پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۸۵۸
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۲
جاده ارتباطی ازنا - شازند، از پرترددترین و پرحادثه‌ترین محورهای لرستان است؛ جاده‌ای که پس از گذشت سه سال از آغاز عملیات چهار خطه شدن در پیچ بی‌پولی مانده و همچنان قربانی می‌گیرد.

شعارسال:باوجوداینکه طی سال‌های اخیر شاهد بهبود وضعیت راه‌ها و انجام طرح‌های چهار خطه به‌خصوص در استان لرستان بوده‌ایم اما چهار خطه شدن محور ازنا شازند که از سه سال قبل کلید خورده به دلیل کمبود اعتبار با سرعتی لاک‌پشتی در حال انجام است.

این طرح از جنبه‌های مختلفی حائز اهمیت است که از آن جمله کوتاه کردن مسیر ترانزیتی شمال جنوب و نداشتن گردنه‌های صعب‌العبور‌است ضمن اینکه این محور تنها مسیر دسترسی مردم شهرستان ازنا به مرکز کشور است.

گشت نامحسوس مرگ

همین دلایل سبب شده تا شاهد تردد فراوان وسایل نقلیه سنگین از این محور باشیم اما در طرف مقابل عرض کم جاده باعث بروز تصادفات فراوان منجر به جرح و فوت در این جاده شده است که همین مسئله لزوم تسریع در تکمیل این طرح نیمه‌کاره را دوچندان کرده است.

در مهم‌ترین تصادفات رخ‌داده در این محور خردادماه امسال شاهد فوت مدیر آموزش‌وپرورش شهرستان دورود در این محور بودیم، محوری که تنها چندی قبل‌تر از این حادثه جان چهار نفر دیگر را هم گرفته بود.

وضعیت تصادفات در این محور به‌گونه‌ای است که در پرونده این جاده طی یک ماه ۸ کشته دیده می‌شود تا گشت نامحسوس مرگ در این محور موجب مرگ یک نفر در هر چهار روز شود.

لزوم تسریع در اجرای محور ازنا شازند

سرهنگ روح الدین پاریاد فرمانده انتظامی ازنا بابیان اینکه جاده ازنا شازند باریک و کم‌عرض است عنوان کرد: اکثر رانندگان ناوگان عمومی حمل بار این محور را به دلیل نزدیکی به اراک انتخاب می‌کنند ترافیک نسبتاً زیادی در این محور وجود دارد.

وی بابیان اینکه ۵۰ درصد تصادفات فوتی شهرستان ازنا را این محور به خود اختصاص داده است گفت: باگذشت بیش از سه سال هنوز این محور به‌طور کامل به بهره‌برداری نرسیده است.

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که پیش‌ از این عباس قائد رحمت نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر ضرورت تکمیل چهار خطه چهار خطه ازنا شازند گفته بود که روزانه شاهد وقوع تصادفات ناگوار در این محور هستیم.

وی که خردادماه امسال با خبرنگاران گفتگو می‌کرد از پیگیری‌ها برای تأمین اعتبار این پروژه هم سخن گفته بود تا یادآور شود که قول مساعد برای اختصاص بخشی از اعتبارات موردنیاز تکمیل این پروژه چهار خطه از محل اعتبارات ماده ۱۸۰ داده‌شده و امیدواریم این امر به‌ زودی تحقق پیدا کند.

با این‌حال همچنان متولیان امر در راه و شهرسازی همچنان از کمبود اعتبار برای بهره‌برداری از این پروژه سخن می‌گویند.

پیشرفت ۶۵ درصدی پروژه بعد از ۳ سال

مجتبی ملکشاهی مدیر راه و شهرسازی شهرستان ازنا در این رابطهبابیان اینکه اجرای پروژه چهار خطه ازنا شازند سال ۹۱ کلید خورده است اظهار داشت: حدود ۳۵ کیلومتر از این محور در حوزه استحفاظی شهرستان ازنا است.

وی بابیان اینکه کار عقد قرارداد ۱۵ کیلومتر از این مسیر با شرکت جهاد طی سال ۹۱ صورت گرفته است گفت: این پروژه طی این سال‌ها با محدودیت اعتباری که وجود داشته حدود ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

مدیر راه و شهرسازی ازنا به میزان اعتبار هزینه شده برای اجرای این پروژه افزود: تا کنون بیش از شش میلیارد تومان برای اجرای پروژه چهار خطه ازنا شازند اعتبار هزینه شده است.

ملکشاهی در سخنان خود بهره‌برداری و تسریع در اجرای این پروژه را منوط به تأمین اعتبار می‌داند تا بدون اشاره به زمان خاصی برای تکمیل چهار خطه ازنا شازند سخنان خود در مورد این پروژه با شاه‌کلید کمبود اعتبار ببندد.

جاده‌ای روی خط وعده‌ها

بنابراین گزارش محور ازنا شازند به طول ۸۰ کیلومتر شهرستان ازنا را به استان مرکزی متصل می‌کند که ۳۵ کیلومتر از این محور در شهرستان ازنا واقع‌ شده و هم‌ اکنون چهار خطه شدن این محور به دلیل کمبود اعتبارات دارای ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی است.

جاده ازنا اراک در ابتدا باهدف ایجاد ارتباط محلی بین شهرستان‌های ازنا و شازند ایجاد شد اما بعدها به دلایل مختلف از جمله مسیر هموار و کاهش زمان سفر تبدیل به یک جاده ترانزیتی شده است به‌ گونه‌ای که اکثر وسایل نقلیه عبوری از آن خودروهای سنگین هستند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت اکوآنلاین، تاریخ انتشار: 26آبان1394، کدخبر: 14612: www.eccoonline.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین