پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۰۲۲۱
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۱
فداحسین مالکی گفت: زلزله و فاجعه زلزله پکتیکا به حدی است که کنترلش و مدیریتش در قد و قواره طالبان نیست چرا که مشکل ساختاری دارد.
شعار سال: «فدا‌حسین مالکی»، نماینده مردم زاهدان و عضو کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس در گفتگو با خبرنگار سیاسی یک خبرگزاری، در ارتباط با عدم کمک‌رسانی سازمان‌ها و نهاد‌های بین‌المللی به زلزله‌دیدگان افغانستان گفت: دلیل آن کاملا واضح است، بیست سال غربی‌ها و آمریکا در افغانستان بودند و هیچ دستاوردی برای مردم نجیب این کشور نداشتند. ثمره این حضور جز بدبختی و خونریزی و کشت و کشتار و نابودی و غارت منابع چیزی دیگری را دستگیر این کشور نکرد. بعد از بیست سال هم دیدید که این کشور را چگونه ترک کردند و اجازه دادند که کشور به سمتی برود که مقبولیت مردم در آن نباشد.

وی افزود: افغانستان در مدار زلزله قرار دارد و این زلزله اخیر هم در نیم قرن گذشته شاید مرگبارترین زلزله‌ای بوده که مردم افغانستان و مردم منطقه شاهد آن بوده‌اند. ابعاد این زلزله بسیار فاجعه‌انگیز بوده و کم‌تر باز شده است. طبق آخرین خبر‌ها که ما داریم بسیاری از مردم زیر آوار هستند و کمکی نشده است. اروپایی‌ها هم کمک انسانه دوستانه را به مسائل سیاسی گره زده‌اند. این اتفاق چهره بدی از غربی‌ها در مورد عدم کمک به مردم پکتیکا نشان داد. اما علیرغم این که ایران اعلام آمادگی کرده، تاکید ما بر این است که هر چه سریع‌تر به این مردم مظلوم پکتیکا امداد رسانی و کمک شود.

سفیر اسبق ایران در افغانستان در مورد عدم کمک رسانی طالبان به زلزله‌دیدگان و از بین رفتن اعتماد مردم به این گروهک گفت: زلزله و فاجعه به حدی است که کنترل و مدیریتش در قد و قواره طالبان نیست چرا که این‌ها مشکل ساختاری و مدیریتی دارند. خود مردم از جا‌های مختلف افغانستان به کمک زلزله‌زدگان شتافتند و در توان طالبان نیست که مدیریت بحران و یا کنترل اوضاع را به دست بگیرد. منهای این‌که طالبان بتواند یا نتواند، این جامعه جهانی است که هر چه سریع‌تر باید کمک هایش را نسبت به مردم آن منطقه ارسال کند.

وی ادامه داد: باید نیرو‌های متخصصی بروند که می‌توانند مردم را از زیر آوار با تکنولوژی‌های به‌روز نجات دهند. این‌ها مسائلی است که حتما باید صورت بگیرد و طالبان از عهده چنین کار‌هایی بر نمی‌آید. با توجه به اینکه طالبان در حال جنگ با جبهه مقاومت افغانستان در مناطق مختلف است، این‌ها خود مانع کمک رسانی می‌شود.

وی در ارتباط با این‌که گفته می‌شود طالبان به عمد توجهی به زلزله‌زدگان نمی‌کند و جنگ را در اولویت قرار داده است، گفت: مردم مظلوم آن منطقه که اکثرشان هم مردم قوم پشتون هستند و خانه‌ها همه سنتی و خشت و گلی بوده و گرایش عقیدتی‌شان با طالبان نزدیک است. اما به هر طریق آن‌ها برای ما مردم افغانستان محسوب می‌شوند و دنیا باید جدا از مسائل قومیتی کمک کند و مشکلات این مردم ستم دیده رفع شود. غربی‌ها متاسفانه به سمت شعله‌ور کردن آتش جنگ در اوکراین می‌روند و حاضر نیستند که در آسیا به مردم گرفتار در یک زلزله مرگبار کمک کنند.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از خبرگزاری برنا، تاریخ انتشار:۴ تیر ۱۴۰۱، کد خبر: ۱۳۴۳۴۳۱، www.borna.news
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین