پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۴۳۶۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۶
امنیت را می توان بعنوان یکی از ارکان بشدت اثرگذار روی توسعه یافتگی و حتی توسعه نیافتگی و سیر قهقرایی در کشور دانست. امنیت یکی از ارکان سه گانه هسته سخت هر دولتی در هرکجای دنیاست( قضایی، نظامی و امنیتی). از امنیت حساس تر، توجه داشت به امنیت خود تشکیلات امنیتی ( اصطلاحا حفاظت) است. امنیت برخلاف ظاهر پوشیده خود( بنا بر ماهیت کاری) الزاما نظارت پذیر بوده و بشکلی شاخص مند می بایست فعالیت کند. بعنوان مثال چهار شاخص (چهارگانه) هوشمندی و یکپارجه نگری( اشرافیت) ، حساسیت ( سطح بندی برخورد با مسائل) ،موثر بودگی اقدامات امنیتی و الزاما مشارکتی بودن امنیت ( فعالیت شبکه ای و مدیریت بحران مبتنی بر نظامات فکری و دوذ بودن از سلیقه گرایی و خود محوربینی) از شاخص های سنجش گر وضعیت عملکردی نهادهای امنیتی و نیروهای فعال در آن است. سوال اینجاست که وقتی اعلام می شود که دکتر فرهود تحت اختیار نهاد امنیتی ، انتظامی و قضایی خاص قرار ندارد، پس 36 ساعت غیبت این فرهیخته علمی چطور باید تبیین شود؟ جمهوری اسلامی ایران مبتی بر سه رکن جمهوریت استوار بر قانون اساسی، اسلامیت استوار به دین مبین و انقلابی گری استوار بر آرای امامین انقلاب است. آیا نباید با حساسیت بیشتر به برخی برخوردها و اقدامات نگریست؟ مجددا بشکل مشفقانه هشدار می دهیم که مهمتر از امنیت ، حفاظت از امنیت و ممانعت از سلیقه گرایی و اقدامات کم اثر و بی اثر منجر به غیرمشارکتی شدن و حاشیه سازی برای امنیت است. اقتدار امنیتی به سرمایه اجتماعی اش وابسته است نه القای چهره خاص.

شعار سال : در پی اخبار منتشرشده در فضای مجازی و اعلام برخی افراد و رسانه ها، پروفسور داریوش فرهود در روز ۸ آبان، در محل کار خود حاضر نشد و خبری درباره مفقودشدن پدر علم ژنتیک ایران در ساعت ۵:۵۵ دقیقه منتشر شد.این خبر دستمایه سو استفاده رسانه های معاند بشکلی وسیع قرار گرفت و انگشت اتهام را به سمت تشکیلات امنیتی نشانه رفتند. برخی از شنیده های غیر رسمی و شواهد غیر مستقیم هم نشان می داد که لشکر رسانه ای معاند در جنگ ترکیبی، آماده سو استفاده از اخبار پی بند مفقودی دکتر داریوش فرهود می شوند. عصر روز 9 آبان بود که رسانه های رسمی به نقل از مقامات، دستگیری و بازداشت قضایی- امنیتی دکتر داریوش فرهود را انکار کردند. این انکار بر پیچیدگی اوضاع افزود و موضوع را بشکلی نسبتا فراگیر وارد حوزه عمومی نمود.صبح روز دهم آبان ماه، خبر می رسد که دکتر فرهود به محل کار خود بازگشته است.
رسانه ها به نقل از پروفسور فرهود روایت کردند که، روز یکشنبه، ۸ آبان‌ماه ساعت ۵:۵۵، در حال خروج از خانه بودم. دو نفر که لباس مشکی بر تن داشتند و مانند ماموران بودند، بسیار گرم با من سلام‌ و علیک کردند و سوار خودروی من شدند. سپس من را به مکانی بردند و سوار خودرو دیگری کردند.

26 ساعت غیبت پرفسور فرهود بر اساس کدام قواعد جمهوریت، اسلامیت، انقلاب گری و امنیت است؟

پروفسور فرهود در گفتگو با رسانه بیان داشت که، «من هر روز ساعت ۶ صبح از خانه بیرون می‌آیم و به کلینیک می‌روم. وقتی از منزل خارج شدم دو نفر با لباس تیره، مثل همین افراد معروف به لباس شخصی‌ها، آمدند جلوی ماشین. گفتند ما سوار ماشین شما بشویم. وقتی سوار ماشین شدند و من شروع به حرکت کردم در میانه راه مسیر را تغییر دادند و کمی جلوتر که رفتیم از من خواستند که در صندلی عقب ماشین بنشینم و یکی از خودشان مشغول به رانندگی شد. کمی جلوتر یک نفر دیگر هم به این گروه در ماشین من ملحق شد. در نهایت در یک مسیر بزرگراهی، من را از ماشین خودم پیاده کرده و به ماشین دیگری سوار کردند و خودشان ماشین من را به محل دیگری منتقل کردند. آدم‌های خیلی حرفه‌ای بودند و اصلا افراد معمولی نبودند. وقتی گفتم به مطب تلفن بزنید، سیم‌کارت موبایل‌شان را عوض کردند انگار نمی‌خواستند از طریق خط اداری تماس بگیرند.»
این اندیشمند ایرانی در پاسخ به این سوال که آیا ربوده شدن شما توسط این افراد با پوشش و رفتار خاص، ربطی به انتقادات شما از ممنوعیت غربالگری جنین و قانون جوانی جمعیت و انتقاد از برخی سیاست‌های منجر به فرار نخبگان داشته، گفت: «آن‌ها به صراحت درباره مصاحبه‌های من صحبتی نداشتند، اما گفتند ما صدای شما را ضبط کرده‌ایم که در صحبت‌های‌تان به مجریان حکومتی بی‌احترامی و توهین کرده‌اید. البته این فایل ضبط شده را هم به من نشان ندادند. لابه‌لای صحبت‌های‌شان می‌گفتند که شما به رخداد‌های پزشکی اعتراض می‌کنید و در مقابل تصمیمات مملکتی مطیع محض نیستید. من اهل توهین نیستم. ایراد می‌گیرم، ولی مگر یک پدر بچه‌اش را تنبیه نمی‌کند؟ آیا تنبیه پدر نشانه این است که بچه‌اش را دوست ندارد؟ انتقاد بین مردم متداول است. انسان‌ها اعتراض و انتقاد می‌کنند به خصوص اگر انسانی، معلم باشد و به خصوص اگر انسانی بیش از ۴۲ کشور جهان را گشته باشد. کار من انتقاد است. نقش من همین است.»

پروفسور فرهود در پاسخ به اینکه این 36 ساعت چگونه سپری شد، گفت: «از ساعت ۵ و ۵۵ دقیقه صبح یکشنبه تا ۵ بعدازظهر دوشنبه در اختیار این‌ها بودم و در این مدت اصلا نخوابیدم. در اتاقی که من بودم، دو نفر از این‌ها هم بودند و حتی به من گفتند راحت باشید و لباس‌تان را عوض و استراحت کنید و خودشان هم خوابیدند. اما من رفتم و با همان لباسی که از منزل خارج شده بودم روی کاناپه‌ای نشستم و بیدار ماندم. من از 36 ساعتی که در اختیار این افراد بودم، به مدت 36 ساعت در نگرانی شدید بودم. این 36 ساعت برای من، زجر روحی بود. در این 36 ساعت، نه خوابیدم و نه غذا خوردم. اینکه چطور نظر ایشان عوض شد، نه از آغاز آن خبر دارم و نه از پایان آن. بنده را بعد از 36 ساعت دم ماشین خودم پیاده کردند و وقتی به محل کلینیکم رسیدم با صحنه بسیار دل‌انگیزی مواجه شدم حدود ۹۰ نفر از همکاران و اعضای خانواده‌ام با چشم‌های اشکبار از اشک شوق جمع شده بودند.»
پروفسور فرهود در ادامه گفت، «شک کردم که این‌ها افراد خودسری از برخی نهاد‌ها هستند. من هیچ گلایه‌ای از نهاد‌های دولتی ندارم. شاید انگیزه شخصی بوده، ولی بنده را می‌شناختند. من باور می‌کنم که ربوده شدن من کار هیچ نهاد دولتی از جمله سپاه نبوده. بنده هیچ شکایت و گلایه‌ای از نهاد‌های دولتی و از جمله سپاه ندارم و می‌دانم کار نهاد معینی نبوده، ولی شاید یکی، دو نفر افراد خودسر از بعضی نهاد‌ها این کار را کرده باشند. اگر کوچک‌ترین آسیبی به جان من که یک استاد دانشگاه و دارای جایگاه علمی و یک فرد ۸۵ ساله هستم می‌رسید، چه لطمه‌ای به حیثیت این کشور و ملت ایران وارد می‌شد؟ مرگ، اتفاق مهمی نیست، ولی افرادی هستند که به من نیاز دارند و افرادی هستند که من را دوست دارند. من در آن لحظه دلم برای مملکت می‌سوخت. البته با من هیچ بدرفتاری نشد و با حرمت با من رفتار کردند. فکر می‌کنم که ان‌شاءالله کار هیچ نهادی نبوده. فرض کنیم که من را برای زورگیری گرفته بودند. ایراد‌ها و انتقاد‌های من به هیچ‌وجه سیاسی نیست، بلکه اجتماعی و فرهنگی و پزشکی است و در هر صورت و برای همیشه من یک سرباز فداکار وطنم هستم.»

ارتباط یابی بین عقبه داستان با روایت های دکتر فرهود :

بررسی عقبه داستان و روایت های دکتر فرهود و پرسش و پاسخ های صورت پذیرفته( ادعایی)، دو چیز را قاعدتا باید کانون توجه قرار دهد: 

*** افرادی که با احترام با یک فرهیخته برخورد کرده و در انتها دلجویی و تکریم هم می کنند، نمی توانند نیروی فشار یا خودسر باشند. این افراد قاعدتا باید وابستگی تشکیلاتی داشته و بعد از انجام مامویت، اقدام به آزاد سازی دکتر فرهود می کنند. اگر مسئله بدین گونه که گفته شد باشد، سوال پیش می آید که آیا در این شرایط ناآرام فعلی، انجام این ماموریت به صلاح بوده است؟ ( انجام این ماموریت تنها در شرایطی به صلاح است که صحبت های بسیار خاص توسط دکتر فرهود در جمعی تخصصی مطرح شده باشد که ارزش حساسیت امنیتی نشان دادن داشته و یا فرمایشات ایشان در رسانه ها، باعث جهت دهی و تشویش و یا سو استفاده های احتمالی شده باشد).

*** عقبه صحبت های رسانه ای چند ماهه دکتر فرهود متمرکز بر روی دو موضع لزوم آزاد گذاشتن مجدد سقط جنین قانونی و توصیه و تجویز شده توسط پزشکان و بحث راه اندازی مجدد غربالگری با هدف شناسایی انواع معولیت بوده است. دکتر فرهود بعضا در صحبت های رسانه ای خود از عباراتی شبه تند( البته اقتضای سن) نظیر باید فرزند معلول می داشتند تا بفهمند، نوعی جنایت در حال رقم خوردن است، جنایت در حق بشریت و .... ، استفاده کرده است. آیا تجارب امنیتی دوستان در چنین شرایطی ، بایذ تجویز به بازجویی احتمالی حضوری از پیرمرد 84 ساله داشته باشد؟ کمترین تجارب امنیتی، تجویز این کار را زیر سوال می برد، مگر اینکه داستان عقبه اقدامات و برخوردهای قبلی داشته که طبیعتا ، ما از آن بی خبریم. 

توفیق و سلامتی روز افزون را برای دکتر فرهود و هوشمندی و اقتدار بیشتر را برای دستگاه امنیتی کشور، از خداوندخواستاریم. توصیه مشفقانه به رعایت بیشتر برخی تحفظات و حساسیت ها ، خواسته ما از عزیزان و دوستان مان است.

توضیحات تکمیلی پلیس تهران( این توضیحات احتمالا با واکنش همراه خواهد بود) :

سردار رحیمی با اشاره به ربایش دکتر فرهود پدر علم ژنتیک ایران، گفت، وی پس از 36ساعت به مطب خود برگشت، اما پلیس با پیگیری خود عوامل این ربایش که درخواست هشت میلیارد تومان پول از وی کرده بودند را دستگیر نمود.

دکتر فرهود نیز در کلیپی در خصوص شیوه نگارش خود توضیحاتی داده که در ادامه متن برای شفاف تر شدن بحث، آورده می شود( چند روز بعد از ماجرای ربایش).

تعداد بازدید : 6

اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
0
0
ممنون از شما برای اینکه اخبار را با توضیحات تکمیلی شفاف تر می کنید
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین