پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۰۷۴۴
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۱
مدیرعامل اتحادیه کارخانجات گفت: با کمبود عرضه‌ی سویا به کارخانجات، معدود کارخانجاتی که هم که در حال تولید خوراک بهداشتی بودند به تعطیلی کشانده شدند.مجید جعفری،اعلام داشت: متاسفانه در ماه‌های اخیر به دلیل عرضه‌ی کم کنجاله‌ی سوبا در سامانه بازارگاه میزان تولید خوراک آماده طیور توسط کارخانجات به پایین‌ترین سطح خود از تاریخ صنعتی شدن آن در دهه ۳۰ شمسی رسیده است.

شعار سال: مجید جعفری، مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های کارخانجات تولیدکننده خوراک دام، طیور و آبزیان کشور اعلام داشت: متاسفانه در ماه‌های اخیر به دلیل عرضه‌ی کم کنجاله‌ی سوبا در سامانه بازارگاه میزان تولید خوراک آماده طیور توسط کارخانجات به پایین‌ترین سطح خود از تاریخ صنعتی شدن آن در دهه ۳۰ شمسی رسیده است.

کمبود سویا مشکل عمده کارخانجات تولیدکننده خوراک
وی افزود: تا پیش از سهمیه‌ای شدن نهاده‌های دامی در حدود ۷۰ درصد نهاده‌های خام دامی جهت تولید خوراک دام آماده به کارخانجات تولیدکننده خوراک گسیل می‌شد که این امر موجب تولید خوراک بهداشتی عاری از هرگونه آلودگی‌های محیطی بود و بدلیل طی شدن پروسه پخت از لحاظ بهداشتی در سطح استاندارد‌های جهانی بود.

جعفری خاطر نشان کرد: پس از سهمیه‌ای شدن نهاده‌های دامی سهم کارخانجات از محل واردات نهاده‌ها در سال ۱۴۰۲ به کمتر از ۲۰ درصد رسیده است و قسمت اعظم آن بصورت خام به مرغداری‌ها و دامداری‌های کشور روانه می‌شود که استفاده از نهاده‌های خام در این واحد‌ها ضمن افزایش ریسک انتقال آلودگی از نهاده به گوشت و تخم مرغ تولیدی راندمان تولید را نیز در این واحد‌ها به شدت کاهش داد و علیرغم تخصیص ارز کم قیمت توسط دولت، مقدار زیادی از آن از طریق فضولات بدلیل پایین بودن ضریب تبدیل خوراک دفع شده است و عملا سرمایه‌های ملی کشور به هدر رفته است.

وی اضافه کرد: متاسفانه بعد از ماه مبارک رمضان، بدلیل مشکلات میزان تولید به شدت افت نمود و پیک این افت هم در یک ماه گذشته بود که بدلیل عدم تامین سویا توسط کارخانجات روغن کشی و شرکت‌های واردکننده عملا کارخانجات یکی پس ا دیگری در حال تعطیلی هستند.

جعفری اظهار داشت: با ادامه این روند عملا ۲.۶ میلیارد دلار سرمایه گذاری بخش خصوصی از دهه‌های گذشته تا کنون با سیاست‌های اشتباه دولت از بین می‌روند و این در حالی است که بخش دولتی چشم انتظار سرمایه گذار خارجی است تا بیاید در پروژه‌های زیر ۱۰ میلیون دلار سرمایه گذاری نماید. این تناقض در رفتار دولت بسیار عجیب است و در هر جای دنیا این حجم از تجهیزات و امکانات بود می‌توانستند بازار‌های خارجی را قبضه نمایند، در حالی که ایران با این همه پتانسیل هیچ سهمی از بازار حتی در منطقه خاورمیانه ندارد.

وی ادامه داد: متاسفانه عدم تزریق کنجاله‌ی سویا به کارخانجات تولیدکننده خوراک موجب شده خطر ورشکستگی صنعت تولید خوراک به صدا در بیاید و زنگ خطر برای بیکار شدن بیش از ۲۰ هزار نفر مستقیم، ۳۵ هزارنفر غیر مستقیم و ۲۵۰۰ کارشناس به صدا در بیاید و در عین حال امنیت غذایی و بهداشتی بیش از ۸۵ میلیون ایرانی به خطر بیافتد.

جعفری خاطر نشان ساخت: اگر دولت و وزارت جهاد تغییری در روند توزیع این نهاده انجام ندهد ممکن است خسارات جبران ناپذیری را به زنجیره‌ی تامین پروتئین کشور وارد شود و قطعا بازگشت به روال قبل زمانبر و دشوار خواهد شد و هزینه‌های زیادی روی دست تولیدکننده و مصرف کننده خواهد گذاشت.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه اطلاع رسانی اگنا، تاریخ انتشار: ۳۱ تیر ۱۴۰۲، کدخبر: ۸۲۹۶۰، agna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین