پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۳۸۰۴۵۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۴
اگرچه رئیس جمهور وعده ساخت یک میلیون مسکن سالانه را داده، اما حالا خبر رسیده که برخی از پیمانکاران از ادامه ساخت طرح جهش مسکن انصراف داده‌اند. دلیل این موضوع چیست و چه مشکلاتی برای ساخت واحد‌های مسکن ملی وجود دارد؟
شعار سال: سال گذشته بود که بحث نهضت ملی مسکن مطرح و از سوی دولت وعده داده شد از سال ۱۴۰۱ سالانه یک میلیون واحد آپارتمان ساخته شود. اما همان زمان نیز هیچ منبع معتبری برای تامین هزینه این پروژه اعلام نشد.

خردادماه امسال اولین پروژه مسکن ملی در تهران آغاز شد. این ساخت‌وساز در چیتگر بود و مدت زمان اجرای آن سه تا پنج سال در نظر گرفته شده است.

اما در چند روز گذشته خبر‌هایی مبنی انصراف برخی پیمانکاران از پروژه نهضت ملی مسکن منتشر شده است. افزایش قیمت‌ها و عدم دسترسی پیمانکاران به منابع مالی از جمله دلایل این موضوع ذکر شده است.

منصور غیبی، کارشناس بازار مسکن بیان کرد: در ۳۲ سال گذشته مجموع مسکن ساخته‌شده در کشور چیزی حدود ۱۱ میلیون ۶۰۰ هزار واحد بوده است. یعنی به ازای هرسال ۳۶۰ هزار واحد مسکونی.

او ادامه داد: این ادعا که در یک سال یک میلیون واحد می‌توان ساخت سه برابر متوسط آمار ۳۲ سال گذشته است.
این کارشناس همچنین گفت: نکته مهم‌تر اینکه وقتی آپارتمان‌هایی با این گستردگی و تعداد ساخته می‌شود زمانی قابل بهره‌برداری است که تمام زیرساخت‌ها و خدمات پشتیبانی آن تامین شده باشد. این به این معنی است که هزینه‌ها صرفا به‌معنای هزینه ساخت در هر متر مربع نیست.

غیبی تضویح داد: باید محل اصلی این هزینه‌های ساخت اعلام شود، اکنون شفاف نیست که این منایع کجا هستند.

او درمورد مشکلات ساخت این واحد‌ها گفت: از جمله دلایلی که موجب نگرانی در عدم تحقق ساخت مسکن‌های ملی شده عدم تامین پایدار طرح، عدم دسترسی به زمین مناسب جهت اجرای طرح و نگرانی از افزایش تورم و تبع آن هزینه‌های بالای ساخت آپارتمان است. همچنین دخالت‌های اجرایی مدیریتی و نقش سازندگی دولت در بخش اجرا که از عوامل بازدارنده پیشرفت پروژه است.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از تجارت نیوز، تاریخ انتشار:۸ تیر ۱۴۰۱، کدخبر:، tejaratnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
United States of America
۱۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
0
0
آقای رئیسی فکر بالارفتن قیمت ها رو نکرده بودن که وعده ساخت ۴ میلیون مسکن دادن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین