پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۱۰۹
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۱
معاون عملیات نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: 90 درصد واردات و 100 درصد صادرات کشور از طریق دریا انجام می شود.

شعار سال: دریادار سیدمحمود موسوی روز پنجشنبه در جلسه شورای اداری لرستان در محل استانداری با بیان این که با توجه به این حجم تبادل کالا نمی توان نسبت به اهمیت دریا و تامین امنیت آن بی تفاوت بود افزود: دریا یکی از امن ترین و ارزان ترین راههای حمل و نقل است و هزینه حمل و نقل در کشورهایی که دسترسی به دریا ندارند 13 تا 50 درصد بیشتر می شود.

وی با اعلام این که باید بررسی شود چرا توجه و نگرش برخی مردم و مسئولان نسبت به دریا و نقش آن در توسعه کشور، آنطور که باید لحاظ نمی شود اضافه کرد: برخی سیاست های استکباری که از دوره های گذشته در کشور دیکته شده موجب تغییر نگرش از دریا به خشکی شده و این در حالی است که جمهوری اسلامی کشوری است که به راحتی به دریا دسترسی دارد.

دریادار موسوی با تاکید بر این که وجود دریا در شمال و جنوب کشور و منافع آن تنها مختص به مناطق دریایی نیست، بیان کرد: در صورت برطرف شدن موانع و مشکلات، درآمد ترانزیت کالا از طریق دریا بیشتر از منابع نفتی خواهد بود.

معاون عملیات نیروی دریایی ارتش تاکید کرد: همچنین جمهوری اسلامی به واسطه داشتن موقعیت استراتژیک دریایی در منطقه بر یکی از کلیدی ترین راههای دریایی به عنوان مثلث شمال اقیانوس هند، خلیج عدن و دریای مالاکا تسلط دارد.

دریادار موسوی گفت: حجم بسیاری از اقتصاد جهانی دریایی از این مثلث عبور می کند و جمهوری اسلامی بر آن اشراف دارد.

وی با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب نگرش عمیق و مثبتی نسبت به جایگاه دریا دارند، ادامه داد: این نگرش باید سیاست های خشکی به دریا را تغییر داده و در مسئولان کلان جمهوری اسلامی نهادینه شود.

وی همچنین با انتقاد از اینکه برخی خدمه دریایی غیر ایرانی هستند، گفت: نیروی انسانی با ایمان، متعهد و آماده برای آموزش کم نیست و تنها باید شرایط را فراهم کرد تا ازاین ظرفیت استفاده شود.

معاون عملیات نیروی دریایی ارتش افزود: فعالیت های بسیار خوبی برای خودکفایی نیروی دریایی صورت گرفته و آموزش کادر انسانی با فرهنگ ایرانی اسلامی در کشور انجام می شود.

دریادار موسوی افزود: پیشرفته ترین تسلیحات و تجهیزات دریایی توسط متخصصان داخلی تامین می شود که ناوشکن جماران، نمونه ای از این مهم است.

*نیروی دریایی نقش مهمی در توسعه دیپلماسی دفاعی و سیاسی دارد

معاون عملیات نیروی دریایی ارتش همچنین اضافه کرد: همانطور که رهبری فرمودند نیروی دریایی، نیرویی نظامی، سیاسی، علمی و بین المللی است، این نهاد تلاش کرده نقش مهمی در توسعه دیپلماسی دفاعی و سیاسی داشته باشد.

دریادار موسوی افزود: در این راستا نیروی دریایی به تعمیق و توسعه روابط میان جمهوری اسلامی و کشورهای مختلف کمک کرده به نحوی که در حال حاضر، ناوگروه 44 نیروی دریایی در آفریقای جنوبی مشغول بازدید و انتقال فرهنگ اسلامی است.

*فقر استان های حاشیه دریا قابل قبول نیست

معاون عملیات نیروی دریایی ارتش افزود: بیش از 50 درصد جمعیت جهان از ساحل تا فاصله 200کیلومتری ساکن و بهره مند از فواید دریا هستند اما چرا باید سواحل کشور از محروم ترین نقاط باشد؟

دریادار موسوی بیان کرد: متاسفانه غفلت از ظرفیت های دریا موجب شده ساحل نشینان به فعالیت های کاذب از جمله قاچاق کالا روی بیاورند.

وی گفت: چنانچه صنایع مرتبط با دریا ایجاد شود نیروی انسانی سواحل تامین شده و در صورت رونق این صنایع، می توان از استان های همجوار نیز نیرو جذب کرد.

وی همچنین با بیان اینکه آشنایی مردم با فرهنگ دریایی از تدابیر ابلاغی رهبری است، گفت: فرهنگ دریایی مختص استان های ساحلی نبوده و باید در مدرسه تا دانشگاه نهادینه شود.

دریادار موسوی بیان کرد: همچنین خلا صنایع مرتبط با دریا در لرستان احساس می شود و در حالی که بسیاری از کارهای پژوهشی کشور با نیروی دریایی ارتباط دارند تاکنون دانشگاه لرستان طرح های مرتبط با این مهم را تعریف نکرده است.

وی ابراز امیدواری کرد: بخش های تحقیقاتی، پژوهشی و آموزشی دریایی و صنایع نظامی و غیرنظامی آن در لرستان ایجاد شود.

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 11 آذر 1395، کد مطلب: 82328125:www. irna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین