پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۱۰۲۰
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۷
تنها چند روز پس از جدایی حمید سجادی از وزارت ورزش دولت ابراهیم رئیسی، روزنامه ایران - ارگان رسمی رسانه‌ای دولت - تاختن به او را در دستور کار قرار داده است؛ حملاتی که گل به خودی دولتی‌ها محسوب می‌شود.

شعارسال: حمید سجادی - وزیر سابق ورزش و جوانان - در چند روز گذشته به اسم و بهانه بیماری و پس از سه بار استعفا، حکم خروج از دولت رئیسی را دریافت کرد و صندلی خود را به کیومرث هاشمی - رئیس پیشین کمیته ملی المپیک - تقدیم کرد.

پشت پرده برکناری وزیر ورزش چه بود؟

آنچه بعد از چند روز نام سجادی را بار دیگر به سرخط خبر‌ها بازگردانده، حملات تند روزنامه دولت علیه وزیر تازه‌مستعفی است. این روزنامه صبح روز (۱۴ مرداد) در صفحه ویژه ایران ورزشی، طی مطالبی با تیتر‌های «خداحافظی با وزیر اشتباهی» و «وارث ویرانی» به سجادی تاخت.

در بخشی از گزارش این روزنامه آمده است: «حمید سجادی با حمایت برخی جریان‌های قدرت و البته اقبال بلندش به وزارت ورزش رسید، اما کمترین استفاده‌ای از آن نکرد. او نه تنها در این دو سال اندوخته‌ای برای خود دست و پا نکرد، بلکه اندک اعتبار باقی مانده خود در ورزش ایران را هم به باد داد و در نهایت تنها آورده‌اش ثبت جایگاه وزارت در رزومه خود بود. سجادی یک وزیر اشتباهی بود که چیزی به ورزش اضافه نکرد و حضور دو ساله‌اش اگر برای ورزش آب نداشت، شاید برای خودش نان داشت. شاید برای همین هم بود که زیر فشار‌های طولانی و استعفا‌های گرفته شده و هزار و یک حاشیه دیگر، خیلی محکم به صندلی وزارت چسبید و دو سال تمام دوام آورد.»

روزنامه دولت در حالی به صراحت اعتراف می‌کند که «برخی جریان‌های قدرت» در سکانداری وزیر ورزش نقش داشتند که ابراهیم رئیسی در جلسه دفاع از کابینه پیشنهادی خود در ۳۰ مرداد سال ۱۴۰۰ به انتخاب مردمی و کارشناسی وزرای خود اشاره کرده و گفته بود: «روش انتخاب همکاران یا متد کار به این صورت بوده که ابتدا فراخوانی انجام دادیم که طی آن چهره‌های مختلفی معرفی شدند و این موضوع برای دولت بسیار موثر بود. وزرای پیشنهادی به جز دو تن از وزرا که در آخر معرفی شدند، توسط ملت عزیز بیش از ده‌ها بار معرفی شده بودند.»

*نفوذ بذرپاش در دولت رئیسی

در بخش دیگری از این مطالب، روزنامه ایران رسماً به نفوذ و دخالت مهرداد بذرپاش - وزیر فعلی راه و شهرسازی - در چینش کابینه رئیسی اعتراف کرده و نوشته است: «او (سجادی) در حالی قدم به ساختمان سئول گذاشت که مدیر کلی حوزه وزارت ورزش، معاونت تربیت بدنی وزارت ورزش و ریاست کمیته ملی المپیک را در کارنامه دارد. کاندیداتوری برای ریاست فدراسیون فوتبال و ماجرایی که بین او و وزارت وقت ورزش شکل گرفت، کیومرث هاشمی را برای مدت کوتاهی از فضای ورزش دل‌آزرده کرد، اما تغییر دولت و فعالیت‌هایی که کیومرث هاشمی و برخی مدیران ورزشی در مسیر انتخابات قبلی ریاست جمهوری انجام دادند، او را در حد گزینه وزارت ورزش بالا آورد و البته حمایت بذرپاش از حمید سجادی همه احتمالات را بر هم ریخت.»

مهرداد بذرپاش از مرداد سال ۹۹ رئیس دیوان محاسبات شده بود و آذر سال گذشته و پس از استعفای پرحرف و حدیث رستم قاسمی به عنوان وزیر راه و شهرسازی به کابینه رئیسی راه پیدا کرد.

در این میان، روزنامه ایران در گزارش خود نوشته است که «البته در نهایت هاشمی با برخورداری از رزومه ورزشی و در نهایت گرفتن تأییدیه از یک نهاد که پیش از این با انتخاب او همراهی نمی‌کرد، به عنوان سرپرست وزارت ورزش انتخاب شد».

در واقع روزنامه ایران نه‌تن‌ها از نفوذ جریان‌های قدرت و اطرافیان سجادی و مهرداد بذرپاش در انتخاب سجادی خبر داده بلکه به نقش «یک نهاد» خاص در سرپرستی کیومرث هاشمی اذعان کرده است. البته این روزنامه در ادامه به تعریف و تمجید از هاشمی پرداخته و او را فردی لایق برای این رأس وزارت ورزش دانسته که باید از همان اول دولت وزیر می‌شد و الان وارث ویرانی‌های به‌جا مانده از دوران سجادی شده است.

*اول بیمارند، بعد اشتباهی و نالایق می‌شوند!

نکته دیگر درمورد مطالب امروز روزنامه ایران، اشاره این روزنامه به نحوه کنار رفتن حمید سجادی است. از زمان اعلام خبر اولیه استعفای سجادی تا پیش از امروز، هم رسانه‌های حامی دولت و هم ایرنا به عنوان خبرگزاری رسمی دولت، «بیماری» و مشکلات جسمانی ناشی از سقوط بالگرد را دلیل استعفای سجادی از سمت خود اعلام می‌کردند؛ ادعایی که همان زمان هم از سوی خیلی‌ها رد شد و یکی از واضح‌ترین نشانه‌ها، اعلام عزم جدی مجلس برای استیضاح سجادی بود و کاملا مشخص بود که این استعفا از جنس برکناری‌های محترمانه است.

این اتفاق در دولت سیزدهم بدون سابقه هم نیست و پیش از این نیز در همین دولت، بیماری دلیل کنار رفتن اعضای کابینه اعلام شده بود. مسعود میرکاظمی رئیس وقت سازمان برنامه و بودجه و رستم قاسمی وزیر وقت راه و شهرسازی در حالی از دولت کنار رفتند که علت خروج آنان از کابینه، بیماری آن‌ها اعلام شده بود.

این حربه تکراری، اما این‌بار بعد از خروج عضو کابینه با واکنشی متفاوت مواجه شد و سجادی نه‌تن‌ها مورد حمایت و ستایش قرار نگرفت بلکه دولت حاضر شده برای کوبیدن او، خبر‌های قبلی خود مبنی بر دلیل استعفای سجادی را تلویحا تکذیب کند. روزنامه ایران عملا به عزل سجادی اشاره کرده و نوشته است: «کیومرث هاشمی در حالی با فاصله دو سال بار دیگر در فهرست گزینه‌های وزارت قرار گرفت که در آغاز دولت فعلی گزینه اصلی بود، اما با رویه‌ای که حامیان حمید سجادی پیش گرفتند، از گردونه خارج شد و حالا با نمره منفی که سجادی از مجلس، دولت و اهالی ورزش گرفت، با سری بالا به ورزش برمی‌گردد.»

روزنامه رسمی دولت در بخش دیگری از مطالب خود از عبارت «فشار‌های طولانی و استعفا‌های گرفته شده» استفاده کرده که در کنار اشاره مستقیمش به نارضایتی مجلس و دولت از عملکرد سجادی، عملا برکنار شدن او را تأیید کرده است؛ وزیری که ترجیح داد به جای باقی گذاشتن نام و خاطره یک قهرمان مدال‌آور ورزشی کشور در ذهن مردم، نام نه‌چندان نیکی از خود در عرصه سیاست بر جای بگذارد؛ نامی همراه با نارضایتی «همه» که هرچند تا پیش از خروجش از دولت پشت بهانه بیماری و مظلوم‌نمایی‌های اینچنینی پنهان می‌شد، اما امروز دوستان سابقش در دولت، نامِ نالایق بودن و اشتباهی بودن روی آن گذاشته‌اند.

روزنامه ایران درباره سجادی نوشته است: «حمید سجادی یکی از عجیب‌ترین وزیران ورزش و جوانان تاریخ ایران بود؛ وزیری که از روز اول تنها شاخصه برجسته‌اش داشتن عکس با شورت ورزشی بود.»

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت اقتصادنیوز، تاریخ انتشار: 14مرداد1402، کدخبر: 590328، www.eghtesadnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین