم کشور از جمله استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان، خراسان جنوبی و... است. طبق گزارشی که انستیتو تحقیقات تغذیه ارائه کرده است، ۳۰ در صد خانوار‌های کشور با کمبود دریافت انرژی روزانه مواجه هستند.
شعار سال: تورم به عنوان عاملی که جامعه را به سمت و سوی فقر می‌برد، می‌تواند بر سرعت سوء تغذیه اثر بگذارد. با ایجاد تورم، سطح درآمد متناسب با وضعیت تورم نیست، در نتیجه به مرور فقر در جامعه گسترش می‌یابد. توزیع فقر سفره خانوار‌های کم درآمد را کوچک و کوچک‌تر می‌کند تا جایی که سوء تغذیه در جامعه شکل می‌گیرد.

زهرا عبداللهی، مدیر کل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی و با وجود مشکلات اقتصادی، قیمت مواد غذایی بیش از همیشه افزایش پیدا کرده است، می‌گوید: «منابع پروتئینی مخصوصا پروتئین‌های حیوانی مثل گوشت، مرغ، تخم مرغ و لبنیات افزایش قیمت زیادی داشته است. این باعث می‌شود دسترسی خانوار به این موادغذایی، رفته رفته تا جایی کم شود که از سفره خانوار نیز حذف شود. در حال حاضر، دهک‌های با درآمد پایین، با مشکل مواجه هستند.»

تهدید جدی سوء تغذیه برای کودکان زیر ۵ سال، نوجوانان و مادران باردار کشور

او با اشاره به اینکه اگر سریعا به دهک کم درآمد جامعه در تامین مواد غذایی کمک نشود، منجر به بروز سوء تغذیه خواهد شد، می‌گوید: «گروه‌هایی که در برابر سوء تغذیه آسیب پذیر هستند بیشتر کودکان زیر ۵ سال (به دلیل حضور در سن رشد)، کودکان در سن بلوغ و مادران باردار (جهت رشد جنین) هستند. این گروه‌ها باید تغذیه مناسب داشته باشند و هر روز مقدار استانداردی از ریز مغذی‌ها به بدنشان برسد. اگر به دلیل گرانی، در به دست آوردن این مواد غذایی خللی ایجاد شود سوء تغذیه در جامعه ایجاد می‌شود.»

زهرا عبداللهی در ادامه می‌افزاید: «برای پیشگیری از ایجاد سوء تغذیه، دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی در حال بررسی پیشنهاد ارائه کالابرگ به خانوار‌های کم درآمد است تا بتوانند از این طریق، اقلام غذایی گران را تهیه کنند. این پیشنهاد پس از بررسی‌های نهایی، به دولت ارائه داده می‌شود. دولت وظیفه دارد از مردم حفاظت کند و امیدواریم با این طرح نیز موافقت شود.»

مدیر کل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، در ادامه در خصوص آمار سوء تغذیه در کشور می‌گوید: «فعلا آمار سوء تغذیه نگران کننده نیست؛ اما اگر این وضع اقتصادی ادامه پیدا کند، اوضاع نگران کننده خواهد شد. شیوع سوء تغذیه، در بچه‌های زیر پنج سال زیاد نیست و حدود ۴ الی ۵ درصد است. با این وجود، آمار دو سال گذشته نشان می‌دهد که این اتفاق یک روند افزایشی داشته است.»

۴ استان کشور بیشترآمار سوء تغذیه کشور را دارند

وی در تبیین گفته هایش می‌افزاید: «بیشترین آمار سوء تغذیه در مناطق محروم کشور از جمله استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان، خراسان جنوبی و... است. طبق گزارشی که انستیتو تحقیقات تغذیه ارائه کرده است، ۳۰ در صد خانوار‌های کشور با کمبود دریافت انرژی روزانه مواجه هستند.»

او با اشاره به اینکه دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در طرح تغذیه رایگان در مناطق محروم با وزارت آموزش و پرورش همکاری دارد می‌گوید: «این طرح با هدف اینکه از شیوع سوء تغذیه در کودکان در مناطق محروم جلوگیری کند اجرا می‌شود. چند سالی می‌شود که برنامه شیر مدرسه به دلیل کمبود اعتبارات اجرا نمی‌شود در صورتی که بخشی از نیاز‌های تغذیه‌ای پروتئینی دانش آموزان از این طریق تامین می‌شد. همچنین پیگیر هستیم که از ابتدای سال تحصیلی در تمام مدارس کشور برنامه شیر مدرسه اجرا شود.»


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از سرپوش، تاریخ انتشار:۱۸ خرداد ۱۴۰۱، کد خبر: ۱۴۰۱۰۳۲۰۶۶، www.sarpoosh.com
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین