پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۰۵۳۹
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۹
دکتر علی کشاورز، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران و متخصص تغذیه درباره پیامد‌های عدم امنیت غذایی می‌گوید: ثابت شده است که اگر در حدود ۵۰% از افراد جامعه فقر آهن داشته باشند تولید ملی در آن کشور بیش از ۲۰% کم خواهد شد و راندمان کاری پایین می‌آید؛ بنابراین وقتی سو تغذیه دارید عوارض و پیامد‌های گوناگونی در انتظار شما است.

شعار سال:دکتر علی کشاورز، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران و متخصص تغذیه درباره پیامدهای عدم امنیت غذایی می گوید: ثابت شده است که اگر در حدود ۵۰% از افراد جامعه فقر آهن داشته باشند تولید ملی در آن کشور بیش از ۲۰% کم خواهد شد و راندمان کاری پایین می آید. بنابراین وقتی سو تغذیه دارید عوارض و پیامد های گوناگونی در انتظار شما است.وقتی تامین ندارید وقتی در خانواده شما کفش و لباس و غذا به اندازه کافی نیست فکر سالمی برای کار وجود نخواهد داشت. از این رو باز تاکید می کنم که سو تغذیه پیامد های گوناگونی دارد و تنها راه از بین بردن سو تغذیه بهبود معیشت است. باید توان معیشتی مردم بالا برود نه اینکه تورم بالا برود و قدرت خرید روز به روز پایین تر بیاید.
 
متن گفت وگوی  با دکتر کشاورز می خوانید:
 
_ با توجه به تورم و گرانی مواد غذایی و ناتوانی اقتصادی بسیاری از خانواده ها، تبعات ادامه دار بودن سو تغذیه در خانوار ایرانی را چگونه پیش بینی می کنید؟
 
فردی که در دوران جنینی سو تغذیه داشته باشد هیچگاه به حداکثر رشد مغزی و جسمی لازم و طبیعی نمی رسد
 
سو تغذیه اثرات ناگواری بر رشد مغزی و جسمی انسان دارد
 
در شرایط وضعیت بد اقتصادی انسان به هر قیمتی می خواهد شکم خود را سیر کند
 
فقر اثرات مختلفی در مساله سو تغذیه دارد
 
آنچه که می توانم بگویم این است که سوءتغذیه نهایت تاثیری است که وضعیت اقتصادی جامعه بر موضوع تغذیه دارد. اگر زنی که باردار است سوتغذیه داشته باشد این وضعیت بر روی رشد جسمی و قدی و مغزی جنین اثر می گذارد. فردی که در دوران جنینی سو تغذیه داشته باشد هیچگاه به حداکثر رشد مغزی و جسمی لازم و طبیعی نمی رسد. سوتغذیه دوران جنینی و بخصوص سو تغذیه در دو سال اول عمر تاثیری بر رشد مغزی و جسمی انسان می گذارد و این وضعیت بعد از این هرگز قابل جبران نیست. این افراد کوتاه قد تر می شوند و رشد مغزی کم تر و استعداد های پایینتری دارند. بنابراین وقتی بلایی را که با سو تغذیه بر سر افراد می آید حساب کنیم می بینیم که در نهایت این تاثیری بر جامعه خواهد بود. علم ثابت کرده است که سو تغذیه اثرات ناگواری بر رشد مغزی و جسمی انسان دارد. وقتی وضعیت اقتصادی خانواده ها خوب نیست و نمی توانند مواد غذایی را در حداقل نیاز خود تامین کنند طبیعتا این وضعیت در یک سطح رشد جسمی و مغزی فرد را مختل می کند و از طرف دیگر در بین بالغین سیستم ایمنی را مختل می کند بنابراین بیشتر افراد در معرض بیماری ها قرار می گیرند. در شرایط وضعیت بد اقتصادی انسان به هر قیمتی می خواهد شکم خود را سیر کند. از این رو انواع سو تغذیه ایجاد می شود. شاید مردم به شکلی شکم خود را پر کنند ولی نیاز های پروتئینی و ویتامینی و نیاز های تغذیه ای بدن آنها تامین نمی شود و فقر سلولی پیش می آید. بنابراین سلامتی این فرد به خطر می افتد و در چنین جامعه ای بیماری های مختلفی شایع می شود به طور مثال اگر نتوانید گوشت و مرغ و ماهی بخرید و گاهی به سمت فست فودها بروید چون نسبت به گوشت ارزان تر هستند، پیامد آن بیماری های قلبی و عروقی و سرطان ها و کبد چرب است. بنابراین فقر اثرات مختلفی در مساله سو تغذیه دارد. چه در رشد جسمی و قدی و مغزی و چه در مورد ابتلا به بیماری ها تاثیر گذار است. از این رو سیاست کلی که باید در کشور حاکم باشد باید به گونه ای باشد که طبقات متوسط و پایین تر جامعه به گونه ای حمایت شوند تا بتوانند از حداقل هایی نیاز خود را تامین کنند.
 
_ در مورد بچه ها مساله به چه صورت بروز می کند؟
 
در مورد بچه ها همانطور که گفتم در کودکان دارای سو تغذیه رشد قدی و مغزی مختل می شود. دوران جنینی و دو سال اول عمر و دوران رشد و دوره بلوغ اهمیت دارند زمینه های پوکی استخوان در سال های بعد و کوتاهی قد و ابتلا به بیماری ها از همین سال ها شروع می شود.
 
_ آیا می توان راه های جایگزینی داشت و یا توصیه هایی کرد؟
 
تا حدودی بله به عنوان مثال ما می گوییم اگر گوشت کافی برای خوردن ندارید تخم مرغ و حبوبات تاحدودی می تواند جایگزین شود. نه اینکه به طور مطلق این باشد ولی در برنامه های غذایی ارزان قیمت تا حدودی می توان از حبوبات، لوبیا و نخود و عدس و ماش به عنوان جایگزین استفاده کنیم. این خوراک ها وقتی با نان خورده شود می تواند تا حدودی کمبود پروتئین ها را جبران کند ولی اینکه فکر کنیم زنی باردار یا شیرده بتواند فقط به این موارد متکی باشد نه در این صورت رشد کودک تضمین نخواهد شد.
 
_ گفته شده در جامعه ما بالای ۵۰ درصد زیر خط فقر هستند بر طبق این آمار جمعیت بالایی دچار سو تغذیه هستند.
 
وقتی حدود ۴۰ میلیون ایرانی زیر خط فقر زندگی کنند مسلما سلامتی این افراد به خطر افتاده است
 
سو تغذیه و فقر در جامعه پیامدهای بی شماری دارد
 
خطر آسیب در زمان کم خونی بالا است
 
علاقه به زندگی و توجه به همسر و فرزند در زنی که فقر آهن دارد کم می شود
 
اگر حدود ۵۰ درصد از افراد جامعه فقر آهن داشته باشند تولید ملی در آن کشور بیش از ۲۰ درصد کم خواهد شد
 
تنها راه از بین بردن سوءتغذیه بهبود معیشت است
 
بله در این شکی نیست وقتی بیش از ۵۰ درصد یعنی در حدود ۴۰ میلیون ایرانی زیر خط فقر زندگی کنند مسلما سلامتی این افراد به خطر افتاده است و عوارض زیادی در کمین جامعه است وقتی مادری سو تغذیه دارد نه تنها جنین او آسیب می بیند بلکه خطر مرده زایی و خطر از بین رفتن خود او در حین زایمان نیز مطرح است. از این رو سو تغذیه و فقر در جامعه پیامد های بی شماری دارد. مادری که فقر آهن دارد از دقت کمتری برخوردار است. توان او در زندگی پایین می آید اگر کارگر است و در جوار ابزار و ماشین آلات کار می کند خطر آسیب در زمان کم خونی بالا است و خطر قطع عضو در این کارگران بالا است. بنابراین وقتی سو تغذیه داریم با مشکلات دیگری نیز روبرو هستیم. علاقه به زندگی و توجه به همسر و فرزند در زنی که فقر آهن دارد کم می شود و کیفیت این زندگی پایین می آید، کسی که فقر آهن دارد بی حوصله است. ثابت شده است که اگر در حدود ۵۰% از افراد جامعه فقر آهن داشته باشند تولید ملی در آن کشور بیش از ۲۰% کم خواهد شد و راندمان کاری پایین می آید. بنابراین وقتی سو تغذیه دارید عوارض و پیامد های گوناگونی در انتظار شما است.وقتی تامین ندارید وقتی در خانواده شما کفش و لباس و غذا به اندازه کافی نیست فکر سالمی برای کار وجود نخواهد داشت. از این رو باز تاکید می کنم که سو تغذیه پیامد های گوناگونی دارد و تنها راه از بین بردن سو تغذیه بهبود معیشت است. باید توان معیشتی مردم بالا برود نه اینکه تورم بالا برود و قدرت خرید روز به روز پایین تر بیاید.
 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازپایگاه خبری شفقنا ، تاریخ انتشار:  27دی 1400، کدخبر: 1299621، www.fa.shafaqna.com

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
0
0
هشدار داده میشه ولی کسی نیست که گوش شنوا داشته باشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۳۰
0
0
نمی فهند بخدا. اگر بفهمند که سو تغذیه با تولید ملی چه می کند که اینقدر حماقت های اقتصادی تداوم نخواهد داشت؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۳۰
0
0
اثرات سو تغذیه بر تولید ملی را باید در بازه 10-15 ساله جستجو کنید. در سال 1373 ابر تورم دوره هاشمی، اثرات خودش را روی آسیب های اجتماعی سال 1385 نشان می داد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۳۰
0
0
در عرض یک سال ، شهروندان بدلیل استفاده زیاد از چربی و کربوهیدرات باد می کنند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
0
0
پیامدهای ناشی از سو تغذیه در ابتدا به دو شکل افزایش آمار جرایم فرد محور و افزایش بیماری های روانی و اعصاب ، خود را نشان می دهد.
سپس گرایشات نهادی پیدا کرده و نهادهای اجتماعی را منهدم می کند( مثل خانواده، سرمایه اجتماعی و ...) و در عین حال جرایم سازمان یافته را سبب می شود.
در نهایت ، رویکرد ساختار شکنی و نابود سازی بخودش می گیرد
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین