پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۷۱۷۴
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۳
️بعد از پروژه افزایش سطح همکاری‌ها با آژانس بین المللی انرژی اتمی که طی آن حتی قرار است دوربین‌ها هم دوباره نصب شود، همچنین پرونده بازگشت به توافقنامه‌های امنیتی میان ایران و عربستان حالا شمخانی با یک ماموریت جدید به امارات سفر می‌کند. آنهم نه فقط برای یک مذاکره کوتاه و دو نفره با امیر امارات، بلکه در این سفر، مسئولان عالی اقتصادی، بانکی و امنیتی دبیر شورای عالی امنیت ملی را همراهی می‌کنند. این سطح از هیات همراه نشان از جدیت ایران برای نتیجه بخش بودن این سفر دارد. سئوال این است که بپرسیم؛ چه اتفاقی افتاده که از روز‌های «تهدید امارات به حمله موشکی» به امروز رسیدیم که سرتیم اصلی این هیات کارشناسی، نه وزارت خارجه بلکه دبیرشورای عالی امنیت ملی است؟ و این میان دولت و جریان پایداری داخل دولت هم نظاره گر ماجراست؟️نکته اینجاست که آیا همین موضوع را می‌توان نشانه‌ای برای جهت گیری‌های جدید در سیاست داخل هم برداشت کرد؟ آیا می‌توان نتیجه گرفت که به همان نسبت که در سیاست خارجی تفکر پایداری و کیهانی عقب رانده شده است، نشانه‌هایی از این وضع در سیاست داخلی هم مشاهده خواهد شد؟

شعار سال: داوود حشمتی در امتداد نوشت:

️بعد از پروژه افزایش سطح همکاری‌ها با آژانس بین المللی انرژی اتمی که طی آن حتی قرار است دوربین‌ها هم دوباره نصب شود، همچنین پرونده بازگشت به توافقنامه‌های امنیتی میان ایران و عربستان حالا شمخانی با یک ماموریت جدید به امارات سفر می‌کند. آنهم نه فقط برای یک مذاکره کوتاه و دو نفره با امیر امارات، بلکه در این سفر، مسئولان عالی اقتصادی، بانکی و امنیتی دبیر شورای عالی امنیت ملی را همراهی می‌کنند. این سطح از هیات همراه نشان از جدیت ایران برای نتیجه بخش بودن این سفر دارد. سئوال این است که بپرسیم؛ چه اتفاقی افتاده که از روز‌های «تهدید امارات به حمله موشکی» به امروز رسیدیم که سرتیم اصلی این هیات کارشناسی، نه وزارت خارجه بلکه دبیرشورای عالی امنیت ملی است؟ و این میان دولت و جریان پایداری داخل دولت هم نظاره گر ماجراست؟

️این سئوال از آنجا مهمتر به نظر می‌رسد که تا همین دو ماه پیش جریان پایداری نزدیک به دولت خواهان تغییر شمخانی از دبیری شورای عالی امنیت ملی بودند. آن‌ها صراحتا معتقد بودند که کشور در سه حوزه، فرهنگی، فضازی مجازی و امنیتی دچار مشکل است و اشکال به سه دبیری بر می‌گردد که از دولت روحانی در ریاست سه شورای عالی نشسته اند.

️آن‌ها خواستار تغییر سید سعیدرضا عاملی از دبیری شورای عالی انقلاب فرهنگی، ابوالحسن فیروزآبادی از دبیری شورای عالی فضای مجازی و شمخانی از دبیری شورای عالی امنیت ملی بودند. در دو شورای اول موفق و در آخرین با شکست روبه رو شدند. عجیب‌تر اینکه دو ماه بعد از اینکه حمید رسایی می‌گفت: «برای همه ثابت شده که شورای عالی امنیت ملی در برخورد با کسانی که جان و مال و ناموس مردم را گروگان گرفتند دبیرخانه ناکارآمد است.» شمخانی مسئول حل و فصل دو پرونده مهم سیاست خارجی کشور در حوزه منطقه میشود.

️رسایی مسئول «خون‌های ریخته شده» اعتراضات اخیرا را «ناکارآمدی شورای عالی امنیت ملی» معرفی می‌کرد و درست بعد از اعدام علیرضا اکبری در صفحه شخصی خودش نوشت: «آیا رییس جمهور محترم منتظر استعفای علی شمخانی از دبیری شورای عالی امنیت ملی است؟ آیا استمرار حضور شمخانی با این وضعیت به نفع امنیت ملی کشور است؟ آیا ابراهیم رییسی مطالبه افکار عمومی در تغییر مدیران حسن روحانی را بی پاسخ می‌گذارد؟!»

️به نظر میرسد دو ماموریت اخیر و مهم شمخانی در حوزه عربستان و امارات، پیام روشنی هم به کشور‌های منطقه دارد و هم به جریان تمامیت خواه داخلی در درون دولت. اگرچه می‌توان حدس زد با علنی شدن این سفر شاید نتایجی که در سفر قبلی به چین برای ایران رقم خورد، این بار محقق نشود. نیک می‌دانیم که حیات سیاسی یک جریان در ایجاد تقابل است و مطلع شدن آن‌ها از این سفر احتمال تکرار وقایعی را به ذهن متبادر می‌کند که سابقه آن در دوره خاتمی و حسن روحانی وجود دارد. وقایعی، چون «کشتی آنتروپ» و…با این حال چند مساله اخیر را باید خلاصه مرور کرد:

۱ تلاش کردند سه دبیر شورای عالی را حذف کنند، در دو فقره موفق بودند و در مورد شمخانی با شکست روبه رو شدند.

۲ تلاش کردند تا مشکلات امنیتی را ناشی از ناکارآمدی شورای عالی امنیت ملی معرفی کنند، اما روایت مقبول نشد که سطح حمایت از شمخانی را عیان می‌کند.

۳ تلاش‌ها برای احیای برجام از سوی دولت موفقیت آمیز نبود و محوریت اصلی حالا در سازمان انرژی اتمی است تا بن بست را شکسته و بعد کار به دست دولت سپرده شود.

۴ گفتگو‌هایی که عراق واسطه آن بود و در بغداد میان ایران و عربستان صورت گرفت و از کانال وزارت خارجه در جریان بود، موفقیت آمیز نبود.

 5 پرونده کشور‌های عربی که یکی از مهمترین پرونده‌های منطقه‌ای ایران است به دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی سپرده شد.

️نکته اینجاست که آیا همین موضوع را می‌توان نشانه‌ای برای جهت گیری‌های جدید در سیاست داخل هم برداشت کرد؟ آیا می‌توان نتیجه گرفت که به همان نسبت که در سیاست خارجی تفکر پایداری و کیهانی عقب رانده شده است، نشانه‌هایی از این وضع در سیاست داخلی هم مشاهده خواهد شد؟

️برای پاسخ به این سئوالات تنها یک نشانه کافی است. در صورتی که پایداری شروع به نق زدن و مخالفت‌هایی هر چند محدود کند، نشان می‌دهد تغییری در جریان است که بر مبنای آن می‌توان گفت: سیاست خارجی جدید امتداد سیاست داخلی است که اثراتش بعدا مشخص میشود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت انصاف نیوز، تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۴۰۱، کدخبر: ۴۰۴۵۱۶، www.ensafnews.com

اخبار مرتبط
برچسب ها: عقب نشینی پایداری‌چی ها در مقابل شمخانی ، داوود حشمتی ، پروژه افزایش سطح همکاری‌ها با آژانس بین المللی انرژی اتمی ، نصب دوربین های آژانس در پایگاه های ایران ، بازگشت به توافقنامه‌های امنیتی میان ایران و عربستان ، ماموریت جدید شمخانی در سفر به امارات ، سفر شمخانی به امارات ، ماموریت شمخانی در سفر به ابوظبی چیست ، از تهدید امارات به حمله موشکی تا سفر شمخانی ، تغییر رویه در ارتباط ایران و امارات ، درخواست جریان پایداری برای تغییر شمخانی از دبیری شورای عالی امنیت ملی ، تغییر سید سعیدرضا عاملی از دبیری شورای عالی انقلاب فرهنگی ، تغییر ابوالحسن فیروزآبادی از دبیری شورای عالی فضای مجازی ، شکست پایداری ها در مقابل شمخانی ، اعدام علیرضا اکبری ، استعفای علی شمخانی از دبیری شورای عالی امنیت ملی ، اعتقاد به لزوم برکناری شمخانی ، مقصر دانستن شمخانی در اتفاقات امنیت ملی ، ناکارآمدی شورای عالی امنیت ملی ، تلاش برای حذف شمخانی ، تغییر سیاست خارجی دولت ، تغییر رویه دولت در سیاست خارجی ، تغییر رویه دولت در برقراری ارتباط با کشورهای عرب ، ماموریت های مهم به شمخانی ، دهن کجی به پایداری ها برای حذف شمخانی
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین