پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
کد خبر: ۳۸۸۵۰۱
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۳:۵۸
در بررسی دلاری شدن قیمت مسکن، تنها یکی از نکات قابل تامل محاسبه درصد تاثیرگذاری افزایش قیمت دلار بر روی هزینه ساخت مسکن است.

شعارسال: خبر‌های حوزه مسکن حکایت از قیمت گذاری دلاری ملک دارد، اما سوال اینجاست که این رویه تا چه حد منطبق بر واقعیت‌های اقتصادی بازار است.

دلاری شدن بازار مسکن ، تاثیر سه درصدی هر ده درصد افزایش قیمت دلار روی قیمت مسکن

یک کارشناس بخش مسکن در این باره گفت: قیمت گذاری مسکن در ایران دلاری شده است در چرایی این شرایط باید گفت اگرچه افزایش ۱۰ درصدی قیمت مسکن هزینه ساخت را تا ۳ درصد افزایش می‌دهد، اما توهم مالکان تا حفظ ارزش دارایی‌ها از دیگر دلایلی است که موجب شده خانه‌ها حداقل در کلان‌شهر‌هایی مانند تهران براساس دلار قیمت‌گذاری شوند.

*افزایش ۱۰ درصدی قیمت دلار هزینه ساخت مسکن را ۳ درصد افزایش می‌دهد

سعید سعادتمند، کارشناس بخش مسکن اظهار کرد: کمترین وابستگی به قیمت دلار در بین کالا و خدمات عمده مورد استفاده خانوار، مربوط به بخش مسکن و ساختمان است. تاثیرات ناشی از نوسانات ارزی، در این بخش، به ازای هر ۱۰ درصد افزایش قیمت دلار، به صورت متوسط، حدود دو تا سه درصد در هزینه ساخت ناخالص، اندازه­گیری شده است.

*هماهنگی قیمت‌ها در بازار مسکن با تغییرات قیمت ارز

وی افزود: در نگاه اول، با توجه به عدم وجود تقاضای خارجی برای بخش مسکن کشور (همانند ترکیه، قبرس و...)، وابستگی قیمت مسکن به نوسانات ارزی، کمی دور از ذهن به نظر می­رسد. ولی با مرور روند‌ها در بازار مسکن، به ویژه طی شش سال اخیر، یک همگرایی با قیمتها، با تاخیر چند ماهه، بین نوسانات بازار مسکن و ارز قابل مشاهده است و در حقیقت می­توان اذعان کرد که بازار مسکن ، خود را با تغییرات نرخ ارز هماهنگ کرده است.

*توهم مالکان بخش مسکن در ارزش‌گذاری املاک

کارشناس بخش مسکن عنوان کرد: دلایل بسیاری برای این موضوع وجود دارد. از توهم مالکان درباره قیمت مسکن در ارزش­گذاری املاک تا نوعی حفظ ارزش دارایی‌ها که موجب همگرایی مالکان برای قیمت‌گذاری شده است.

*اقتصاد ریالی کشور و قیمت‌گذاری دلاری برای مسکن

وی ادامه داد: با توجه به وضعیت قیمت‌ها، به نظر می­رسد در برخی موارد، حتی با نرخ دلار امروز، به نسبت شهر‌های مطرح دنیا، املاک مناطقی از شهر تهران، بسیار گران ارزش‌گذاری شده­ اند. از نظر علم اقتصادی، مسکن و ساختمان یک کالای غیر قابل مبادله است که امکان جابه­ جایی آن به هیچ وجه وجود ندارد. پس با وجود قیمت‌گذاری دلاری آن نیز، امکان عرضه در محلی خارج از ایران در حال حاضر وجود ندارد؛ بنابراین می­توان گفت، در اقتصاد ریالی کشور، اصلی­‌ترین کالای غیر قابل مبادله، با دلار قیمت‌گذاری می‌شود.

*سرمایه اجتماعی مجموعه نظام و دولت در بخش اقتصادی، به حداقل خود رسیده

کارشناس بخش مسکن عنوان کرد: دلیل این موضوع را باید در اعتماد مردم به سیاست‌های اقتصادی دولت‌ها، ثبات سیاست‌گذاری و در نظر گرفتن، صرفه و صلاح مردم، در تصمیم‌گیری‌ها و مصوبات سال‌های اخیر، جستجو کرد. اکنون میزان سرمایه اجتماعی مجموعه نظام و دولت در بخش اقتصادی، به حداقل خود رسیده است.

*قیمت‌گذاری مسکن از پول ملی به ارز بین‌المللی تغییر یافته است

وی ادامه داد: می‌توان گفت مردم هیچگونه آینده روشنی از ثبات اقتصادی در سال‌های پیش رو، برای اقتصاد ایران و پول ملی متصور نیستند. همین موضوع باعث شده تا قیمت‌گذاری کالا‌ها و دارایی‌های خود را از شاخص پول ملی به شاخص ارز بین‌المللی تغییر داده و سعی کنند، مسیر اموال و داشته­ های خود را از سیستم ناپایدار اقتصادی دولت جدا کنند.

*روند شکل‌گیری یک ابرتورم در اقتصاد کشور

وی عنوان کرد: از طرفی سیستم هوشمند بازار، بر اساس نشانه­ های واقعی و نه آمار ساختگی، اقدام به قیمت گذاری کالا‌ها نموده و بر این اساس روند معاملاتی خود را تعریف می‌کند. با همین استدلال، بازار مسکن نیز، بر اساس یک تفاهم جمعی هوشمند و نانوشته، اقدام به قیمت گذاری دلاری نموده و خود را از اتکا به ریال ناپایدار جدا کرده است. روندی که شاید نشان دهنده شکل گیری یک ابرتورم در اقتصاد کشور باشد.

سایت تحلیلی خبری شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت نبض بازار، تاریخ انتشار: 13اردیبهشت1402، کدخبر: 151667، nabzebaazaar.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین