پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۱۳۳۸
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۳
روابط اخیر منطقه‌ای ایران و روسیه نشان می‌دهد این دو کشور در همکاری مشترک برای مبارزه با گروه‌های تروریستی حاضر در سوریه به موفقیت دست یافتند و الگویی موفق از همکاری منطقه‌ای را رقم زدند. همانگونه که ایران با ابتکار عمل خود توانست روسیه را برای انجام اقدامات مشترک در سوریه اقناع کند اکنون از لزوم اخراج امریکا از شرق فرات در کشور سوریه سخن گفته است. رئیس جمهور ترکیه در سخنانی اعلام کرد: امریکا باید همین حالا شرق فرات را تَرک کند. این موضوع دستاورد روند آستانه است؛ زیرا امریکا گروه‌های تروریستی را در آنجا (شرق فرات) تقویت می‌کند.
شعار سال: به انزوا کشاندن ایران از جمله اصلی‌ترین چشم‌انداز‌هایی است که دشمنان برای کشورمان طراحی و برنامه‌ریزی کرده بودند؛ چشم‌اندازی که تصور می‌شد با تحریم‌های بی‌سابقه علیه جمهوری اسلامی ایران بتواند به ناامیدی مردم و حاکمیت و آنچه تغییر رفتار کشورمان نامیده می‌شد، منجر شود و ایران را از یک قدرت پیشرو منطقه‌ای به قدرتی پیرو در منظومه غربی تنزل دهد. ایران، اما به جهت جایگاه تأثیرگذار ژئوپلیتیک خود در منطقه غرب آسیا، نیروی انسانی کارآمد و گفتمان مبتنی بر آرمان‌های انقلابی با عزم و اراده‌ای پولادین در مقابل این صحنه آرایی امریکایی و صهیونیستی ایستاد. جالب آنکه حتی در شرایط تحریم، ایران به دستاورد‌هایی دست پیدا کرد که مورد تصدیق دوست و هم دشمن قرار گرفت و این دستاورد‌ها با روی کارآمدن دولت سیزدهم و تغییر ریل به سمت تحقق اهداف سیاست خارجی، منجر به نتایج رو‌به‌رشدی در عرصه دیپلماسی شد.

جذب سرمایه ۴۰ میلیارد دلاری
در همین راستا، می‌توان به تفاهمنامه‌ها و قرارداد‌های اقتصادی اشاره کرد که در یکسال گذشته به نتیجه رسیده است. در آخرین نمونه در چند روز گذشته ایران علاوه‌بر برنامه جامع همکاری بلند مدت با کشور همسایه خود یعنی ترکیه، تفاهمنامه سرمایه‌گذاری ۴۰ میلیارد دلاری با روسیه در صنعت نفت و گاز کشورمان امضا کرد که در تاریخ اقتصادی کشورمان بی‌سابقه بود. میزان بالای این عدد در مقایسه با دولت سابق نیز بخوبی نشان‌دهنده ارتقای جایگاه ایران است. این درحالی است که سرمایه‌گذاری خارجی دولت حسن روحانی در این صنعت، علی رغم ادعای رفع تحریم‌ها، به ۱۰ میلیارد دلار در طول هشت سال نرسید.

ابتکار عمل منطقه‌ای
فارغ از این مسائل جایگاه منطقه‌ای ایران در پرتو حاکم بودن گفتمان مقاومت و مردان میدان نیز قابل تأمل و افتخار است. ایران در سال‌های فتنه و جنگ دولت سوریه با تروریست‌ها در حالی در کنار دولت و مردم این کشور قرار گرفته بود که امریکا، رژیم صهیونیستی، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و تعداد زیاد دیگری از کشور‌های منطقه و جهان درصدد سرنگونی نظام قانونی این کشور و ضربه به محور مقاومت برآمده بودند. اکنون و یک دهه پس از شروع بحران‌سازی دشمنان در منطقه، بشار اسد در دمشق حکومت می‌کند، ساختار اساسی بزرگترین گروه تروریستی منطقه یعنی داعش فروپاشیده و تهران میزبان نشست‌های صلح منطقه است.
برگزاری نشست آستانه در تهران با حضور رؤسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه اکنون به نماد ابتکار عمل جمهوری اسلامی ایران در یکی از بزرگترین پرونده‌های منطقه‌ای تبدیل شده است. این نشست در حالی برگزار شد که امریکا و رژیم صهیونیستی تلاش داشته‌اند تا با منزوی و ضعیف کردن ایران قدرت خود در منطقه را بازسازی کنند. درحالی‌که حضور بایدن در سرزمین‌های اشغالی و عربستان سعودی به مانور تحقیر این کشور و عدم همراهی منطقه با ائتلاف ضدایرانی در غرب آسیا تبدیل شده و منجر به آن گشته که رویترز این سفر را «شکست سیاست خارجی کاخ سفید» معرفی نماید که دست‌های گره کرده آیت‌الله رئیسی، ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان نشان از طراحی زمین بازی از سوی ایران دارد.

بیانیه ضدامریکایی و ضداسرائیلی سه کشور
این مسأله را می‌توان بخوبی در بیانیه مشترک سه کشور در روز ۲۸ تیرماه که با عنوان «بیانیه پایانی هفتمین اجلاس سران کشور‌های ضامن روند آستانه» ملاحظه کرد. در این بیانیه با اشاره به حضور غیرقانونی امریکا در منطقه و دزدی نفت سوریه آمده است سه کشور «شرایط شمال سوریه را بررسی و تأکید کردند که دستیابی به امنیت و ثبات در منطقه تنها در سایه حفظ حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور ممکن است و بدین منظور تصمیم گرفتند تلاش‌های خود را هماهنگ نمایند.» همچنین ایران، روسیه و ترکیه «مخالفت خود را با تصرف و انتقال غیرقانونی نفت و درآمد‌های حاصل از فروش آن که متعلق به سوریه است ابراز کردند.»
در این بیانیه توطئه‌ها و جنایت‌های رژیم صهیونیستی نیز فراموش نشد. سه کشور حاضر در نشست صلح روند آستانه در تهران اعلام کردند تداوم حملات نظامی رژیم صهیونیستی به سوریه از جمله به زیرساخت‌های غیرنظامی محکوم است. ایران، روسیه و ترکیه این حملات را ناقض حقوق بین‌الملل، حقوق بین‌الملل بشردوستانه و حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه و همچنین بی‌ثبات کننده و تشدیدکننده تنش در منطقه تلقی کردند و بر لزوم تبعیت از تصمیمات حقوقی شناخته شده بین‌المللی از جمله مفاد قطعنامه‌های ذیربط سازمان ملل متحد در رد اشغال جولان سوریه بویژه قطعنامه‌های ۲۴۲ و ۴۹۷ شورای امنیت سازمان ملل متحد که تمامی تصمیمات و اقدامات اتخاذ شده توسط رژیم صهیونیستی در این رابطه را باطل و بدون اثر قانونی در نظر گرفته است، تأکید کردند.
این موارد بخوبی گویای آن است که برخلاف امریکا و رژیم صهیونیستی که در همراه کردن دیگر کشور‌ها برای فعالیت ضدایرانی ناکام مانده‌اند، جمهوری اسلامی ایران با دیپلماسی هوشمندانه خود توانسته روسیه را به‌عنوان یک قدرت جهانی تأثیرگذار و ترکیه را به‌عنوان همسایه مهم ایران در منطقه با وجود برخی اختلاف دیدگاه‌ها در اعلام موضع در خصوص ضرورت اخراج امریکا از سوریه و خروج رژیم صهیونیستی از منطقه اشغالی جولان همراه سازد.

صداقت و صراحت انقلابی
صحبت‌های مهم مطرح شده از سوی رهبر معظم انقلاب به مثابه قدرت منطقه‌ای مستقل و مقتدر در دیدار با پوتین و اردوغان نیز خبر از جایگاه جدید ایران در نظم منطقه‌ای و جهانی می‌دهد. رهبر معظم انقلاب در دیدار با رئیس‌جمهور ترکیه صراحتاً حمله نظامی به شمال سوریه را رد کردند و به این کشور نسبت به عواقب چنین اقدامی هشدار دادند. از آنجا که الگوی تعاملات ایران و ترکیه ترکیبی از رقابت و همکاری را شکل داده، آیت‌الله خامنه‌ای از همکاری با ترکیه در مبارزه با تروریسم و اهمیت امنیت ترکیه و مرز‌های این کشور سخن گفتند و خاطرنشان کردند: «ما امنیت ترکیه و مرز‌های آن را امنیت خود می‌دانیم، شما نیز امنیت سوریه را امنیت خود بدانید. مسائل سوریه را باید با مذاکرات حل کرد و ایران، ترکیه، سوریه و روسیه با گفتگو این مسأله را تمام کنند.» ایشان همچنین ضمن تأکید بر افزایش همکاری‌های ایران و ترکیه با هرگونه سیاستی مبنی بر مسدود کردن مرز ایران و ارمنستان به‌عنوان یک راه ارتباطی چند هزار ساله مخالفت کرده و نسبت به تغییر مرز‌های ژئوپلیتیکی کشورمان یک پیام واضح و یک هشدار جدی دادند.

تصمیم مشترک برای اخراج امریکا
روابط اخیر منطقه‌ای ایران و روسیه نشان می‌دهد این دو کشور در همکاری مشترک برای مبارزه با گروه‌های تروریستی حاضر در سوریه به موفقیت دست یافتند و الگویی موفق از همکاری منطقه‌ای را رقم زدند. همانگونه که ایران با ابتکار عمل خود توانست روسیه را برای انجام اقدامات مشترک در سوریه اقناع کند اکنون از لزوم اخراج امریکا از شرق فرات در کشور سوریه سخن گفته است.
آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه طراحی جدید جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با چگونگی مقابله با اشغال مناطق حاصلخیز و نفتخیز شرق فرات بوسیله امریکایی‌ها اعلام داشتند و فرمودند: «این قضیه باید با بیرون راندن آن‌ها از آن منطقه علاج شود.» این در حالی است که اردوغان نیز هنگام بازگشت از سفر رسمی به ایران در هواپیما به سؤالات خبرنگاران پیرامون دستاورد‌های نشست سه‌جانبه روند آستانه در تهران پاسخ داد. رئیس جمهور ترکیه در سخنانی اعلام کرد: امریکا باید همین حالا شرق فرات را تَرک کند. این موضوع دستاورد روند آستانه است؛ زیرا امریکا گروه‌های تروریستی را در آنجا (شرق فرات) تقویت می‌کند.


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از روزنامه ایران، تاریخ انتشار:۳۰ تیر ۱۴۰۱، کد خبر: ۶۲۰۵۰۵، www.irannewspaper.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین