پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۵۹۴۰
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۶
آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه گفت: امروز با مسئله‌ای راهبردی مواجه هستیم که سونامی کاهش جمعیت، ازدواج و افزایش سن افراد است و این مقوله باید مورد توجه همه نهاد‌های حاکمیتی و تشکل‌های مردمی باشد.

شعار سال: آیت الله علیرضا اعرافی در دیدار اعضای هیئت مدیره بنیاد فرزانگان که در قم برگزار شد، با تبریک ایام ولادت حضرت صدیقه طاهره سلام الله علی‌ها و امام خمینی (ره) به مسئله جمعیّت اشاره کرد و گفت: متأسفانه امروز با نکته‌ای که بسیار راهبردی است و ما با آن مواجه هستیم سونامی کاهش جمعیت، ازدواج و افزایش سن افراد است و این مقوله باید مورد توجه همه نهاد‌های حاکمیتی و تشکل‌های مردمی باشد.

مدیر حوزه‌های علمیه بیان کرد: این امر می‌طلبد نگاه ما به بازنشستگان تغییر کند و ایشان را همچون سرمایه برای کشور بدانیم و این نیازمند تغییر بنیادین در عرصه نگرش‌های اجتماعی و جامعه است همانطور که در نگاه اسلام بازنشستگی به معنای از کارافتادگی نداریم، بلکه باید همه در جامعه عناصر فعال در عرصه‌های مختلف جامعه باشند و نگاه اصلی این است که انسان‌ها باید تا آخر عمر فعالیت داشته باشند، چرا که این امر موجب پویایی و نشاط خواهد شد.

آیت الله اعرافی تأکید کرد: باید سالمندی را فرصت بدانیم و از آن فرصت بسازیم و نگاه جامع نسبت به فرهنگ کار و فعالیت و ایفای نقش در جامعه را تا پایان عمر تعمیق و توسعه دهیم و همچنین خودمان به عنوان عناصر فعال در این حوزه باید فرهنگ توسعه و تلاش تا پایان عمر را توصیه کنیم تا حس کار و کنشگری در خود سالمندان تقویت شود تا فعال بودن را در یابند و در این راستا راه‌هایی پیدا کنیم که از ظرفیت این افرد ولو در استفاده از فکر آن‌ها بهره ببریم.

وی تأکید داشت: در خانواده‌های سالمندان باید فرهنگ سازی‌ها و آموزش‌های لازم مورد توجه باشد تا ایشان را مثل نگینی که خانواده را در خود در بر می‌گیرند بدانند و این فرهنگ نیاز به آموزش‌ها و دوره‌ها و مهارت‌ها است که باید تلاش شود فرهنگ چند جانبه در اقشار فرهیخته و تحصیل کرده مورد توجه قرار گیرد.

مدیر حوزه‌های علمیه در پایان تأکید کرد: در بخش‌های آموزشی و مهارتی که در راستای افزایش جمعیت در حوزه‌های علمیه مورد توجه است، لازم است بعضی طرح‌ها بازخوانی و تکمیل شود و در طرح‌های خود مسائل مربوط به جمعیّت مسئله سالمندان مورد توجه باشد.

حجت الاسلام و المسلمین محمد رضا آشتیانی نیز در این دیدار خاطرنشان ساخت: پشتیبانی و خدمات دهی نسبت به معمرین به واسطه تلاش مدیریت حوزه و شخص آیت الله اعرافی صورت می‌پذیرد و این امر با عشق و تمام تلاش انجام می‌شود.

وی در ادامه تأکید کرد: محبت و سرزدن‌ها و لو با دست خالی نسبت به معمرین بسیار مهم و مؤثر است، چرا که علما و معمرین سرمایه‌هایی هستند که باید به واسطه قلم، نگاه و بینش آن‌ها در عرصه‌های مختلف جامعه تولید محتوا کرد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار:۲۵ دی ۱۴۰۱، کدخبر:۵۶۸۲۸۶۰، www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین