پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۰۶۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۸
مركز فرهنگي دفاع مقدس كرمانشاه با مساحت 3145 مترمربع در سه طبقه احداث شده كه شامل سالن بزرگ نمايشگاه دفاع مقدس در طبقه همكف، تالار شهدا و كتابخانه تخصصي در طبقه اول و استقرار دفتر مركزي بنياد حفظ آثار و نشر ارزشهاي دفاع مقدس استان كرمانشاه در طبقه دوم است.
شعارسال: در فضاي بيروني مركز فرهنگي چند دستگاه تانك و نفربر، قسمتي از يك هواپيماي منهدم شده و لاشه يك بالگرد خودي به چشم مي‌خورد.

نمايشگاه دفاع مقدس با 650 مترمربع مساحت متشكل از سالن اصلي و 12 غرفه است.

سالن اصلي با 5/5 متر عرض و 60 متر طول، تنديس كوچك ساخته شده در شهرستان قصرشيرين را در خود جاي داده است.

در اين سالن آثار هنرمندان كشورمان كه با هنر خود حماسه‌هاي جاويد دوران هشت ساله را در قاب تابلوهايشان نشانده‌اند، چشمهاي تماشاگران را غرق زيبايي‌ها و خلاقيت‌ها مي‌كنند.

بقاياي تخريب شده دوران دفاع مقدس به همراه وسايل غنيمت گرفته شده از متجاوزين نيز در همين سالن قرار گرفته است. ضمن آنكه آثار به جا مانده از شهدا و جانبازان و ايثارگران زينت‌بخش سالن اصلي نمايشگاه است.

اين سالن با معماري خاص خود غرفه‌هاي 12 گانه را به هم مرتبط كرده است:‌

* غرفه بمباران شهرها:

استان كرمانشاه بيش از 1126 بار توسط جنگنده‌هاي حكومت بعثي بمباران مورد اصابت موشك قرار گرفته است. در اين حملات، مراكز فرهنگي، صنعتي و مسكوني استان در سطح وسيع تخريب شد و عزيزان بسياري مجروح يا به خيل شهداي گرانقدر انقلاب اسلامي پيوستند. تصاوير اين حوادث در معرض ديد ديداركنندگان قرار گرفته است.

* غرفه فاجعه حلبچه:

جنايات رژيم صدام عليه مردم مسلمان كرد و به ويژه قتل عام مردم مظلوم حلبچه يكي از هولناك‌ترين فاجعه انساني را رقم زد به طوري كه در ميان جهانيان، حلبچه به عنوان هيروشيماي دوم شناخته شد.

غرفه حلبچه با تصاوير متحرك توسط دستگاه گردون اين مظلوميت را به نمايش گذاشته است.

* غرفه حماسه پاوه:

در 26 مرداد ماه 1358 بيش از 800 نفر از نيروهاي مسلح ضدانقلاب به فرماندهي فراريان بازمانده از حكومت پهلوي با حمايت استكابر و صدام جنايتكار شهر پاوره را به محاصره درآوردند. در اين نمايشگاه غرفه‌اي به نقش با بركت سردار شهيد دكتر مصطفي چمران و ياران سلحشور ايشان به همراه اولين پيام نظامي حضرت امام خميني (ره) براي شكستن حصر شهر پاوه، به اين حماسه اختصاص يافته است.

* غرفه ارتش:

اين غرفه مزين به تصاوير شهداي جاودانه ارتش و ماكت عملياتي منطقه عمومي شهرستان قصرشيرين و سرپل ذهاب و سلاح‌هاي مختلف به همراه تصاوير زيباي حماسي مجهز است.

* غرفه آزادگان:

در اين غرفه ماكتي از اردوگاه‌هاي رژيم بعثي به همراه تصاويري از بازگشت آزادگان سرافرازمان به ميهن و استقبال پرشور و مردم از آنان به نمايش درآمده است. تعدادي از وسايلي كه آزادگان با كمترين امكانات در دوران اسارت ساخته‌اند در ويترين‌هاي اين غرفه نگهداري مي‌شود.

* غرفه خلبانان:

اين غرفه را تصاويري از خلبانان و رشادت‌ها و جانفشاني‌هاي آنان در طول 8 سال دفاع مقدس و نيز وسايل شخصي آنان، زينت بخشيده است.

* غرفه جانبازان:

اين غرفه بيانگر جانبازي‌ها و مقابله جانبازان عزيز با مشكلات است.تصاوير زيبايي از حضور اين عزيزان در صحنه‌هاي ورزشي، فرهنگي و اجتماعي، اراده و استقامت آنان را به نمايش گذاشته است.

* غرفه مرصاد:

در اين غرفه صحنه عمليات مرصاد با صنعت ماكت‌سازي مجسم شده و همراه با تصاوير، سركوب منافقين كوردل به نمايش درآمده است.

* غرفه مين:

اين غرفه ديداركنندگان را با صحنه ميدان مين و چگونگي كشت مين‌هاي حقيقي به شكل و آرايش رزمي آشنا مي‌سازد.

* غرفه بانوان:

در اين غرفه شاهد تلاش بانوان بزرگواري هستيد كه در طول هشت سال دفاع مقدس مردان و فرزندان خود را به سوي جبهه‌ها هدايت مي‌كردند. آنان ضمن مسووليت اداره منزل و تربيت فرزندان، كمك به جبهه‌ها را يك فريضه مي‌دانستد و به خوبي از عهه آن برآمدند.

* غرفه شهدا:

در اين غرفه شاهد تصاوير گويايي از حقيقت عالم خلقت و شكوه تحسين برانگيز شهداي استان و بخشي از وصاياي اين ياران سفر كرده هستيم.

* غرفه سنگر:

اين غرفه زندگي گروهي رزمندگان را در سنگر اجتماعي نشان مي‌دهد. اين سنگر به طور نمادين با الگوي واقعي طراحي و احيا شده است. احداث يك سفالخانه در كنار اين سنگر جلوه‌اي زيبا پديد آورده است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از وبلاگ کرمانشاه شناسی، تاریخ انتشار: چهارشنبه 25 بهمن 1391، کدخبر: - ، www.kermanshahshenasi.blogfa.com

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۵
0
0
باید بازدید کرد. باید دلاور مردی های دلاور مردان را دید. باید به این موزه اهمیت داد و برایش هزینه کرد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۰
0
0
غرفه های مختلفی که داخل م.زه هست خیلی چیزای جالبی داره م.ق71
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین