پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۰۷۲۵
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۸
رئیس هیات مدیره شرکت فرآورده‌های تزریقی و دارویی ایران گفت: همکاران پزشک ما در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی با مصرف سرم‌های ۵۰۰ سی‌سی در انفوزیون داروها، می‌توانند دسترسی بیماران بیشتری را به این نوع سرم امکان‌پذیر کنند.

شعارسال: محمدحسن واصفی با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۱ تولید سرم‌های ۱۰۰۰ سی‌سی در شرکت فرآورده‌های تزریقی و دارویی ایران بیش از ۱۰۰ درصد افزایش و در نتیجه تولید سرم‌های ۵۰۰ سی سی کاهش یافت، افزود: تولید سرم‌های ۱۰۰۰ سی‌سی با هدف تامین نیاز کشور افزایش یافت، اما بسیار بجاست از خود سوال کنیم که آیا امکان جابجایی استفاده از سرم‌های ۵۰۰ سی‌سی به جای ۱۰۰۰ سی سی وجود نداشت؟ سازمان غذا و دارو باید با مطالعه‌ای میدانی ضمن اخذ نظر جامعه پزشکی در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، پیشنهاد راهبردی خود را به تولیدکنندگان ارائه کند، زیرا در بسیاری از موارد سرم‌های ۱۰۰۰ سی‌سی به صورت کامل مصرف نمی‌شوند و مازاد آن‌ها دور ریخته می‌شوند.

در بسیاری از موارد به جای سرم‌های ۱۰۰۰ سی‌سی می‌توان از سرم‌های ۵۰۰ سی‌سی استفاده کرد

وی گفت: اگر مصرف سرم‌های ۵۰۰ سی‌سی افزایش یابد هم برای مراکز درمانی و بیماران اقتصادی‌تر است و هم شرکت‌های تولید‌کننده می‌توانند از حجم تانک‌های تولیدی خود برای افزایش تولید این حجم استفاده کنند. جهت اطلاع جامعه به اطلاع می‌رسانم که در سال ۱۴۰۱ حدود ۲۶ میلیون لیتر سرم در شرکت فرآورده‌های تزریقی و دارویی ایران تولید شد که این رقم در سال ۱۴۰۰، ۲۳.۷ میلیون لیتر بود، اما چون تولید سرم‌های ۱۰۰۰ سی‌سی افزایش یافت، از امکان تولید سرم‌های ۵۰۰ سی‌سی کاسته شد بنابراین این استدعای ما از پزشکان است. ما اطلاع داریم که در برخی کشور‌ها استفاده از سرم‌های ۲۵۰ سی‌سی رواج یافته و این نشان می‌دهد که در برخی موارد شاید حتی نیازی به مصرف سرم‌های ۵۰۰ سی‌سی هم نیست. (البته تولید سرم‌های ۲۵۰ سی‌سی به برنامه‌ریزی برای تامین قطعات یدکی و تجهیزات ویژه نیاز دارد).

وی توضیح داد: شرکت فرآورده‌های تزریقی و دارویی ایران با استفاده از تجارب سال‌های قبل اقدام به خرید ژنراتور کرده است تا تاثیر قطع برق بر راندمان تولید را به حداقل برساند، اما دور از ذهن نیست که قطع برق حتی برای چند دقیقه، تمام مکانیسم‌های استریلیزاسیون را مختل کند و با تکرار فرآیند تولید، موجب کاهش تولید و افزایش هزینه‌ها شود. انتظار می‌رود وزارت نیرو و برق منطقه‌ای به گونه‌ای اقدام کنند که قطعی‌های برق به حداقل برسد و در صورت ناچاری از قبل به کارخانه‌ها اطلاع داد تا امکان برنامه‌ریزی وجود داشته باشد. به طور کلی قطعی برق می‌تواند روی عرضه دارو به ویژه دارو‌های استریل تاثیر منفی بگذارد.

رئیس هیات مدیره شرکت فرآورده‌های تزریقی و دارویی ایران با اشاره به تولید قطره‌های چشمی سینگل دوز آرتیپیک ادونسد و ساده در سال ۱۴۰۱ به بیش از ۱۰۰ میلیون عدد، یادآور شد که ماشین‌آلات جدید خریداری شده در سال ۱۴۰۰، حمل، ترخیص و با پشتکار کادر فنی به موقع وارد مدار تولید شد و توانستیم نیاز بازار را پوشش دهیم و به افزایش فروش از حدود ۵۶ میلیون در سال ۱۴۰۰ به ۱۰۱ میلیون در سال ۱۴۰۱ برسیم. به این ترتیب می‌توان مدعی شد که متخصصین چشم پزشکی و بیماران، با اطمینان و اعتماد به کیفیت، به سمت استفاده از محصولات این شرکت گرایش پیدا کرده‌اند.

وی درباره آخرین وضعیت قیمت‌گذاری دارو توضیح داد: ما همواره شاهد افزایش نرخ برابری ارز‌ها در برابر ریال و تاثیر آن بر قیمت مواد و لوازم بسته‌بندی هستیم. به علاوه افزایش حقوق و دستمزد، هزینه حمل و سایر هزینه ها‌ی مستقیم و غیر‌مستقیم شرایطی را پدید آورده است که کنترل هزینه‌ها در اختیار مدیریت نیست و تنها راه جبران ناترازی، افزایش قیمت است.

از دیدگاه وی نکته با اهمیت فوق‌العاده دیگر کاهش مداوم ارزش پول ملی است که توان سرمایه‌گذاری نه برای رشد و توسعه، بلکه برای حفظ وضع موجود را از صنعت گرفته است. بدیهی است که مسوولیت اقتصاد فعلی کشور بر عهده قوای مجریه و مقننه است و آن‌ها باید به قول‌های خود عمل کنند و در این حوزه درست تصمیم بگیرند.

به گفته وی وضعیت اقتصادی کشور به گونه‌ای است که برای آینده نزدیک هم هیچ‌گونه تصویری حتی نیمه روشنی وجود ندارد و این امر تصمیم گیری درباره آینده را همراه با شک و تردید‌های فوق‌العاده‌ای مواجه کرده است. انتظار داریم مدیران ارشد کشور به گونه‌ای عمل کنند که تصمیمات سیاسی‌شان منجر به ثبات اقتصادی شود و منافع حاصل از آن نصیب کارکنان، سهامداران و مردم شود.

واصفی همچنین مجمع سال ۱۴۰۱ دفرا را بسیار خوب و قابل قبول توصیف کرد و افزود: عملکرد خوب این شرکت با توجه به تفاهم حداکثری بین هیات مدیره و سهامداران و کارایی بالا در فعالیت‌ها و هم‌افزایی بین کارکنان قابل پیش‌بینی بود.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت فانا، تاریخ انتشار: 4مرداد1402، کدخبر: 49552، www.daroovasalamat.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین