پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۹۵۲۴
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۲
علی ضیایی، مدیر اندیشکده حمل و نقل ایران مدعی است که هرچند محور ریلی غرب کشور دارای اهمیت بوده، ولی چنانچه بحث ترانزیت در نظر گرفته شود، کریدور شرق به غرب و کریدور شمال به جنوب باید در اولویت تقویت قرار گرفته و به تمرکز روی آن برای کشور به صرفه‌تر خواهد بود. پروژه بستان آباد هزینه سنگینی داشته و بدلیل مسافری بودن، صرفه اقتصادی ندارد. این خط ریلی یک خط مسافربری است و هنوز آماده حمل کالا نمی‌باشد. اجرای این خط ریلی ۲۲ سال طول کشیده و این همه زمان برای راه اندازی یک خط ریلی منطقی نیست. در حال حاضر نیز حدود ۲۷ کیلومتر از این خط ریلی باقی مانده که حدود ۴ همت (۳۰۰ میلیون دلار) هزینه دارد و این پول را دولت می‌تواند برای پروژه‌های اولویت دار تخصیص داده و کریدور‌هایی مهم نظیر کریدور شمال به جنوب که بستر‌های اقتصادی- سیاسی آن آماده است را می‌توان ارتقا داد؛ چین و اروپا از ایران عبور نمی‌کنند که برای کشور، کریدور تبریز - بستان آباد اولویت بالا داشته باشد.

شعار سال: یک کارشناس حمل و نقل گفت: مسیر ریلی بستان آباد از گذشته بوده است و این خط جدید جنبه مسافر بری دارد و اصلا برای ترانزیت صرفه اقتصادی ندارد.

خط آهن بستان آباد مسافری است نه ترانزیتی + مانور تبلیغاتی و مبهم گویی ممنوع
راه‌آهن میانه- بستان آباد به طول ۱۳۲ کیلومتر بخشی از خط میانه به تبریز است که از ایستگاه موجود راه آهن میانه شروع شده و با گذر از مسیری کوهستانی از شهر‌های ترکمانچای و تیکمه داش عبور کرده و به ایستگاه راه آهن بستان‌آباد متصل می‌شود. مسئولان شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های کشور می‌گویند این خط آهن، نقطه اتصال استان آذربایجان شرقی از مسیر میانبر و جدید به شبکه ریلی محسوب می‌شود. اما کارشناسان معتقد هستند که این خط ریلی برای ترانزیت صرفه اقتصادی ندارد.

علی ضیایی، کارشناس حمل و نقل درخصوص خط ریلی بستان گفت: این مسیر از زمان گذشته بوده است و این راه ریلی برای نزدیک شدن راه است، اما باید دید این خط ریلی برای ترانزیت به صرفه است یا خیر.

وی در ادامه افزود: محور ریلی غرب کشور دارای اهمیت است و اگر ترانزیت را در نظر بگیریم کریدور شرق به غرب و کریدور شمال به جنوب را تقویت کنیم به صرفه‌تر خواهد بود چرا که این پروژه هزینه سنگینی را دارد و صرفه اقتصادی ندارد. از سوی دیگر این خط ریلی یک خط مسافربری است و هنوز آماده حمل کالا نیست.

این کارشناس حمل و نقل افزود: برای این خط ریلی ۲۲ سال طول کشیده است و این همه سال طول کشیدن برای راه اندازی یک خط ریلی منطقی نیست در حال حاضر نیز حدود ۲۷ کیلومتر از این خط ریلی مانده است که حدود ۴ همت (۳۰۰ میلیون دلار) هزینه دارد و این پول را دولت می‌تواند برای پروژه‌های اولویت دار بگذارد و کریدور‌هایی سهل وصول وجود دارد مانند کریدور شمال به جنوب که بستر‌های اقتصادی- سیاسی آن آماده است و می‌توان آن را ارتقا داد؛ چین و اروپا از ایران عبور نمی‌کنند که برای ما این کریدور اهمیت داشته باشد.

وی در ادامه بیان کرد: این هزینه را می‌توان برای کریدور‌هایی منتهی به چابهار هزینه کرد چرا که حداقل راه ترانزیتی بندر چابهار آمادهاست از سوی دیگر محور سرخس – بافق را می‌توان به روز کرد تا از ترافیک‌های ترانزیتی جلوگیری کرد در حال حاضر این خط ریلی ظرفیت بالایی دارد، اما به دلیل کهن بودن ترافیک بالایی دارد که با هزینه ساخت بستان آباد می‌توان این خط ریلی را به روز کرد.


علی ضیایی در ادامه افزود: برای راه اندازی این خط ریلی نیاز به بستر سازی اقتصادی و سیاسی است، اما پروژه‌های قدیمی همانند کریدور شرق به غرب و خط شمال به جنوب نیازی به بستر سازی نیست چرا که بستر‌ها آماده است و ۳۰۰ میلیون دلار بهتر است که صرف پروژه‌های اولویت دار شود با این حال این پروژه آغاز شده است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۴۰۲، کدخبر: ۵۸۰۸۴۷۹، www.mehrnews.com

 

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین