پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۸۶۸
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۸
مجوز فروش واحدهای گلخانه‌ای شهرک دیناروند پس از ۱۱ سال که از زمان کلنگ زنی پروژه می‌گذرد صادر شد و واحدهای فارغ‌التحصیلان متقاضی، تا۳ هفته آینده به آن‌ها واگذار می‌شود.

شعار سال: کلنگ ساخت شهرک گلخانه‌ای خرم‌آباد سال 84 در منطقه دیناروند به زمین زده شد و قرار بود که این پروژه حداکثر در مدت 18 ماه آماده بهره‌برداری شود، اما به علت مشکلاتی که میان پیمانکار، متقاضیان و جهاد کشاورزی لرستان وجود داشت، این هدف‌گذاری محقق نشد.

تضمین‌های سنگین تسهیلاتی برای متقاضیان، بی‌توجهی برخی از مسئولان، گرانی، تحریم، ممنوعیت‌های وارداتی و ناتوانی پیمانکار ازجمله مشکلاتی بوده که سبب شد این شهرک 55 واحدی بسیار دیرتر از موعد مقرر به بهره‌برداری برسد.

در آغاز اجرای طرح، نظام‌مهندسین از میان متقاضیان زیادی که برای دریافت واحدهای گلخانه‌ای دیناروند ثبت‌نام کرده بودند، بر اساس امتیازبندی‌هایی که انجام داده بود، 55 نفر از فارغ‌التحصیلان کشاورزی استان را معرفی کرد تا واحدهای گلخانه‌ای دیناروند به آن‌ها واگذار شود که به علت تأخیر در احداث این مجموعه، 34 نفر از این متقاضیان انصراف دادند اما 21 نفر دیگر همچنان اصرار بر اتمام پروژه و واگذاری واحدها داشته‌اند.

خوشبختانه بالاخره بعد از سال‌ها، شهرکی که مسئولان بارها و بارها وعده افتتاح آن را در هفته دولت و دهه فجر می‌دادند، تعیین تکلیف شد و مجوز فروش واحدهای شهرک گلخانه‌ای دیناروند صادر شد؛ قرار است که واحدهای گلخانه‌ای فارغ‌التحصیلان کشاورزی نیز تا 3 هفته آینده به آن‌ها واگذار شود.

بنا بر آمار ارائه‌شده هر واحد گلخانه‌ای این شهرک، دو هزار و 400 مترمربع زیربنا دارد و با بهره‌برداری از این مجموعه، زمینه اشتغال 600 نفر به‌ طور مستقیم فراهم می‌شود؛ بر اساس اظهارات کارشناسان، شهرک گلخانه‌ای دیناروند ظرفیت تولید سالانه چهار هزار تن محصولات سبزی و صیفی را دارد.

*بلاتکلیفی بیش از یک دهه فارغ‌التحصیلان کشاورزی

حامد دارایی از فارغ‌التحصیلان متقاضی واحدهای گلخانه‌ای دیناروند اظهار داشت: سال 84 از طرف نظام‌مهندسین به فارغ‌التحصیلان رشته کشاورزی فراخوان داده شد که برای ثبت‌نام جهت دریافت واحدهای گلخانه‌ای دیناروند ثبت‌نام کنند.

وی افزود: بعد از فراخوان، حدود 500 نفر برای دریافت واحدهای گلخانه‌ای شهرک دیناروند ثبت‌نام کردند که از این تعداد 55 نفر از طرف نظام‌مهندسی گزینش شدند و قرار بود که این افراد برای دریافت تسهیلات به بانک مراجعه کنند.

دارایی عنوان کرد: سال 88 جهاد کشاورزی با ما اعلام کرد که چون برخی از فارغ‌التحصیلان متقاضی سندی ندارند که به‌ عنوان ضمانت در اختیار بانک قرار بگیرد پس عملیات ساخت شهرک گلخانه‌ای به هلدینگی بنام«بانک زمین» که زیرمجموعه بانک کشاورزی است واگذار می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در سال 88 بنا بود که بانک زمین به‌عنوان پیمانکار، این شهرک را بسازد و سه درصد سود دریافت کند و ازآنجایی‌که قیمت تمام‌شده برای ساخت هر واحد، 170 میلیون تومان پیش‌بینی‌شده بود، هرکدام از متقاضیان موظف بودند که 10 میلیون تومان آورده داشته باشند.

این فارغ‌التحصیل رشته کشاورزی تصریح کرد: تاکنون 19 میلیون تومان به‌ حساب بانک زمین پرداخت کرده‌ایم ولی این هلدینگ نه‌تنها به تعهدات خود برای اتمام پروژه در طول یک سال عمل نکرد، بلکه تا سال 95 نیز این کار را انجام نداد.

*انصراف 30 نفر از متقاضیان دریافت واحد گلخانه

وی بیان کرد: سال گذشته بانک زمین اعلام کرد که به علت تحریم‌ها هزینه احداث هر واحد نه 170 میلیون تومان، بلکه 270 میلیون تومان است و این سبب شد که 30 نفر از متقاضیان سابق از درخواست خود برای دریافت واحدهای گلخانه‌ای منصرف شوند.

دارایی گفت: ما انتظار داریم که واحدهای فارغ‌التحصیلان را با همان قیمت 120 میلیون تومان سابق واگذار کنند و سایر واحدها را با هر قیمتی که می‌خواهند به فروش برسانند تا ضرر و زیان بانک زمین جبران شود.

وی افزود: به‌ هرحال 10 سال پیش که ما 10 میلیون پرداخت کردیم، این پول رقم قابل‌توجهی بود و آن زمان می‌توانستیم با این سرمایه، کسب‌وکاری را برای خود راه‌اندازی کنیم؛ از طرفی بعد از ثبت‌نام برای دریافت گلخانه از ما تعهد عدم اشتغال گرفتند و در طول این مدت، بسیاری از فرصت‌های شغلی خود را از دست‌داده‌ایم.

این متقاضی یکی از واحد گلخانه‌ای دیناروند عنوان کرد: خوشبختانه با روی کار آمدن رئیس جدید سازمان جهاد کشاورزی لرستان، همکاری خوبی را شاهد بوده‌ایم و در جلسه‌ای که در تاریخ هشتم خرداد 95 با استاندار داشتیم نیز، استاندار قول داد که فارغ‌التحصیلان کشاورزی به‌حق خود برسند.

*فرصت 20 روزه بانک زمین برای واگذاری واحدها

حسین پیرحیاتی، معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی لرستان بابیان اینکه مقدمات واگذاری واحدهای شهرک گلخانه‌ای دیناروند در حال انجام است، اظهار داشت: تا روز سه‌شنبه هفته جاری، سند مجموعه بنام شرکت پیمانکار(بانک زمین) زده می‌شود و زمانی که این کار انجام شد، بانک زمین مکلف است که ظرف مدت 20 روز، به واگذاری واحدهای گلخانه‌ای این شهرک اقدام کند.

وی بابیان اینکه در بحث واگذاری‌ها باید فارغ‌التحصیلان کشاورزی که از قبل ثبت‌نام کرده‌اند در اولویت قرار بگیرند، افزود: بانک زمین بعدازاینکه واحدهای فارغ‌التحصیلان را به آن‌ها واگذار کرد باید برای سایر واحدها نیز متقاضی پیدا کند و یا اینکه خودش شروع به کار کند، به‌هرحال این مجموعه نباید نیمه فعال باشد و در تمام واحدهای آن باید تولید صورت بگیرد.

پیرحیاتی عنوان کرد: اولین پیمانکار شهرک گلخانه‌ای دیناروند با بهانه کردن تحریم‌ها، ناتوانی خود را در تکمیل پروژه اعلام کرد و ما هم پیمانکار را خلع ید کردیم و ادامه ساخت پروژه را به شرکت بانک زمین واگذار کردیم که متأسفانه این روند، به بلاتکلیفی بیش از یک دهه فارغ‌التحصیلان متقاضی دریافت واحدهای گلخانه‌ای دیناروند منجر شد.

*صدور مجوز فروش واحدهای گلخانه‌ای

عبدالرضا بازدار رئیس جهاد کشاورزی خرم‌آباد نیز اظهار داشت: عاملی که مانع واگذاری واحدهای تکمیل‌شده شهرک گلخانه‏‌ا‌ی خرم‌‏آباد به متقاضیان شده بود، مباحث حقوقی در مورد فروش این واحدها بوده زیرا فروش این واحدها باید بر اساس صدور مجوز هیئت دولت باشد.

وی افزود: خوشبختانه با رایزنی‌هایی که سازمان جهاد کشاورزی لرستان با هیئت دولت انجام داد، بالاخره مجوز فروش این واحدها صادر شد.

بازدار بیان کرد: مجوز فروش و تَرک تشریفات به شرکت توسعه و عمران اراضی کشاورزی (بانک زمین) صادرشده و تا چند روز آینده، سند به نام «بانک زمین» منتقل می‌شود .

وی عنوان کرد: بانک زمین موظف است که تعهد خود را در قبال فارغ‌التحصیلان کشاورزی متقاضی واحدهای گلخانه‌ای انجام دهد و 21 واحد آن‌ها را با همان قیمت 170 میلیون به آن‌ها واگذار کند، سایر واحدها را نیز می‌تواند به قیمت روز، بفروشد.

مهرداد غضنفری، معاون امور اقتصادی و هماهنگی استاندار لرستان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: دو هفته گذشته، جلسه‌ای در تهران با موضوع شهرک گلخانه‌ای دیناروند داشتیم که مقرر شد تا 20 روز آینده، مشکلات حقوقی این شهرک برطرف شود و واحدهای فارغ‌التحصیلان به آن‌ها واگذار شود.

وی افزود: انتقال سند به نام بانک زمین از طریق روال قانونی انجام خواهد شد و بانک زمین باید واحدهای گلخانه‌ای را به فارغ‌التحصیلان و سرمایه‌گذار واگذار کند.

غضنفری عنوان کرد: فارغ‌التحصیلان کشاورزی به‌ واسطه‌ سهم آورده‌ای که درگذشته برای احداث این شهرک داشته‌اند، باکسی که اکنون به خریداری این واحدها اقدام می‌کند فرق دارند و این تفاوت در قیمت فروش به طور حتم لحاظ می‌شود یعنی فارغ‌التحصیلان باقیمت کمتری واحدها را دریافت می‌کنند.

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از پایگاه اطلاع رسانی خبر افلاک، تاریخ انتشار: 25 خرداد 1395، کد مطلب: ۱۵۳۷۶:www. khabaraflak.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین