پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۳۱۱
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۲
این هفته اصولگرایان همچنان بدون آن‌که به نتیجه خاصی برسند باز هم فقط از وحدت برای انتخابات ۹۶ صحبت کردند. از طرفی حمیدرضا جلائی‌پور اصلاح‌طلب، با بحرانی توصیف کردن وضعیت اصولگرایان به آن‌ها توصیه کرد که در خانه ناطق‌نوری را بزنند و یا به سراغ لیدری علی مطهری بروند.

شعار سال:

این هفته اصولگرایان همچنان بدون آن‌که به نتیجه خاصی برسند باز هم فقط از وحدت برای انتخابات ۹۶ صحبت کردند. از طرفی حمیدرضا جلائی‌پور اصلاح‌طلب، با بحرانی توصیف کردن وضعیت اصولگرایان به آن‌ها توصیه کرد که در خانه ناطق‌نوری را بزنند و یا به سراغ لیدری علی مطهری بروند.

هفته گذشته با توجه به اربعین حسینی و راهپیمایی میلیونی آن، اخبار انتخاباتی زیادی نداشت. علاوه بر این، لغو سخنرانی علی مطهری در مشهد و حواشی آن، همچنین درگذشت آیت‌الله موسوی‌اردبیلی بیشتر فعالان سیاسی را از انتخابات آینده غافل کرد.

وضعیت مبهم اصولگرایان

اصول‌گرایان در هفته گذشته همچنان از اجماع سخن گفتند اما به گفته غلامعلی حدادعادل هنوز به گزینه مشخصی برای انتخابات ریاست‌جمهوری نرسیده‌اند. در این جناح صحبت‌هایی هم مبنی بر احتمال کاندیداتوری غلامحسین الهام و رستم قاسمی مطرح بود.

موتلفه مثل دوره‌های قبلی انتخابات،‌ نامزد خواهد داشت

دبیرکل حزب موتلفه اسلامی با بیان این‌که اصولگرایان باید در انتخابات ریاست‌جمهوری به یک نامزد برسند، گفت: موتلفه مثل دوره‌های قبلی انتخابات،‌ نامزد خواهد داشت اما ظرفیت خود را برای ائتلاف اصول‌گرایان با تمام قدرت به کار می‌گیرد.

محمدنبی حبیبی درباره آخرین فعالیت‌های انتخاباتی موتلفه، اظهار کرد: اکنون نمی‌توانیم مشخص کنیم که چه زمانی نامزد خود را برای انتخابات ریاست‌جمهوری معرفی می‌کنیم. این مسأله به شرایط سیاسی بستگی دارد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا موتلفه در اجماع بر روی قالیباف شرکت می‌کند؟ بیان کرد: در حال حاضر راجع به هیچ شخصی بحث نمی‌کنم.

احتمال اجماع اصولگرایان بر روی یک گزینه واحد در انتخابات

یک نماینده اصولگرای مجلسدرباره این‌که آیا این احتمال وجود دارد که اصول‌گراها در انتخابات ۹۶ به یک گزینه واحد برسند؟ عنوان کرد:بله این احتمال وجود دارد و شرایط به گونه‌ای است که برداشتم این است به یک گزینه می‌رسند، اما چه زمانی و بر چه کسی، مشخص نیست. این احتمال که اصول‌گرایان در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده به یک گزینه واحد برسند، وجود دارد.

امیرحسین قاضی‌زاده همچنین گفت: برداشتم این است که هنوز در جریان اصول‌گرایی مجموعه گفت‌وگوها به نتیجه‌ای ختم نشده که چیزی بروز نمی‌کند. در واقع افرادی از طیف‌ها و گروه‌های مختلف فعال هستند و در این زمینه کار می‌کنند اما بعید می‌دانم هنوز به جمع‌بندی رسیده باشند.

حدادعادل: اصول‌گرایان هنوز به گزینه مشخصی برای انتخابات ریاست‌جمهوری نرسیده‌اند

رئیس اسبق مجلس شورای اسلامیبا اشاره به برنامه اصول‌گرایان برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۶ اظهار کرد: نتیجه کارهایی که در این روزها در حال انجام شدن است برگزاری انتخابات پرشور و رقابتی خواهد بود که همه سلیقه‌ها بتوانند در آن شرکت کنند اما اصول‌گرایان هنوز به کاندیدای مشخصی برای انتخابات ریاست جمهوری نرسیده‌اند.

غلامعلی حدادعادل با بیان این‌که هنوز هیچ کاندیدایی از سوی اصول‌گرایان برای انتخابات ریاست جمهوری مشخص نشده است، گفت: افراد آزاد هستند که از هر کسی که می‌خواهند حمایت کنند و در نتیجه برخی از اصول‌گرایان هم اگر به دنبال حمایت از آقای روحانی برای سال ۹۶ هستند، در این زمینه آزاد خواهند بود و این احتمال نیز همیشه وجود دارد، اما فعلا تلاش اصول‌گرایان معطوف به وحدت رسیدن و انتخاب فردی واحد برای انتخابات آینده است.

واکنش عضو جبهه پایداری به احتمال نامزدی الهام و قاسمی

نماینده قم در مجلس و چهره نزدیک به جبهه پایداری در مورد زمزمه‌های مطرح شده مبنی بر احتمال کاندیداتوری غلامحسین الهام و رستم قاسمی تاکید کرد: تا وقتی که اصول‌گرایان به وحدت نرسیده‌اند، اینها فقط گمانه‌زنی است.

مجتبی ذوالنوردرباره انتقادها از سهم‌خواهی برخی جریانات اصول‌گرا همچون پایداری‌ اظهار کرد: اگر وحدتی بین گروه‌های اصول‌گرا شکل بگیرد، همه گروه‌ها باید به این وحدت پایبند باشند و سهم‌خواهی دیگر مطرح نخواهد بود چرا که تجربه عقلی و حکم عقلی اقتضاء می‌کند که اصول‌گرایان به وحدت برسند و هرگونه وحدت‌شکنی خلاف منطق عقلی است.

وی با تاکید بر این‌که پیش‌بینی ما این است که اصول‌گرایان به یک کاندیدا خواهند رسید، گفت: مهم این است که وحدت در جهت حمایت از یک نفر باشد یعنی ممکن است چهره‌ای که انتخاب می‌شود، از هر طیفی از جریان اصول‌گرایی باشد. آن چیزی که مهم است وحدت گفتمانی به نمایندگی از یک فرد است. در حال حاضر زمینه این وحدت گفتمانی فراهم و روند وحدت اصول‌گرایان کاملا مثبت است. در واقع دود سفید از دودکش اردوگاه اصول‌گرایان برای وحدت بلند شده است.

این عضو فراکسیون ولایت مجلس در مورد احتمال به وحدت رسیدن اصول‌گرایان حول کاندیدای نزدیک به احمدی‌نژاد تصریح کرد: ممکن است برخی این‌گونه فکر کنند ولی حرکت جریان کلی اصول‌گرایی به این سمت نیست. جریان کلی اصول‌گرایی منافع نظام، رای‌آوری و شایسته‌سالاری است و این که این گزینه را احمدی‌نژاد حمایت کند یا نکند، مهم نیست. اگر انتخاب درست باشد، احمدی‌نژاد و هر کس دیگری باید در همان راستا حرکت کنند.

اعتماد به نفس اصلاح‌طلبان امیدوار

در جبهه اصلاحات برخلاف جریان اصول‌گرا، با توجه به این‌که تقریبا همه اصلاح‌طلبان روی حمایت از حسن روحانی اجماع دارند با اعتماد به نفس بیشتری سخن گفته می‌شود و حتی حمیدرضا جلائی‌پور در این هفته به اصول‌گرایان توصیه‌ای اصلاح‌طلبانه کرد تا شاید از سردرگمی بیرون بیایند.

یونسی: روحانی برنده انتخابات ۹۶ است

یک عضو ستاد انتخاباتی روحانی در سال ۹۲ با تاکید بر این‌که «روحانی و تیم او از رقابتی که موجب پرشور شدن انتخابات می‌شود استقبال می‌کنند»، عنوان کرد: اجماع اصول‌گرایان بر یک گزینه باکفایت به پرشور شدن انتخابات و خلق حماسه‌ای دیگر کمک می‌کند، اما با این وجود چه انتخابات ۹۶ پرشور باشد و چه کم‌سو برگزار شود، برنده آقای روحانی است. پیش‌بینی من درباره انتخابات سال ۹۶ این است که رقابت در این انتخابات نسبت به سال ۹۲ برای روحانی بسیار راحت‌تر است چرا که او رقیبی جدی ندارد.

علی یونسی درباره شرایط روحانی در انتخابات سال ۹۶، گفت: زمانی که کسی آقای روحانی را نمی‌شناخت و مردم قضاوتی درباره او نداشتند، او توانست با رای و استقبال بالایی رییس‌جمهور شود. حال که امروز مردم او را می‌شناسند و توانسته بزرگ‌ترین موفقیت تاریخی را برای ملت به ارمغان بیاورد، شر تحریم‌ها را از سر ملت ایران بردارد، فضای بین‌المللی را تغییر دهد و در داخل نیز فضای آشتی ملی و دوستی سیاسی حاکم کند، موقعیتش برای پیروزی از سال ۹۲ خیلی فراهم‌تر و بهتر است.

دستیار ویژه رییس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی همچنین درباره وضعیت رقبای روحانی در انتخابات پیش‌رو، با بیان این‌که آن‌ها دچار یک ضعف شدید هستند، اظهار کرد: متاسفانه رقبای آقای روحانی از ضعف شدیدی برخوردارند و نمی‌توانند اجماع کنند این در حالی است که چنانچه آن‌ها اجماع کنند رقابت جدی‌تری شکل می‌گیرد و آقای روحانی و تیم ایشان از این رقابت که موجب پرشور شدن انتخابات می‌شود استقبال خواهند کرد.

برگزاری همایش انتخاباتی احزاب اصلاح‌طلب در آذرماه

دبیرکل حزب مردم‌سالاری از برگزاری سلسله همایش‌های اصلاح‌طلبان در آذرماه برای انتخابات سال آینده خبر داد و بیان کرد: قرار است سلسله همایش‌هایی را برگزار کنیم اما هنوز زمان و مکان دقیق این همایش‌ها مشخص نشده است.

مصطفی کواکبیان در پاسخ به این پرسش که آیا برگزاری همایش از سوی کمیته انتخابات احزاب اصلاح‌طلب، تقابل با شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان است یا نه؟ یادآور شد: ما به دنبال رسیدن به یک ائتلاف با دوستان‌مان هستیم اما در این زمینه ممکن است اختلاف نظرهایی هم به وجود آید، چرا که برخی به دنبال محور قرار دادن احزاب هستند و برخی هم بیشتر می‌خواهند اشخاص را مطرح کنند.

آغاز به کار کمیته‌های انتخاباتی اصلاح‌طلبان از هفته آینده

نماینده مردم اردکان در مجلس نیز با اشاره به جلسات فراکسیون امید مجلس با شورای عالی اصلاح‌طلبان اظهار کرد:در این جلسات کمیته‌های سه‌گانه امور استان‌ها، تعامل با شخصیت‌ها و امور راهبردی مشخص شده و این کمیته‌ها هفته آینده کار تخصصی خود را آغاز می‌کنند.

محمدرضا تابش با بیان این‌که تمرکز این کمیته‌ها روی هر دو انتخابات شورای شهر و ریاست‌جمهوری است، ادامه داد: هنوز وارد تعیین مصادیق نشده‌ایم و قصد داریم با تعیین خط مشی راهبردی در جهت بالا بردن مشارکت مردم در انتخابات، اقداماتی را انجام دهیم.

وی با اشاره به این‌که انتخابات شوراهای شهر در سطح منطقه‌ای و استانی برگزار می‌شود، افزود: در انتخابات شورای شهر، گرایش ما بیشتر به سمت جوانان، متخصصان و زنان است و اگر بتوانیم در انتخابات شوراهای شهر که به صورت منطقه‌ای برگزار می‌شود راهبردهای خود را اجرا کنیم، آن وقت می‌توانیم در انتخابات ریاست‌جمهوری که در سطح ملی برگزار می‌شود نیز، موفق باشیم.

تابش همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا حسن روحانی به عنوان گزینه نهایی اصلاح‌طلبان برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده مطرح است یا خیر؟ گفت: دولت آقای روحانی هم در عرصه سیاست خارجی و هم در عرصه سیاست داخلی، عملکرد خوبی داشته و در حال حاضر آقای روحانی گزینه اصلاح‌طلبان است، اما ممکن است درباره افراد دیگری هم بحث و تبادل نظر انجام شود.

جلائی‌پور: اصول‌گرایان امروز باید در خانه ناطق‌نوری را بزنند

یک تئوریسین اصلاح‌طلب با بحرانی توصیف کردن وضعیت اصول‌گرایان به آن‌ها توصیه کرد: اصول‌گرایان اکنون مشکل جدی مدیریت و پایگاه اجتماعی دارند و برای حل مشکل خود باید در خانه فردی همچون ناطق‌نوری را بزنند و علی مطهری را لیدر خود کنند. تعدادی از اصول‌گرایان حاضر نیستند وارد میدان شوند و با آقای روحانی رقابت کنند. نیروی جدی اصول‌گرایان بخش تندروی آن‌ها است که چون پول و امکانات و امنیت دارند منسجم عمل می‌کنند. همین حزب موتلفه اگر واقعا می‌خواست کار کند باید می‌رفت درب خانه آقای ناطق‌نوری را می‌زد، باید می‌رفت آقای علی مطهری را لیدر خود می‌کرد و به دنبال اصول‌گراهای میانه‌رو می‌رفت که میان مردم نفوذ دارند.

حمیدرضا جلائی‌پور ادامه داد: اصول‌گرایان مشکلاتی دارند و هنوز نتوانستند این مشکلات را حل کنند. دوره ریاست‌جمهوری آقای خاتمی به جای این‌که مشکلات کشور را قبول کنند، فقط اصلاحات را تخطئه کردند. بعد از آن در دوره آقای احمدی‌نژاد و با حمایت اصول‌گرایان، تمام ارزش‌های اصول‌گرایی زیر سوال رفت. ارزش‌هایی همچون راستگویی و حفظ بیت‌المال. اصول‌گرایان در آن شرایط نیز فقط ایستادند و نگاه کردند.

وی افزود: اکنون من اگر جای اصول‌گرایان بودم کلاهم را به احترام آقای روحانی برمی‌داشتم. می‌بینیم که نمی‌توانند تصمیم بگیرند و برای انتخابات پیش‌رو دچار بحران شده‌اند. از طرفی به دنبال فردی هستند که در میان مردم جاذبه داشته باشد که برای این معیار باید سراغ فردی همچون علی لاریجانی بروند اما او تا وقتی حسن روحانی هست وارد عرصه نمی‌شود. یا باید دنبال فردی همچون احمدی‌نژاد بروند که او هم « نهی» شده است. احتمالا گزینه‌هایی همچون قالیباف باقی می‌مانند.

جلائی‌پور در پاسخ به این سوال که اختلافات شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان چقدر حقیقت دارد و آیا این شورا می‌تواند همچون انتخابات مجلس دهم در انتخابات‌های آینده با همگرایی به موفقیت برسد؟ اظهار کرد: خوشبختانه همه لایه‌های هفت‌گانه اصلاح‌طلبان بر روی کاندیداتوری آقای روحانی برای انتخابات ریاست جمهوری پیش‌رو اتفاق نظر دارند. این لایه‌های هفت‌گانه شامل رهبر جریان اصلاحات، احزاب اصلی، نهادهای مدنی نزدیک به اصلاح‌طلبان و تشکل‌های دانشجویی می‌شود که اینها نیز خود لایه‌هایی دارند که به تدریج در ۲۰ سال گذشته شکل گرفته‌اند.

وی اضافه کرد:کاندیدای همه این لایه‌ها آقای روحانی است اما نه از روی ناچاری، بلکه به این دلیل که ایشان کارنامه خوبی دارد و کشور را در شرایط بحرانی تحویل گرفته و حضور ایشان در راس دولت باتوجه به آینده حساس کشور قابل دفاع است. همین اتفاق نظر روی کاندیداتوری آقای روحانی علامت انسجام اصلاح‌طلبان است و در شورای سیاست‌گذاری نیز هیچ اختلافی وجود ندارد. اکنون روی مهم‌ترین موضوع فعلی یعنی رئیس‌جمهور آینده، کاملا هماهنگی است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به انتخابات شوراهای شهر گفت: من نسبت به شوراهای شهر آینده نیز خوشبین‌تر هستم چون در مقایسه با سال ۹۲ در شرایط اعتدال و آرامش کار می‌کنیم. البته یک‌سری تندروها دوست دارند بین اصلاح‌طلبان اختلاف ایجاد شود که این اتفاق نخواهد افتاد. نطفه عملی شورای سیاست‌گذاری از سال ۹۱ شکل گرفت و به خوبی کار خود را پیش برده و می‌تواند در انتخابات‌های آینده نیز موثر عمل کند.

تاجیک: تنها شانس روحانی فقدان آلترناتیو است

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک دولت اصلاحات تصریح کرد: نقدی را به اصلاح‌طلبان وارد می‌کنم که تاکید خیلی جدی دارند بدون هیچ شرط و درخواستی همه اندوخته خود را برای حمایت از آقای روحانی بگذارند. این رفتـــــار را هر چه بـــــدانم کنش عقلایی نمی‌دانم. البته احساسم این است که چهار سال دولت آقای روحانی به هشت سال تبدیل خواهد شد.

محمدرضا تاجیک همچنین عنوان کرد: اگر بخواهم صریح بگویم تنها شانس آقای روحانی در انتخابات آینده فقدان آلترناتیو است. آقای روحانی نه این که آلترناتیو برتر جامعه باشد و نه این که تنها بازیگر مقبول کشور در عرصه سیاست باشد اما چون بازی دیگری نیست، با کارت دیگری نمی‌شود بازی کرد، آلترناتیوهای دیگر از مشروعیت عمومی برخوردار نیستند که بتوانند به مثابه رقیب عمل کنند و همچنین به علت چهره نامقبولی که دارند، با دست پر در صندوق آقای روحانی رای می‌ریزند.

وی اضافه کرد: دولت کنونی چندان کارنامه موفقی از خود به جا نگذاشته است اما این که مانعی می‌شود روحانی در انتخابات ۹۶ به عنوان آلترناتیو اول انتخابات مطرح شود پاسخ خیر است؛ چرا که آلترناتیو رقیب ایشان به هر علتی از صحنه خارج شد و آلترناتیوهای بالقوه و بالفعلی که قرار است در مقابل ایشان مطرح شوند، از این استعداد و مقبولیت و مشروعیت برخوردار نیستند که در مقابل روحانی بازیگری داشته باشند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار 5 آذر 1395، کد مطلب: 95090402741: www. isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین