پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۳۸۶۱۳۱
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۶
احمد اشتیاقی در یادداشتی به بررسی عوام موثر بر کاهش جذابیت بازار بورس و عوامل موثر بر کاهش نقدینگی در این بازار پرداخته است .وی معتقد است بازار بورس نسبت به بازار‌های موازی دچار عقب‌ماندگی است. در واقع در ماه های اخیر، پتانسیل بازار بورس از لحاظ نقدینگی کاهش یافته و امکان رشد خود را ازدست داده است. به دلیل این اتفاق بازار بورس به ازای هر رشد، ۱۰ الی ۱۲ روز درجا می‌زند و در یک نقطه توقف می‌کند.اما با توجه به اینکه در ماه‌های گذشته سیاست‌گذار دخل و تصرف بیشتری در امور بازار سهام داشته است، بازار مذکور جزو گزینه‌های آخر سرمایه‌گذاران بوده است. وی پیش بینی می کند که با توجه به رفتارهای بورس، احتمال رشد نماگرهای بورسی و اصلاح جزئی با توجه به اتفاقات سیاسی و اقتصادی را شاهد خواهیم بود.

شعار سال: بازار بورس صرف نظر از جاماندگی نسبت به بازار‌های موازی، ازلحاظ رفتار P/E نیز قابل توجه است. هنگامی که نرخ تورم بر محور بیش از ۲۰ درصد است، P/E بازار می‌بایست بر محور ۶/۵ باشد.

بر اساس گزارشات ۶ ماهه شرکت‌ها محور P/E حال حاضر عددی حدود ۵/۵ است؛ بنابراین بازار سرمایه از لحاظ رفتاری نسبت به ۴۰ سال گذشته خود دچار عقب‌ماندگی است.

در شرایط تورمی حال حاضر که به صورت متداوم تورم ۴۰ درصد را شاهد بودیم، بورس می‌بایست P/E اضافه می‌کرد. انتظار تورمی در شرایط کنونی همچنان پابرجاست و برای سال ۱۴۰۲ نیز زیر ۳۰ درصد نمی‌باشد. با چنین مختصاتی می‌توان انتظار اضافه شدن P/E را داشت. افزون بر این بازار بورس نسبت به بازار‌های موازی دچار عقب‌ماندگی است هرچند که نمی‌توان اظهار داشت سایر بازار‌ها در ارزش ذاتی خود هستند. ممکن است بازار خودرو، مسکن، دلار و سکه دچار حباب شده باشند، اما به‌طورکل در شرایط حال حاضر از بازار بورس جلوترند و بازار بورس نسبت به آن‌ها دچار عقب‌ماندگی است.

رفتار شناسی و سیاستگذاری جدید در بازار بورس
سطوح قیمتی حال حاضر بازار برای فردی که این روز‌ها درصدد خرید سهام است، مناسب است. چنانچه برجام احیا شود، سایر بازار‌ها دچار روند نزولی می‌شوند، اما بازار سرمایه دچار روند نزولی نمی‌شود و در برخی گروه‌ها با رشد نیز مواجه خواهد شد.

مطابق انتظار تورمی شکل گرفته، بازار بورس از پتانسیل رشد برخوردار است. مهم‌ترین دلیل عدم رشد بورس در این روز‌ها نبود نقدینگی است. نبود نقدینگی نیز به سبب اتفاقات سال ۹۹ و بی‌اعتمادی عامه مردم نسبت به فضای بازار سرمایه است. متاسفانه پول جدید از سوی سهامداران خرد وارد بازار سرمایه نشده است.

با توجه به جذابیت ایجادشده برای بازار سکه، خودرو و دلار در شرایط حال حاضر نقدینگی به سمت این بازار‌ها در جریان است و راه به بورس نمی‌یابد. شرایط انقباضی بانک مرکزی به کمک سازمان برنامه و بودجه موجب روند افزایشی نرخ سود شده است. نکته قابل توجه این است که مطالبات صندوق بازنشستگی که از فعالان اصلی بازار هستند پرداخت نمی‌شود و آن‌ها درصدد فروش سهام هستند. به موجب این اتفاقات پتانسیل بازار بورس از لحاظ نقدینگی کاهش یافته و امکان رشد خود را ازدست داده است. به دلیل این اتفاق بازار بورس به ازای هر رشد، ۱۰ الی ۱۲ روز درجا می‌زند و در یک نقطه توقف می‌کند.
رفتار شناسی و سیاستگذاری جدید در بازار بورس

اما با توجه به اینکه در ماه‌های گذشته سیاست‌گذار دخل و تصرف بیشتری در امور بازار سهام داشته است، بازار مذکور جزو گزینه‌های آخر سرمایه‌گذاران بوده است. بررسی بازدهی ماهانه بازار‌های دارایی نیز بر این مهم تاکید می‌کند. از سوی دیگر با توجه به این مهم که این روز‌ها امید به حصول نتیجه مثبت پیرامون برنامه جامع اقدام مشترک در کوتاه مدت کم‌رنگ شده، سرمایه‌گذاران با برنامه‌ریزی منسجم‌تر نسبت به این سناریو وضعیت قابل‌پیش‌بینی‌تری را در محاسبات خود قائل هستند؛ از این‌رو عوامل مذکور در هفته‌های آینده می‌تواند دلیلی بر تداوم رشد نماگر‌های بورسی همراه با اصلاحات جزیی قلمداد شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت روزنامه تعادل، تاریخ انتشار:۳ بهمن ۱۴۰۱، کدخبر: ۱۹۷۰۱۶، www.taadolnewspaper.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین