پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۶۰۹۴
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۹
دکتر حسن لاسجردی کارشناس مسائل منطقه می‌گوید: امروز به نظر می‌رسد جهان غرب به این نتیجه رسیده که تحریم می‌تواند ایران را تحت فشار قرار دهد و ما باید با لوازم متعددی که در دست داریم از تحریم جلوگیری کنیم. اگر کشور‌ها و یا واحد‌های مختلف سیاسی به این نتیجه برسند که تحریم می‌تواند در رسیدن آن‌ها به اهدافشان اثر داشته باشد به ابزار تحریم رو می‌آورند. هنر ما این است که اجازه ندهیم از این امکان یعنی از ابزار تحریم بر علیه ما استفاده کنند

شعار سال: دکتر حسن لاسجردی در پاسخ به این سوال که با توجه به اظهاراتی که برخی از مقامات خارجی در مورد ایران به کار می‌برند و همچنین اقداماتی که اروپا اخیرا در مورد سپاه پاسداران داشت، این فشار‌ها و اهداف آن را در چه راستایی ارزیابی می‌کنید؟ اظهار داشت: در مورد اروپا با توجه به مجموعه اتفاقاتی که بین ایران و اروپا رخ داده است به ویژه نقشی که به ادعای آن‌ها ایران در جریان اوکراین داشته و فشار‌هایی که در این رابطه بر ایران وارد کردند و به نتیجه نرسیدن موضوع برجام و گفتگو‌هایی که دو طرف در رابطه با برجام داشتند باید گفت اروپا به دنبال برنامه‌ای است که از آن طریق هزینه این مسائل را از ایران بگیرد.

وی افزود: با توجه به مجموع مواضع آلمان، فرانسه و انگلیس باید گفت تلاش شده است تا بحث فشار‌های سیاسی به طور جدی دنبال شود که به اخراج ایران از کمیسیون مقام زن انجامید یا کار‌هایی که در رابطه با تحریم‌ها انجام دادند. فشار‌هایی که بر علیه برحی مقامات داشتند و بحث تحریم‌ها چه تحریم بر علیه مقامات و چه تحریم‌های سپاه از این دست است. به نظر می‌رسد کارزاری که اروپاییان شروع کرده اند به این دلیل به نتیجه نرسیدن اهدافشان و وجود موضوعاتی که مورد اختلاف ما و آن‌ها است ادامه پیدا کرده است.

اروپاییان در شرایط فعلی روند سیاست‌های خصمانه خود را تشدید می‌کنند

وی تصریح کرد: اروپاییان همواره داعیه حقوق بشر را داشتند و امروز نیز در تلاش برای نگه داشتن این پرچم هستند لذا وقتی بحث‌های مربوط به حقوق بشر در ایران شکل می‌گیرد چه در بحث اعتراضات و چه در مورد مسائل مربوط به اقلیت‌ها و احکام قضایی و آزادی‌های فردی و اجتماعی، اروپاییان تلاش می‌کنند تا پرچمدار باشند و چه درست و چه نادرست، خود را صاحب حق می‌دانند. وقتی این عوامل را در کنار هم قرار می‌دهیم مجموعا سبب می‌شود اروپاییان در شرایط فعلی روند سیاست‌های خصمانه خود را تشدید کنند.

آنچه ایران می‌تواند انجام دهد این است که مانع از تشکیل اجماع بر علیه کشور شود

باید با روش‌های دیپلماتیک با کشور‌های مختلف گپ و گفت داشته باشیم

نباید منافع ما در منطقه تهدید شود

داشتن یک سیاست خارجی فعال همیشه کشور‌ها را در مقابل سیاست‌های تهاجمی حفظ کرده است

لاسجردی با بیان اینکه آنچه ایران می‌تواند در مقابل انجام دهد این است که مانع از تشکیل اجماع بر علیه کشور شود گفت: یعنی با روش‌های مختلف دیپلماتیک با کشور‌های مختلف گپ و گفت داشته باشیم و رفتار ما نسبت به بقیه کشور‌ها باید معقول باشد و منطقی رفتار کنیم. دومین کار ما تلاش برای دفاع از منافع خود است آنچه که باید بسیار مهم باشد این است که نباید منافع ما در منطقه تهدید شود و از سویی طرفدار منافع خود باشند. ما هم می‌توانیم در منطقه از منافع خود دفاع کنیم اگرچه شاید امکان این کار در سایر نقاط جهان برای ما کمتر باشد. نکته مهم دیگر لابی گری و رایزنی و اعزام هیات و گپ و گفت است. همچنین گرفتن و دادن امتیاز و داشتن یک سیاست خارجی فعال همیشه کشور‌ها را در مقابل سیاست‌های تهاجمی حفظ کرده است. به نظر می‌رسد باید ابتکار عمل داشته باشیم و تلاش کنیم کشور‌های اروپایی به ویژه تروویکا موفق به عمل بر آنچه فکر می‌کنند نشوند.

ایران باید بسیار حساب شده عمل کند

اگر نتوانیم هنر دیپلماسی خود را خرج کنیم شاید منجر به قطع کامل روابط ایران و اروپا بیانجامد

این کارشناس منطقه در خصوص اینکه این احتمال که چنین تنش‌هایی منجر به قطع رابطه کامل ایران و اروپا شود وجود دارد یا نه؟ اظهار داشت: تا جاییکه تا به امروز اعلام شده اروپا به دنبال اعمال یک سیاست تهاجمی، رئالیسی و واقع گرا نیست، بلکه تلاش می‌کنند از ابزار دیپلماتیک استفاده کنند، اما امروز برای نتیجه گیری زود است و نتیجه به رفتار ایران بستگی دارد ایران باید بسیار حساب شده عمل کند. از مجموع گفته‌های اروپا می‌شود اینطور حدس زد که به دنبال اعمال یک سیاست سختگیرانه نیستند و چنین برنامه‌ای را عملیاتی نمی‌کنند. امروز بیشتر مساله نمایش است و اگر نتوانیم هنر دیپلماسی خود را خرج کنیم و نتوانیم رفتاری معقول و منطقی داشته باشیم و با لابی گری جلوی این اقدامات را نگیریم شاید آنچه گفتید جنبه عملیاتی پیدا کند.

اروپا برای در تنگنا قرار دادن ایران تصمیمی جدی ندارد

وی افزود: انطور که جوزف بورل در اظهار نظر خود در رابطه با برجام گفته است اروپا می‌خواهد همچنان روزنه را باز نگه دارد، این نشان می‌دهد اروپا برای در تنگنا قرار دادن ایران تصمیمی جدی ندارد. اروپا در تلاش است تا با ابزار فشار سیاسی، تحریم و تهدید به کم کردن رابطه استفاده کند و همه چیز به هنر ایران وابسته است تا چگونه از این هجمه دفاع کند.

ما باید با لوازم متعددی که در دست داریم از تحریم جلوگیری کنیم

وی در مورد اینکه تبعات تحریم‌های اخیر چگونه خواهد بود؟ گفت: باید دید چه اعلام می‌شود؟! اگر صرفا محدودیتی اعلام شود و با زمینه هیا اجرایی همراه نشود در حقیقت در سطح فشار سیاسی خواهد بود، اما اگر زمینه‌های اجرایی داشته باشد و با لابی گری همراه باشد یعنی مشابه با کاری که تحریم‌های آمریکا انجام داد، در این صورت حتما می‌تواند تبعاتی داشته باشد. امروز به نظر می‌رسد جهان غرب به این نتیجه رسیده که تحریم می‌تواند ایران را تحت فشار قرار دهد و ما باید با لوازم متعددی که در دست داریم از تحریم جلوگیری کنیم. اگر کشور‌ها و یا واحد‌های مختلف سیاسی به این نتیجه برسند که تحریم می‌تواند در رسیدن آن‌ها به اهدافشان اثر داشته باشد به ابزار تحریم رو می‌آورند. هنر ما این است که اجازه ندهیم از این امکان یعنی از ابزار تحریم بر علیه ما استفاده کنند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری شفقنا، تاریخ انتشار:۱ بهمن ۱۴۰۱، کدخبر: ۱۵۱۲۸۴۰، fa.shafaqna.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین