پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۹۹۰۰
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۲
خسروپناه: اینکه بار فرهنگ فقط به دوش دولت باشد قطعا تصمیم حکیمانه‌ای نیست، بخش خصوصی و مجموعه‌های فرهنگی باید ورود کنند.

شعارسال: مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تحت عنوان ماده واحده «تعیین الزامات ساماندهی حوزه صوت و تصویر فراگیر» همچنان محل بحث اصحاب فرهنگ و رسانه است.  جلسه‌ای در شورای عالی انقلاب فرهنگی با حضور عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و جمعی از اصحاب هنر و رسانه برگزار شد.

دعوت از هنرمندان برای تدوین سیاست‌های فرهنگی

در ابتدای این جلسه خسروپناه با گله‌مندی از «پرداخت غیردقیق» به مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: این مصوبه که حوزه صوت و تصویر فراگیر است، هنوز توسط رئیس‌جمهور ابلاغ نشده و متن آن در فضای مجازی نیامده است، اما می‌بینیم که در فضای رسانه، داوری‌های متعددی در مورد آن صورت می‌گیرد. در حقیقت پنج بند از این ماده واحده ناظر بر حل اختلاف و ایجاد تفاهم بین این دو دستگاه صداوسیما و وزارت ارشاد و تقسیم کار بین این دو دستگاه است. بر مبنای آن، بخشی از مسئولیت‌های صوت و تصویر فراگیر بر عهده وزارت ارشاد است و بخشی به عهده صداوسیما است. البته این ماده واحده، بند ششمی دارد که مربوط به تدوین اصول و سیاست‌های حوزه صوت و تصویر فراگیر است. در این اصول و سیاست‌ها مشخص می‌شود که چقدر ما معتقد به حکمرانی بخش خصوصی هستیم یا نه؟ و تدوین سیاست‌هاست که مشخص می‌کند که چقدر آزادی عمل به پلتفرم‌ها بدهیم.

بنده شخصاً به این معتقدم همانطور که مردم سالاری دینی در عرصه سیاست و اقتصاد مطرح است، درحوزه فرهنگ هم باید مطرح باشد. اینکه بار فرهنگ فقط به دوش دولت باشد قطعا تصمیم حکیمانه‌ای نیست. باید بخش خصوصی، تعاونی‌ها، مجموعه‌های فرهنگی و حلقه‌های میانی، گروه‌های جهادی فرهنگی ورود کنند و در عرصه فیلم و سریال و حوزه مختلف فرهنگ و هنر حضور داشته باشند. خسروپناه در بخش پایانی صحبت‌هایش از هنرمندان و ذی‌نفعان پلتفرم‌ها خواست که با ارائه نظرات کارشناسی خود، به فرآیند تدوین بند ششم این ماده واحده کمک کنند. او تاکید کرد: «تدوین سیاست‌ها و ضوابط حاکم بر صوت و تصویر فراگیر و شبکه نمایش خانگی» بخش کلیدی این ماده واحده است و مابقی بند‌ها تقسیم وظایف بین دو دستگاه وزارت ارشاد و صداوسیما است که آن بخش مشخص شده است.

در این جلسه سیدغلامرضا موسوی تهیه‌کننده سینما با تاکید بر اینکه «راه‌حل بند ششمی که گفتید به پنج بند قبلی آن بر میگردد»، اینطور ادامه داد:

«واقعیت این است که در کشور ما این افراد هستند که موثر و تصمیم‌گیرنده هستند. در مورد آن سیاست‌های بند ششم هم کاملا بستگی به این دارد که چه کسی بر سر کار باشد.»

فریدون جیرانی، غلامرضاموسوی، پژمان بازغی، محمدرضا تخت‌کشیان، از جمله هنرمندانی بودند که در این جلسه حضور داشتند. همچنین سعید مقیسه رئیس ساترا و سیدمحمد هاشمی، معاون حقوقی وزارت ارشاد به عنوان نمایندگانی از سازمان صداوسیما و وزارت ارشاد در جلسه حاضر بودند.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت فرهیختگان، تاریخ انتشار: 7تیر1402، کدخبر: 80906، farhikhtegandaily.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین