پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۲۶۵۱
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۲
نقص در سیستم توزیع نهاده‌های دامی و انحراف در مسیر توزیع سبب شده بخشی از نهاده‌ها سر از بازار آزاد دربیاورد و دامداران شمالی با مشکل تأمین نهاده‌ها مواجه شوند که این کمبود و گرانی نهاده‌های دامی هر روز از وزن دام‌ها و جیره غذایی آن‌ها می‌کاهد و دامداران برای تأمین خوراک سرگردان هستند.
شعار سال: توزیع نهاده‌های دامی در سامانه بازارگاه نیز نه تنها مشکل دامداران و واحدهای تولید دام و طیور را رفع نکرد، بلکه سبب شد بسیاری از تولیدکنندگان نهاده‌های مورد نیاز خود را از بازار آزاد و سیاه تهیه کنند. دپوی نهاده‌ها در انبارهای بنادر و گمرکات از یک سو و اختلال در سامانه بازارگاه و تخصیص نیافتن سهمیه نهاده برای دام‌های غیرصنعتی از جمله مشکلاتی است که تولیدکنندگان با آن روبه‌رو هستند و کمبود نهاده‌های دامی سبب کاهش وزن دام‌ها و ضرر دامداران شده.

یک دامدار ساروی با بیان این‌که هر دام صنعتی شیری روزانه 10کیلوگرم خوراک نیاز دارد، به بازار گفت: در حال حاضر حدود دو کیلوگرم آن به‌صورت یارانه‌ای تخصیص داده می‌شود و بقیه را ناچاریم از بازار آزاد تهیه کنیم.

حسینی با اظهار این‌که کمبود و گرانی نهاده‌ها سبب شده تا برخی از دام‌هایم را به فروش برسانم، یادآور شد: پرورش دام سنگین و شیری با توجه به گرانی نهاده‌ها و هزینه‌های تولید صرفه اقتصادی ندارد و حمایت‌ها از این بخش ضعیف است.

کارخانجات نهاده دریافت نکردند

مدیرعامل شرکت تعاونی تأمین نیاز کارخانجات خوراک دام، طیور و آبزیان مازندران هم با بیان این‌که قیمت نهاده‌های دامی تغییر نکرده، از تغییر فرآیند توزیع نهاده‌ها بین دامداران خبر داد و گفت: کارخانجات تولید خوراک دام و طیور از مهرماه سال جاری که سامانه بازارگاه راه‌اندازی شده، هیچ‌گونه نهاده‌ای دریافت نکرده‌اند.

حسین کیهانی با بیان این‌که موضوع توزیع نهاده‌ها دائماً توسط وزارتخانه در حال پیگیری است، گفت: اگر علوفه و نهاده‌ها در اختیار کارخانجات قرار گیرد، در کاهش قیمت تمام‌شده تولید موثر خواهد بود.

وی با اظهار این‌که از مهرماه هیچ‌گونه سهمیه نهاده‌ای در اختیار کارخانجات قرار نگرفته است، گفت: از اوایل ماه جاری وزارت جهاد کشاورزی شروع به برنامه‌ریزی برای توزیع نهاده‌های طیور کرده است و با دریافت سهمیه، توزیع نهاده‌ها را انجام خواهیم داد.

کیهانی با عنوان این‌که در زمینه واردات گروه یک و نهاده‌ها، یک بحثی وجود دارد که تشکل‌ها نقشی در توزیع نهاده پس از واردات ندارند، گفت: تشکل‌ها به عنوان مباشر دولت برای واردات قلمداد می‌شوند، اما در توزیع آن نقش ندارند.

وی گفت: حدود سه ماه است که کالا از بنادر شمالی وارد شده، ولی هنوز توزیع نشده که این مسأله سبب اضافه‌شدن هزینه‌های تولیدکننده و واردکننده می‌شود.

کیهانی تصریح کرد: دپوی کالا در بندر از جمله مشکلات است و با این‌که یک محموله را سال گذشته خریداری کردیم و وارد کشور شده، نمی‌توانیم در اختیار تولیدکننده قرار دهیم و باید از طریق سامانه بازارگاه توزیع شود.

این مسئول دلسردشدن تشکل‌ها برای واردات نهاده‌ها را از جمله مشکلات برشمرد و گفت: در حال حاضر هیچ تضمینی وجود ندارد تا نهاده‌ها را بین خریداران توزیع کنیم.

واحدهای تولید خوراک دام باید به‌روزرسانی شوند

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی مازندران نیز نقش تشکل‌ها را در تأمین نهاده‌های کشاورزی بسیار مهم برشمرد و با اشاره به موقعیت مناسب مازندران برای تولید نهاده‌ها اظهار داشت: باید برای رفع وابستگی به واردات نهاده‌ها برنامه‌ریزی و نیازسنجی شود.

امیرمیران آملی با تأکید بر این‌که واحدهای تولید خوراک دام و طیور باید به‌روزرسانی شوند، افزود: باید برای صدور مجوزهای لازم برای تولید نهاده‌های کشاورزی در استان اقدام و برنامه‌ریزی شود.

میران، تأسیس شهرک کشاورزی را در استان امری مهم بیان کرد و گفت: تاکنون به دلیل کمبود زمین اجرای این طرح در استان که از ضروریات بوده، محقق نشده است.

وی توسعه شهرک گلخانه‌ای را از دیگر نیازهای مازندران بیان کرد و از مسئولان امر خواست با توجه به ساخت بزرگ‌ترین شهرک صنعتی در شرق استان، برای ایجاد شهرک گلخانه‌ای و کشاورزی در این منطقه برنامه‌ریزی شود.

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی مازندران همچنین بر لزوم واگذاری اراضی صنعتی به سرمایه‌گذاران دارای اهلیت تأکید کرد و گفت: در حال حاضر بسیاری از اراضی به سرمایه‌گذارانی واگذار شده که هیچ اقدامی در آن انجام ندادند و باید نسبت به خلع ید و واگذاری آن‌ها به سرمایه‌گذاران واقعی اقدام شود.

میران با اشاره به کمبوده نهاده‌های دام و طیور اظهار داشت: برای تولید یک کیلوگرم گوشت حدود 8/1کیلوگرم دان نیاز است.

واحدهای دامی باید پلاک‌گذاری شوند

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی مازندران هم با بیان این‌که نهاده‌های دامی به شرط پلاک‌گذاری بین واحدهای دامی غیرصنعتی توزیع می‌شود، گفت: با توجه به این‌که مازندران در تولید گندم و سبوس آن توانایی بالایی ندارد، در حال حاضر یک ششم نیاز را می‌توانیم تأمین کنیم.

وی با اظهار این‌که در تأمین سبوس گندم با مشکل مواجه هستیم، گفت: با ورود نهاده‌های جو، ذرت و کنجاله سویا می‌توانیم نهاده‌ها را در اختیار دامداران قرار دهیم تا بخشی از مشکلات تأمین نهاده‌ها را حل کنیم.

وی تصریح کرد: طبق برنامه دولت تلاش داریم با هویت‌گذاری دام‌های صنعتی و غیرصنعتی بتوانیم نسبت به شناسنامه‌دار کردن دام‌ها و تأمین نهاده‌ها اقدام کنیم.

احمدی یادآور شد: دامداران باید از نهاده‌های دامی که با ارز چهار هزار و 200تومانی تأمین می‌شود، بهره‌مند شوند.

وی شمار دام‌های سنگین استان را یک میلیون و دام‌های سبک را دو میلیون و700هزار رأس بیان کرد و گفت: تاکنون 16هزار رأس دام سنگین شیری پلاک‌کوبی شده است.

معاون تولیدات دامی جهاد کشاورزی مازندران میزان خوراک مورد نیاز هر رأس دام سنگین شیری را روزانه هشت کیلوگرم، دام کم‌شیر را چهار و گوسفند پرواری را دو کیلوگرم بیان کرد.

گفتنی‌است حدود سه میلیون واحد دامی سبک و سنگین و دو هزار و400واحد مرغداری مازندران برای تأمین نهاده‌های دام و طیور با مشکل روبه‌رو هستند که رفع این مشکل نیازمند برنامه‌ریزی متولیان امر است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سبزینه، تاریخ انتشار  ۱۹  اسفند ۱۳۹۹، کد خبر: 93433، sabzineh.org.
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین