پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۳۷۹۷۶۳
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۲
کافی بود که یک پایگاه خبری بخشی از موهوماتی که بعضا در صداسیما می‌شنویم و می‌بینیم را منتشر می‌کرد، کارش روز‌های روز با دادگاه و پاسگاه بود. بر چه اساسی کارشناس اقتصادی یک برنامه از برنامه آمریکا برای ارز ۶۰ هزار تومانی صحبت می‌کند؟ کدام ادله و دلیل برای این کار وجود دارد؟ چرا افکار عمومی بازیچه برخی سلیقه‌های نافهم، کج خیال خود مصلح پندار می‌شود! میهمان برنامه‌ای دیگر از خانه کانکسی حضرت آقا می‌گوید و.. آقای جبلی، اگر توان دکان داری ندارید، استعفا بدهید. جناب دادستان، اگر در این موارد ورود نکنید، هشدار به بدعتی شدیدا انحرافی با سو استفاده از تربیون صداسیما را می‌دهیم. لطفا بنا بر اختیارات قانونی خودتان ورود موثر کنید.
شعار سال: کارشناس اقتصادی در صداوسیما ادعا کرد: امریکا از ۲هفته قبل برای رساندن قیمت دلار به ۶۰هزارتومان برنامه ریزی کرد، اما موفق نشد. این در حالی است که دیروز درست در روزی که صالح‌آبادی رئیس کل بانک مرکزی در مصاحبه با تلویزیون گفت هم‌اکنون ما بیشترین اسکناس ارزی طول تاریخ بانک مرکزی را در اختیار داریم، قیمت دلار در سیر افزایشی خود، وارد کانال ۳۳ هزار تومان شد!

در همین حال، کارشناس شبکه افق در برنامه جهان‌آرا گفت از دو هفته قبل آمریکا برنامه‌ریزی کرده بود که دلار در ایران به ۶۰ هزار تومان برسد، ولی دولت با اقداماتی که کرد مانع تحقق این برنامه آمریکائی شد. این کارشناس برای اثبات سخن خود، سند یا دلیلی ارائه نداد.

شابان گفتن است مطرح کردن این گونه اخبار بی پایه و اساس بیشتر از آنکه بسود منافع کسور باشد آب ریختن به آسیاب دشمنان این مرز بوم است. متاسفانه این روز‌ها ناظران برنامه‌ها یا خواب هستند و یا خود را به خواب می‌زنند.

با تجربیاتی که در عرصه رسانه‌های داخلی و بین الملل دارم. به نظرم؛ تبیین نقش نظارتی رسانه‌ها و به طور خاص، نقش نظارتی رسانه ملی بر حاکمیت، و بیان موانع عدم تحقق این کارکرد رسانه ملی می‌بایست مورد تجدید نظر قرار گیرد تا پخش این گونه اخبار بی پایه موجب بی اعتمادی بیشتر مردم به صدا و سیما شده است.

یادمان باشد مراد از نظارت سانسور نیست بلکه دروازبانی رسانه درجهت منافع کشور است. بیان یک خبر بی پایه و اساس بیشتر از آنکه بسود کشور باشد در جهت دشمنان این مرز بوم است. متاسفانه برخی از مجریان و کارشناسان رسانه در حوزه کاری خود احاطه ندارند و تهیه کنندگان برنامه هم بدلیل تسلط نداشتن به حوزه ماموریت خود در ارایه برنامه‌ها نقش ضباط را دازند تا تهیه کننده!

صاحب نظران حوزه‌های «ارتباطات» و «مدیریت رسانه»، به نقش نظارتی رسانه ملی تاکید دارند. پژوهش،‌ها حاکی از آن است که رسانه ملی باید نقش نظارتی داشته باشد؛ که در این خصوص، اکثر کارشناسان معتقد بودند، رسانه در حوزه‌هایی همانند اقتصاد که پاشنه اشیل مردم است حساسیت کمتری وجود دارد. اما در حوزه‌های اصلی، همچون حوزه‌های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی وبخصوص اقتصادی با توجه به ظرفیت‌های خود، به نحو بهتری می‌تواند عمل نماید. از نظر آن ها، موانع فعالیت رسانه در ایفای نقش نظارتی اش مورد توجه و تحلیل قرار گیرد. مواردی همچون نیروی انسانی، عدم خودباوری رسانه از جایگاه ویژه خود، فرهنگ سازمانی و… که خود رسانه در آن نقش دارد جزء عوامل درون رسانه‌ای و شرایط محیطی، خطوط قرمز، نحوه ارتباط رسانه ملی با نهاد‌های حاکمیت، ساختار رسانه ملی، منابع مالی و… که تا حدود بسیاری در اختیار رسانه نبوده، اما رسانه را در انجام وظیفه نظارتی خود تحت الشعاع قرار داده، به عنوان موانع برون رسانه‌ای در ایفای نقش نظارتی رسانه حایز اهمیت است.

تعداد بازدید : 1

شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از خبرگزاری اقتصاددان، تاریخ انتشار:۲۳ خرداد ۱۴۰۱، کد خبر: ۹۰۹۱۵، www.eqtesaddan.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین