پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۱۵۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۶
به گفته محمد حسن طالبیان پرونده چند ملیتی نوروز نخستین پرونده بین کشوری و مهم در یونسکو است که حوزه‌های فرهنگی مرتبط را در کنار هم قرار داده و همکاری‌های مشترک فرهنگی، ظرفیت‌سازی و آموزش و سایر موضوع های بین کشوری را فراهم ساخته است.

شعار سال:


روز گذشته پرونده چندملیتی «نوروز» با مشارکت 12 کشور در فهرست میراث ناملموس جهانی در یونسکو ثبت شد.
این پرونده قبلاً در مهرماه سال 1388 با مشارکت 7 کشور ایران، هند، پاکستان، ازبکستان، قرقیزستان، ترکیه و آذربایجان به ثبت جهانی رسید اما در سال93، با تقاضای الحاق پنج کشور عراق، ترکمنستان، تاجیکستان، افغانستان و قرقیزستان پرونده دوباره تدوین و به یونسکو ارسال شد.
با اینکه مردم تاجیکستان اهتمام زیادی برای برگزاری نوروز دارند اما چون در زمان ارائه پرونده اول هنوز تاجیکستان عضو کنوانسیون میراث ناملموس جهانی یونسکو نبود، از حضور در این پرونده بازمانده بود و بعداً همراه 4 کشور دیگر تقاضای الحاق به پرونده نوروز را کرد.
اجلاس کمیته بین الدول حفاظت از میراث فرهنگی ناملموس ثبت جهانی از 8 تا 12 آذر ماه جاری در آدیس آبابا کشور اتیوپی برگزار و طی این اجلاس نوروز با مشارکت 12 کشور ثبت جهانی شد.
بر اساس گزارش ایسنا مدیرکل دفتر ثبت آثار، حفظ و احیای میراث معنوی طبیعی سازمان میراث فرهنگی که در اتیوپی حضور دارد، گفت: پس از ثبت نوروز این شعر حافظ در سالن اجلاس طنین‌انداز شد: ز کوی یار می‌آید نسیم باد نوروزی / از این باد ار مدد خواهی، چراغ دل برافروزی» و این شعر خیام هم خوانده شد: «چون ابر به نوروز رخ لاله بشست / برخیز وبه جام باده کن عزم درست/ کاین سبزه که امروز تماشاگه توست/ فردا همه از خاک تو برخواهد رست»
محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور هم پس از اعلام ثبت نوروز گفت: نوروز در یک کلام تجلی خردورزی و اعتدال و امید به زندگی است.
به گفته محمد حسن طالبیان پرونده چند ملیتی نوروز نخستین پرونده بین کشوری و مهم در یونسکو است که حوزه‌های فرهنگی مرتبط را در کنار هم قرار داده و همکاری‌های مشترک فرهنگی، ظرفیت‌سازی و آموزش و سایر موضوع های بین کشوری را فراهم ساخته است.
هیأت نمایندگی ایران شامل احمد جلالی، محمدحسن طالبیان، فرهاد نظری، مینا عمیدزاده، شروین گودرزی و شبان میرشکرایی بود.
احمد جلالی - سفیر ایران در یونسکو و رئیس هیأت نمایندگان ایران در اجلاس جهانی میراث ناملموس نیز درباره اهمیت نوروز سخنرانی کرد.
همچنین نمایندگان قزاقستان و هند در این اجلاس، از مدیریت ایران در پرونده ثبت جهانی نوروز تشکر کردند.قرار است در این اجلاس، پرونده نحوه پخت نان‌های نازک (لواش) نیز از سوی ایران به ثبت جهانی در یونسکو برسد.
هرچند نوروز جشن ملی مردم آریایی محسوب می‌شود، ولی در طول تاریخ تجلیل این جشن در میان مردم ترک زبان منطقه آسیای مرکزی، یعنی ازبک ها، قرقیزها، قزاق‌ها و ترکمن‌ها نیز رایج بوده است.
از جمله کشورهایی که در ثبت جهانی نوروز همکاری کرده‌اند ازبکستان است که جمعیت زیادی از این کشور از جمله در سمرقند و بخارا به زبان فارسی صحبت می‌کنند و دارای پیوند‌های قوی و مشترک فرهنگی با کشورهای منطقه از جمله ایران است.
تا کنون 10 میراث ناملموس از ایران همچون نوروز، موسیقی ردیفی ایرانی، قالیبافی استان فارس، آیین‌های پهلوانی، قالیشویی اردهال کاشان، تعزیه، روش سنتی قالیبافی در کاشان، موسیقی بخش‌های خراسان، فناوری ساخت لنج در جنوب و نقالی(قصه گویی)ایرانی، در فهرست میراث جهانی به ثبت رسیده است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه ایران، تاریخ انتشار 11 آذر 1395، شماره : 6371 صفحه:4

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
بابک
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۳
0
0
امیدوارم به گوش ناسیونالیستهایی که به دنبال تفرقه بین ترک و فارس در ایران هستن برسه و دیگه دست از تحریک بردارن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین