پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۰۴۳۲
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۴۰۲ - ۰۶:۳۶
رئیس جامعه المصطفی با بیان اینکه بخش قابل توجهی از دانش پژوهان خواهران هستند، تاکید کرد: نزدیک ۴۰ درصد از دانش پژوهان داخل و خارج، خواهر هستند. در خارج از کشور هم مراکز متعددی داریم که اهل سنت در آن حضور دارند. در کابل بیش از ۵۰ درصد دانش پژوهان از تاجیک و ... اهل تسنن هستند.

شعارسال: علیرضا زاکانی شهردار تهران عصر پنجشنبه ۲۲ تیرماه با سفر به استان قم به دیدار حجت الاسلام و المسلیمن علی عباسی، رئیس جامعه المصطفی (ص) رفت. عباسی در ابتدا با اشاره به اینکه جامعه المصطفی (ص) نمایندگی‌های داخلی و خارجی دارد، اظهار کرد: ما برای این نمایندگی‌های برون مرزی یک جهت گیری کلی مشخص کردیم که حرکت مجموعه را در آن نقطه نشان می‌دهد. جامعه تلفیقی از دو سازمان مدارس و حوزه‌های علمیه خارج از کشور و مرکز جهانی علوم انسانی است و در سال ۸۶ شکل گرفت. نام این مجموعه را رهبر اتقلاب انتخاب کرد و الان جامعه المصطفی در اتحادیه‌های مهم دانشگاهی دنیا عضویت دارد.

 

رئیس جامعه المصطفی (ص):نزدیک ۴۰ درصد از دانش پژوهان جامعه المصطفی خواهر هستند

وی با بیان اینکه ما الان از ۸۳ ملیت دانش پژوه داریم، خاطرنشان کرد: این تنوع ملیتی در دانشگاه‌های جمهوری اسلامی سابقه نداشته است. در دانشگاه‌های خارج از کشور هم کمتر دانشگاهی سراغ داریم که این تنوع ملیتی را داشته باشد. مرکزیت جامعه در شهر قم است و علاوه بر چند کلانشهر دیگر، یک مجموعه ویژه اهل سنت در گرگان با نگاه تبلیغی امت اسلامی شکل گرفته است. در خارج از کشور هم در حدود ۶۰ نقطه جامعه حضور دارد و در مناسبت‌ها و فرصت‌های قانونی فعالیت می‌کند و در آن بیش از ۱۵۰ رشته در سه حوزه علوم اسلامی، علوم انسانی و زبان و فرهنگ و ادبیات ارائه می‌شود.

عباسی ادامه داد: بخش عمده علوم اسلامی در قالب جدید و نوسازی شده همان دانشی است که در حوزه آموخته می‌شود (اعم از فقه سیاسی، اقتصادی، تربیتی، خانواده، محیط زیست و قضایی و ...). پیشگام علوم انسانی بعد از انقلاب هم آیت الله مصباح بودند. جامعه المصطفی با نگاه اسلامی به علوم انسانی ورود دارد. یک دانشگاه مجازی داریم که چندین هزار نفر در این دانشگاه به صورت غیر حضوری تحصیل می‌کنند. این برای مناطقی که دسترسی دشواری دارند فرصت بسیار خوبی است. همچنین موسسه آموزش‌های کوتاه مدت داریم که سالیانه بین ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ نفر فعالان فرهنگی در دوره‌های متناسب با نیازشان در آن‌ها شرکت می‌کنند.

رئیس جامعه المصطفی با بیان اینکه بخش قابل توجهی از دانش پژوهان خواهران هستند، تاکید کرد: نزدیک ۴۰ درصد از دانش پژوهان داخل و خارج، خواهر هستند. در خارج از کشور هم مراکز متعددی داریم که اهل سنت در آن حضور دارند. در کابل بیش از ۵۰ درصد دانش پژوهان از تاجیک و ... اهل تسنن هستند.

وی با اشاره به اینکه امروز یک جمعیت چند صد هزار نفره در دنیا هستند که زبان فارسی که زبان انقلاب اسلامی است را آموخته اند، اظهار کرد: ضمن اینکه این‌ها جمعیتی هستند که به لحاظ فرهنگی و اعتقادی گره خورده با انقلاب اسلامی هستند. در فتنه سال ۸۸ بعضی از ایرانی نما‌ها متعرض سفارت خانه ما می‌شدند و فارغ التحصیل‌های جامعه از سفارتخانه ما دفاع می‌کردند.

عباسی در ادامه خطاب به شهردار تهران گفت: مسئولیت شهری مرکز ایران سنگین است و انتظار می‌رود در دوره شما الگویی از یک کلانشهر دینی ارائه شود. حتی اگر ما عقب افتادگی‌هایی از گذشته داشته باشیم که حل آن در زمان کوتاه دشوار باشد، اما ارائه یک شهر الگو به لحاظ ظاهری و معنوی مهم است. کسی که وارد ام القرای جهان اسلام می‌شود چنین انتظاری دارد و باید این هدف دنبال بشود. به لحاظ فرهنگی هم نماد‌های دینی و اخلاقی باید در پایتخت مشهود باشد. در یکی دو سالی که در تهران تردد می‌کنم زحمات شهرداری برایمان روشن است. آدم احساس می‌کند وارد مجموعه‌ای می‌شود که مسئولانش تعهد و هوشمندی دارند؛ بنابراین این تهاجماتی که به شما می‌شود غیر عادی نیست و به خاطر همین عملکرد است.

رئیس جامعه المصطفی (ص) با بیان اینکه لازم است که برنامه بلند مدتی صورت بگیرد تا امور مورد نیاز تحقق پیدا کند، تصریح کرد: باید از فرصت‌های این نهاد که قابل قبول است، استفاده بشود. مثلا اداره کردن فضا‌های عمومی تاثیرگذار است و چهره فرهنگی شهر را دگرگون می‌کند. با این حال که مسئولان حواسشان است و اگر مشکلی وجود دارد از ناحیه دیگری است، ولی برنامه ریزی برای امور بنیادین مانند شهرسازی مهم است. ما از غفلت‌های چند دهه گذشته آسیب بسیاری دیده‌ایم. ساختار شهری، معماری‌ها و نحوه طراحی بسیار حساس است. فرصت‌های دیگری هم هست که شهرداری باید به عنوان ظرفیت مکمل خودش حساب کند؛ مثل هیات‌ها و مساجد که فرصت‌هایی در اختیار یک مجموعه شهری همسو است. عمل به این اتفاق نیازمند تامین نیرو، همکاری و بودجه است، ولی ما شما را به مجاهدت و خستگی ناپذیر بودن می‌شناسیم.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت فرارو، تاریخ انتشار: 23تیر1402، کدخبر: 649432، fararu.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین