پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۸۳۴
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۳
صنایع دستی لرستان به عنوان یکی از تکنیکی ترین صنایع در کشور مطرح است و هنرمندان این استان با مهارت خاصی توانسته اند در این عرصه خوش بدرخشند و تولیدات بسیار خوبی را در این زمینه شامل، جاجیم، گلیم، قلم زنی، ورشو سازی، سیاه چادر، حصیر بافی، بافت چیت و... داشته باشند.

شعارسال: صنایع دستی لرستان به‌عنوان یکی از تکنیکی ترین صنایع در کشور مطرح است و هنرمندان این استان با مهارت خاصی توانسته اند در این عرصه خوش بدرخشند و تولیدات بسیار خوبی را در این زمینه شامل، جاجیم، گلیم، قلمزنی، ورشوسازی، سیاه چادر، حصیربافی، بافت چیت و... داشته باشند.

صنایعی که زیبایی آن چشم هر بیننده را خیره می کند و انسان را به عمق تارو پودهای این هنر می کشاند.

اما متاسفانه با وجود این صنعت قوی در استان، جای بازارچه های صنایع دستی لرستان در کشور و استان همچنان خالی است و هنوز مسئولین نتوانسته اند بازار اقتصادی این قطب اشتغالزایی را در دست بگیرند.

وعده ایجاد بازارچه های دائمی صنایع دستی چند سالی که از سوی مسئولینی که بر مسند ریاست مدیر کلی میراث فرهنگی داده شده است؛ وعده هایی که تنها در حد حرف مانده اند و به مرحله عمل نرسیده اند.

هر چند در طول سال شاهد برپایی بازارچه ها و نمایشگاه های موقتی هستیم و اکنون نیز همین نمایشگاه صنایع دستی با حضور 40 غرقه در پارک شریعتی خرم آباد بر پا است و هنرمندان استان، محصولات خود را در این نمایشگاه ها عرضه کرده اند.

نمایشگاهی که از هشتم تا هفدهم شهریور دایر و قرار است دومین نمایشگاه صنایع دستی استان در تاریخ 24 تا 30 شهریور در شهرستان بروجرد، نمایشگاه گردشگری در هفته گردشگری در شهرستان بروجرد و بعد از آن این نمایشگاه مهر ماه در الیگودرز برگزار شود.

نمایشگاه هایی که به گفته مسئولین برگزار کننده آن قرار است تا پایان سال، علاوه بر خرم آباد در هشت شهرستان دیگر نیز برپا شود.

اما باید گفت شاید برگزاری این نمایشگاه های موقت بتواند گوشه ای از زحمات هنرمندان این استان را به نمایش بگذارد؛ اما آیا با وجود این ظرفیت مناسب در استان نباید هرچه سریعتر بازارچه دائمی صنایع دستی استان برپا شود.

نمایشگاه هایی که بتواند گردشگران داخلی و خارجی را به یک نقطه ثابت بکشاند و تمام محصولات استان در آن عرضه شوند.

گفته می شود مکانی که برای برپایی این بازارچه در نظر گرفته شده است، پارک گلستان جنب قلعه فلک الافلاک خرم آباد است؛ مکانی که در گذشته دانشگاه لرستان بود و در چند سال گذشته با تخریب علوم پایه مکان مناسبی برای این بازارچه فراهم شده است؛ جایی که اکنون از آن بیشتر به عنوان پارکینگ استفاده می شود و هنوز از ظرفیت آن برای ایجاد این بازارچه ها به همراه کارگاه های آموزشی - تولیدی بهره ایی گرفته نشده است.

این درحالی است که بیشتر شهرستان های استان نیز به دلیل حضور هنرمندان بسیار چیره دست و وجود صنایع دستی با کیفیت، این ظرفیت را دارند که هرکدام به صورت مجزا دارای بازچه دائمی صنایع دستی باشد.

حال امیدواریم با حضور رئیس جدید میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان این مطالبه قدیمی مردم لرستان محقق شود و شاهد برپایی اولین بازارچه دائمی صنایع دستی در سال جاری باشم.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت منار، تاریخ انتشار: 14شهریور1394، کدخبر: 6130: www.menar.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین