پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۳۸۵۴۵
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۸
مدیر پژوهشی پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی پیش بینی کرد که با توجه به متغیرهای اقتصادی نرخ تورم تا پایان سال از تک رقمی به دورقمی تبدیل خواهد شد اما این موضوع موقتی بوده و جای نگرانی ندارد.
شعارسال: حمید زمان زاده در گفت و گو با خبرنگار شبکه خبری اقتصاد و بانک ایران(ایبِنا) در خصوص افزایش نرخ تورم نقطه به نقطه در ماه های اخیر و احتمال دو رقمی شدن نرخ تورم گفت: نرخ تورم نقطه به نقطه پس از آنکه در سال ۱۳۹۲ رشد ۴۵ درصدی را هم تجربه کرد، روندی نزولی را طی کرده است.

وی ادامه داد: بعد از استقرار دولت یازدهم و ایجاد ثبات در بازار ارز، پیشبرد مذاکرات هسته ای و کنترل متغیرهای پولی از جمله پایه پولی از سوی دولت از نیمه دوم سال ۱۳۹۲ نرخ تورم همواره روندی نزولی را طی کرده است و از حدود ۴۵ درصد به کمتر از ۱۰ درصد در ماه های اخیر رسید.

مدیر پژوهشی پژوهشکده پولی و بانکی ثبات در بازار ارز، مذاکرات هسته ای منجر به توافق برجام و کنترل سیاست های پولی را عامل اصلی کاهش نرخ تورم در سال های گذشته عنوان کرد و افزود: برای داشتن چشم انداز روشن نسبت به نرخ تورم در ماه های پایانی سال باید به شکافی که در متغیرهای پولی کشور رخ داده توجه داشته باشیم.

زمان زاده با اشاره به معمای موجود درباره همزمانی رشد نقدینگی حتی تا ۳۰ درصد با کاهش نرخ تورم گفت: در حالی که نرخ رشد شبه پول به بیش از ۳۰ درصد رسیده بود، نرخ رشد حجم پول که همان سپرده های کوتاه مدت و دیداری است، روندی نزولی طی کرد و حتی در مقاطعی در سال ۱۳۹۴ ارقام منفی را هم تجربه کرد؛ عامل مهم کاهش نرخ تورم در عین رشد نقدینگی دقیقا همین موضوع بود.

وی با اشاره به اجرایی شدن برجام و گشایش های ایجاد شده پس از توافق هسته ای، اظهارداشت: با اجرای برجام و تغییر و تحولات به وجود آمده، سمت گیری فعالان اقتصادی به این سمت رفت که سپرده های خود را از شبه پول به پول تبدیل کنند؛ سرمایه گذاران و مصرف کنندگان بیشتر به دنبال خروج منابع خود از بانک ها هستند.

مدیر پژوهشی پژوهشکده پولی و بانکی ادامه داد: این تغییر و تحول باعث شد تا نرخ رشد حجم پول از اواخر سال گذشته روندی صعودی به خود بگیرد و حتی در مردادماه سال جاری نرخ رشد حجم پول از نرخ رشد شبه پول فراتر برود.

زمان زاده بالا رفتن نرخ رشد حجم پول از شبه پول را سیگنال مهمی در خصوص تداوم افزایش نرخ تورم نقطه به نقطه دانست و افزود: پیش بینی می شود تا پایان سال نرخ تورم از تک رقمی به دو رقمی تبدیل شود ولی با این حال این موضوع جای نگرانی ندارد زیرا این موضوع موقتی بوده و با توجه به سیاست های بلندمدت و میان مدت بانک مرکزی، نرخ تورم بار دیگر تک رقمی خواهد شد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از وبلاگ آکادمی اقتصاد، تاریخ انتشار: جمعه 5 آذر 1395، کدخبر: - ، www.zamanzadeh.blogfa.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین