پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۲۴۹
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۵ - ۰۷:۳۱
رییس ستاد اربعین شهرداری تهران بابیان اینکه جابجایی بیش از ۲میلیون زائرو اعزام ۲۰۰نیروی درمانی توسط شهرداری صورت گرفت گفت: به جای پرداخت به فلسفه پیاده روی اربعین به حاشیه ها پرداخته می شود.

شعارسال: شهرداری تهران به عنوان یکی از نهادها و سازمان های دخیل در ساماندهی و ارائه خدمات به زوار اربعین، در سال جاری نیز همچون دو سال گذشته، در مرزهای ایران و عراق و همچنین در داخل خاک به ارائه خدمات پرداخت. مجتبی عبداللهی، رئیس ستاد اربعین شهرداری به ارائه گزارش کامل اقدامات و فعالیت های این سازمان در روزهای منتهی به اربعین حسینی پرداخته است.

براساس کدام مصوبات قانونی وظایف ارائه خدمات به زائرین برعهده شهرداری تهران قرار گرفته است؟

امسال سومین سالی است که شهرداری به صورت گسترده و با تمام توان اقدامات گسترده ای انجام داده و در این زمینه شهرداری براساس مجوز شورای اسلامی شهر تهران ورود پیدا کرده و شورا مجوز های لازم را صادر کرده و همچنین اعتباراتی را پیش بینی کرده است.

سیاست ها و خط مشی های اصلی شهرداری برای فعالیت در حوزه خدمات رسانی به زوار برپایه چه اصولی قرار داشته؟

اصولمان و سیاست هایمان در این زمینه در چارچوب اصول و سیاست های خود جمهوری اسلامی است که به هر حال مردمی بودن مراسم اربعین حسینی از اصول و سیاست هایمان بوده و هست. میزبانی مردم عراق و تقویت حسن وحدت آفرینی بین اربعین حسینی و پرهیز از هر گونه حاشیه، قانون گرایی و رعایت مقررات کامل کشور عراق، تکریم و تقویت مرجعیت دینی تمامی مراجع و علمای محترم، تاکید بر مشارکت جویی مردمی و حرکت به سمت کاهش تصدی گری، تاکید بر حفظ وحدت مسلمین در مراسم اربعین و خودداری از شیعی نمودن مراسم، ممانعت از ایجاد شکاف و اجتناب از هر گونه اقدام حساسیت زا و تفرقه برانگیز، اولویت بخشی به روحیه مقاومت با استفاده از مراسمات و سخنرانی ها و ظرفیت های فضای مجازی و مکتوب، اهتمام ویژه به معرفی بسیج مردم عراق با حشد الشعبی و شهدای عراقی، توجه جدی به نقش الگوهای اربعین و مقابله با ظلم ستیزی جهت مقابله با استکبار جهانی و دشمنان جبهه از دیگر کارویژه هایی بود که در اربعین به دنبال آن بودیم.

مختصات خدماتی که شهرداری در اربعین ارائه داده از چه زمانی این برنامه ریزی برای حضور شهرداری شروع شده و کدام معاونت ها بیشتر درگیر بودند؟ نقش شهرداری در ستاد اربعین کشور چه بوده و چه بخش های مختص خود شهرداری تهران بوده است؟

در موضوع شهرداری تهران ما یک ستادی به نام ستاد اربعین حسینی در شهرداری تهران داریم که در این ستاد دو حوزه به نام حوزه معاونت اجرایی و فرهنگی اجتماعی وجود دارند و کمیته های فعال در اربعین در معاونت اجرایی تعریف شده اند. این روال در معاونت اجتماعی نیز بر همین اساس است. در معاونت اجرای کمیته های فرهنگی مرزها، کمیته اجرایی در کشور عراق، کمیته حمل و نقل، کمیته ایمنی و اتش نشانی و کمیته اسکان، کمیته پشیبانی و اعزام و منابع انسان، کمیته اعزام و ارسال اجناس و اقلام و منابع انسانی، کمیته بهداشت و درمان، کمیته خدمات شهری حضور دارند.

در کمیته های فرهنگی نیز کمیته محصولات فرهنگی، کمیته راهنمای زائر،کمیته حریم پاک، کمیته ایثارگران، کمیته تبلیغات محیطی، کمیته روابط عمومی، کمیته اعزام مبلغ و روحانیون، کمیته زیباسازی، کمیته ارتباطات خارجی فعالند. ۱۰ کمیته نیز ر معاونت اجتماعی تشکیل شده اند.

در وزارت کشور یک ستاد مرکزی وجود دارد که مشتمل بر ۱۲ کمیته است ولی با توجه به نیازهای مبرم، یک کمیته به عنوان کمیته خدمات شهری اضافه شد که ماموربت های کمیته خدمات شهری مطابق با ماموریت های خود معاونت شهری در شهرداری هاست یعنی در واقع نظافت پاکیزگی و نورپردازی و روشنایی و فضای سبز از وظایفی است که در کمیته خدمات شهری وزارت کشور در ابلاغیه به شهرداری تهران سپرده شد.در مجموع ۱۳ کمیته تشکیل شده در وزارت کشور، مسئولیت یک کمیته به طور مستقیم به عهده شهرداری تهران است ودر ۸ کمیته دیگر نیز شهرداری تهران حضور دارد و عضو فعال است. در ۸ کمیته ای که شهرداری حضورر دارد، خیلی از مسئولیت ها و کارها برعهده شهرداری است.

ارائه خدمات شهرداری در شهرهای مختلف را در زمان اربعین به تفکیک شهرها به چه صورتی بوده است؟

کمیته نظافت و پاکیزگی با مسئولیت سازمان مدیریت پسماند، فعالیت های مختلف و گسترده ای در شهر عراق اعم از شهر نجف اشرف و کربلا به صورت ویژه انجام شد. غیر از این موضوع در سه مرز خود یعنی مرز مهران، چذابه و شلمچه شهر کوت در داخل خاک عراق، شهر کاظمین و سامرا و هم چنین مسیر نجف به کربلا خدمات گسترده و ویژه ای در بحث نظافت و پاکیزگی ارائه شد.

یکی از کارهای خاص این بود که مسیر ۷ کیلو متری اتوبان امام خمینی که از فرودگاه نجف به سمت کربلا می باشد، کارهای ویژه ای نیازمند بود که با کاشت فضای سبز، رنگ آمیزی جداول، تکمیل روشنایی اتوبان، ساماندهی شد. در خود شهر نجف کمربندی و محله حولی که رینگ اطراف نجف اشرف حرم امیر المومنین هست پاکسازی شد. مجموعا ۲۱۰۰ کارگر به نجف و کربلا فرستاه شد.

در کربلا مخازن، نایلکس، کیسه زباله، فرغون، جارو و بیل، تجهیزات انفرادی کارگری توزیع شد و این فعالیت ها در کمیته سازمان پسماند ما یا همان نظافت و پاکیزگی به صورت ویژه در بحث کمیته نظافت و پاکیزگی انجام شد. در کمیته زیبا سازی روشنایی شاهراه امام خمینی، استقرار مبلمان و علایم مذهب، نصب تصاویر شهدای بسیج یا حشدالشعبی در تیرهای بین نجف تا کربلا ، ۴۰۰ پورتابل، ۱۳ پرچم ۵۰متری در مسیر کربلا به نجف ، صورت گرفت.

در کمیته درمان بیش از ۲۰۰ پزشک و پرستار از سوی شهرداری اعزام شدند که در ۷ نقطه یعنی ۳ نقطه مرز و ۲ نقطه در مسیر نجف تا کربلا و یک نقطه در شهر نجف، یک نقطه در شهر کربلا مستقر شدند. در مجموع ۱۷۵ هزار نفر به مراکز ما مراجعه کردند. در موکب ۷۰۷ در مسیر نجف به کربلا یک درمانگاه یا بیمارستان صحرایی کوچک راه اندازی شد که مراجعات بسیار متعددی داشتیم. در این موکب دو زن باردار، بچه به دنیا اوردند.

در کمیته حمل و نقل با ۸۲۰ اتوبوس متعلق به شهرداری، حمل و نقل زائرین ایرانی از مرز مهران تا نجف اشرف یه ضورت ۲۴ ساعته و کاملا رایگان انجام می شد. بیش از دو میلیون زائر در این مسیر جابه جا شدند، یعنی مسعولیت حمل و نقل ایرانی در خاک عراق به عهده شهرداری تهران است که این کار را انجام می دادند به صورت ویژه این خدمات انجام پذیرفته است.در بحث اسکان مسئولیت اسکان به عهده سازمان بهشت زهرای بود که تقریبا ۹۴ هزار زائر اسکان داده شدند، بیشترین اسان در کربلا با بیش از ۴۰ هزار زائر، صورت گرفت.

نحوه تقسیم بندی شهرها چگونه بود و در سال جدید چه برنامه هایی برای اولین بار شهرداری ورود پیداکرد؟

برای خدمات رسانی مرزها به سه مرز شلمچه، مهران و چذابه تقسیم شد. در عراق امسال به صورت ویژه با توجه به درخواستی که از شهرداری شده بود به سه منطقه دیگر در خاک عراق ورود پیدا کردیم. شهرداری منطقه دو در شهر کوت مستقر شد، شهر کوت به گونه ای است که از هر مرزی زائرین وارد شوند باید از کوت بگذرند. به همین خاطر ا مرکزیت اتوبوسرانی در کویت مستقر می شد. شهرداری منطقه ۲۲ در سامرا برای اولین بار خدمات ارائه داد و با توجه به درخواستی که از سوی آقای دانایی فر، سفیر ایران در در عراق، صورت پذیرفت، منطقه ۲۱ در کاظمین مستقر شد.

ارسال ماشین آلات و ادوات مورد نیاز، ارسال مخزن زباله، شست و شو و رفت و روب، نصب سرویس بهداشتی پورتابل، نصب سرویس حمام،حضور ۱۲۰ کارگر از جمله خدماتی بود که در کوت ارائه شد و مورد استقبال و تقدیر مسئولین عراقی و سفیر ایران در عراق قرار گرفت.

خدماتی که شهرداری تهران در مرزهای ایران و عراق ارائه داد برچه اساسی برنامه ریزی شده بود و نحوه ارائه خدمات چگونه بود؟ در حالیکه بیش از دو و نیم میلیون نفر از این مرزها عبور کردند و به تبع از همان مرزها نیز بازگشتند.

در مرز چذابه شهرداری منطقه ۴ را مستقر شد که یک زمینی به وسعت ۶۰ هکتار برای پارک اتومبیل های شخصی آماده کردند. اختصاص یک درمانگاه، محوطه اسکان به مساحت ۳۵۰۰ متر، ساخت ۸۰۰ سرویس های بهداشتی و سرویس پورتابل، ۸۰ چشمه حمام و وضوخانه از جمله فعالیت ها بود.دبرای ۲۳۰ نیروی انسانی پتو و امکانات و چادر پیش بینی شد و تیم آتش نشانی از تهران در چذابه مستقر شد.

در مرز مهران شهرداری منطقه ۵ مستقر بود که ۴۳۰ دستگاه ماشین آلات برای جمع آوری زباله، مخازن زباله ، آماده سازی ۷۵ هکتار زمین برای پارک اتوموبیل،نصب ۲۸۱چشمه سرویس ثابت ، ۱۰۰ چشمه پورتابل ، ۴۵ حمام ، اعزام۳۰۰ کارگر و پذیرایی متعدد از مردم از اقدامات شهرداری در مهران بود.

در مرز شلمچه مان منطقه ۶ مستقر شد که ۱۱۰ سرویس ثابت، ۲۰ سرویس پورتابل ، ۵۰ چشمه حمام توسط شهرداری نصب شد و ۱۶۰ کارگر ساختمانی برای جمع آوری زباله و رفت و روب معابر اعزام شدند.

خدمات رسانی در شهرهای مختلف عراق چگونه بود؟

همین خدمات در عراق و شهرهای مختلف نیز ارائه شد. در شهر سامرا که منطقه ۲۲ برای اولین بار مستقر شد، سرویس های بهداشتی خوبی نصب شد و روزانه ۳ هزار نفر را پذیرایی شدند. با توجه به بمب گذاری که اتفاق افتاد، غیر از شهرداری تهران در سامرا تشکیلات دیگری نبود و شهرداری منطقه ۲۲ آنجا تنها بود.

منطقه ۲۱ در کاظمین بود که باز آنجا هم سرویس بهداشتی و نیروی کارگری مستقر کردیم و روزانه ۷ ، ۸ هزار پذیرایی داشتیم.

کمیته ایمنی سازمان آتش نشانی به ۱۸۷۴ موکب سرکشی کردند و به آنها کپسول های آتش نشانی دادند. از همین کمیته یک گروه ۸۰ نفره در شهر کربلا حضور داشتند و ماشین های مختلف آتشن نشانی در مرزها مستقر شد و تعدادی موتور آتش نشانی موتورسیکلت نیز به شهر کربلا منتقل کردیم.

در کمیته پشتیبانی، بحث غذا و پذیرایی مطرح است . کمیته اعزام و امکانات و تجهیزات را در مرزها مستقر کردیم که خود ارسال کانتینر و تجهیزات و امکانات و نیروی انسانی که این ها همه فعالیتهای مربوط به اخذ ویزا، پاسپورت، بلیط و اتوبوس را انجام می دادند و هماهنگ کردن خود این کمیته کار سنگینی را می طلبید که این کمیته همه این کارها را انجام داد.

امسال برای اولین‌بار بانک شهر ۲۳ دستگاه خودپرداز در ۱۱۰ نقطه مستقر شد و بیش از ۹۰ هزار تراکنش توسط این خودپردازها، انجام می شده تقریبا روزی ۷، ۸ هزار تراکنش عملکرد بانک‌شهرمان بود.

در زمینه فرهنگی شهرداری چه اقداماتی را انجام داد؟

در موضوعات فرهنگی هم مسئولیت داخل خاک عراق را کمیته تبلیغات بر عهده داشت. تولید پرچم و بیرق فاخر اربعین از سوی این کمیته انجام شد. پرچم ها با یک کارتون با بسته های فرهنگی متنوع به موکب ها هدیه داده شد. طراحی و انتشار ۵۰ هزار نسخه کتاب ویژه کودک به زبان عربی به عنوان زائر کودک، طراحی و انتشار نقشه راهنمای زائر، توزیع ۵۰۰ هزار نقشه در مرزها و خاک عراق، برپایی غرفه کودک با محصولات و خدمات فرهنگی، تهیه و توزیع بیش از ۲۰۰ هزار سربند یا زهرا، توزیع ۵ هزار نسخه صوتی گنجینه اربعین از جمله اقدامات این کمیته بود.

در بحث فرهنگی همچنین حدود ۱۱۰ میلغ و روحانی تحت عنوان کمیته مبلغ و روحانی به نجف و کربلا اعزام شدند. این افراد در در مرزها نیز حضور داشتند و به سخنرانی می پرداختند و نماز جماعت برگزار می کردند بعضا روحانیون در موضع بحث نظافت هم کمک کردند. در بحث ویلچرینگ نیز این عزیزان به افراد کم توان یا ناتوان کمک می کردند.

در کمیته تبلیغات محیطی در عراق عکس های شهدای حشد الشعبی را بر روی تیرهای موجود در مسیر اربعین نصب کردند. شماره گذاری روی این تیرهای تکمیل گردید. ۴۰۰طرح فاخر فرهنگی روی سازه های تبلیغاتی در مسیر و جاهای دیگر نصب شد.

برای اولین بار کمیته رهنمایی زائرین توسط شهرداری دائر شد که عملکرد فوق العاده خوبی داشت و هم مسئولین عراقی و هم سفیر و کنسول جمهوری اسلامی تقدیر ویژه ای به این خاطر از شهرداری به عمل آوردند. کار این کمیته به این صورت بود که با تعبیه ۵۰ کانکس در شهرهای نجف و کربل و مسیر بین این دو شهر، به صورت شبکه به هم لینک بودند و هر کسی گم می شد یا از خانونواده اش جدا می شد؛ اسم و مشخصات گم شده خودشان را می داند و این‌ها اطلاعات روی شبکه قرار می گرفت و براساس این اطلاعات ارسال شده به همه کانکس ها، افراد گمشده راهنمایی می شدند. این ۵۰ کیوسک با ۲۵۰ نفر که ۱۲۰ نفر از این افراد نیروهای عرب زبان اهواز مدیریت می شد.

در کمیته حریم پاک نظافت بین نجف تا کربلا را برعهده داشت و با بیش از ۳۹۰ نیروی داوطلب ، مسیر نجف به کربلا را نظافت می کرند. یک سری کامیون و لودربرای جمع آوری زباله و نخاله به این مسیر اعزام شد و بین ۳۶۰۰ نفر ۴۰۰۰ نفر نیروی داوطلب با دست زباله ها را جمع می کردند. فرهنگ سازی بسیار مناسبی برای جمع آوری زباله صورت پذیرفت.

در کمیته روابط عمومی و اطلاع رسانی، کار مستند سازی و پخش سریال از تلویزیون از شبکه های مختلف در این کمیته انجام شد. همچنین در کمیته مبلغین و سخنرانان ارتباطات خارجی، سخنرانان مختلف و مداحان معروفی مانند منصور ارضی، آقای ببی فاطمه و دوستان دیگر به مدیحه سرایی پرداختند

در کربلا خیلی از مسئولین که نمی توانم نام ببرم آمدند و لباس کارگران ما را پوشیدند به جمع آوری زباله پرداختند. الحمدلله کار بسیار خوبی رخ داد. واقعا بچه ها با تمام وجودشان با عشق و علاقه شان با اعتقاد و ایمانی که داشتند به صورت داوطلبانه و خود جوش با همه انرژی شان به زائرین اباعبدالله کمک می کردند به هر حال فرصتی است که ایجاد شده در ارتباط با وحدت مسلمین و اهل شیعه و تسنن این ها مورد تاکید بوده که از اقدامات و کارهایی بود که به لطف خدا صورت گرفت.

اما ورای این خدمات کلان و خوبی که ارائه شده، همیشه حاشیه سازی و شبهاتی مطرح می شود و بعضی از سایت ها و رسانه ها مطرح می کنند که براساس آن شهرداری تهران در ایام اربعین، نیروهای خود را به مرزها و عراق برده و از خدمات رسانی در شهر تهران غافل شده است، به گونه ای که در زمان بارش برف چند روز گذشته، شهرداری از این قسمت مورد نقد قرار گرفت! توضیح شما در این باره چیست؟

این گونه شهبات، صحبت هایی است که همواره عنوان می شود و در حد همان حرف است و هیچ کدام صحت ندارد. نیروهایی که به عراق اعزام شدند به هیچ وجه نیروهای خدماتی که برف جمع کنند نبودند. این شایعات، حرف هایی است که آدم های دشمن یا آن هایی که صداقت ندارند و غرض ورزند، عنوان می کنند. آن هایی که هر کاری انجام شود یک بهانه ای می تراشند.

در اتفاقاتی که در عراق و مرزهایمان به خصوص مرز مهران افتاد اگر همین شهرداری با امکانات و تجهیزاتش نبود این ها را چه کسی می خواست انجام دهد. ممکن بود فاجعه انسانی رخ دهد. در ان زمان این بهانه تراش ها کجا بودند؟ در مرز مهران بچه ها با تمام وجودشان سرکشی می کردند دنبال می کردیم نیروی کمکی می فرستادیم عمده بچه های ما داوطلب رفتند. خیلی از نیروهای از شهرداری نبودند. همانگونه که عنوان شد ۱۲۰ نفر عرب زبان از اهواز بودند و قریب به ۴۰۰۰ نفر نیروی داوطلب در مسیر نجف به کربلا سازماندهی شدند. این ها هیچ ارتباطی به نیروهای داخل شهر ندارند.

به نظرشما حجم کارهایی که در سال جاری انجام گرفته کافی بود یا نیازهای دیگر هم وجود دارند؟

ما با افتخار و عزت و غرور اعتقاد داریم که خدا لطف کرده و لطف امام حسین و ائمه بوده که نصیب ما شد این سه سال به صورت ویژه رفتیم هر سال هم یک تجربه جدیدی را یاد گرفتیم و هر ساله با نگاه حل مشکلات سال گذشته جلو رفتیم این کار هم در چارچوب نظام و انقلاب و توجه به زائرین ابا عبدالله الحسین صورت پذیرفته و باید توجه بیش از این‌ها شود.

ما نیاز به زیر ساخت های بیشتری در مرزها و داخل خاک عراق داریم. چگونه است که برای اعزام ۷۰، ۸، هزار نفر به حج واجب، ستاد سنگینی به نام‌حج و زیارت یک سال کار می کند و ۸۰ هزار نفر را می بردند عربستان برای حج واجب، حالا که می خواهد ۳۰ برابرش برای اربعین یعنی حج فقرا بروند عراق نباید برای زیرساخت کمک کرد؟

زیر ساخت ها را باید همه دستگاه ها کمک کنند در حوزه پذیرایی باید خود مردم عراق و ایران کمک کنند این اتفاق بیفتد ولی زمانی که شما در مرز زیرساخت ندارید برای اینکه یک ساعت قرار است ۵۰ هزار نفر رد شوند هر یک ساعت قرار است ده هزار نفرآدم رد شوند توالت ندارید، محل استراحت ندارید، صندلی ندارید این‌ها همه رویا پردازی است باید با واقعیت ها پیش برویم که نیاز است همه کمک و دلسوزی کنند.

شهرداری با افتخار وعزت تمام در راستای خدمت به زائرین ابا عبدالله الحسین از هیچ کمکی از هیچ اقدامی دریغ نکرده است. وظیفه شهرداری بوده در این زمینه هم کمیته ای تازه شکل گرفته مسئولیتش به عهده شهرداری و بنده حقیر گذاشته شد کمیته خدمات شهری از طرف وزارت کشور، ما همه کلانشهرها را دعوت کردیم آمدند، به اندازه بضاعتشان امکانات و تجهیزات گذاشتند در مرزها به کارگیری کردیم ولی اقدامات شهرداری با هیچ جا قابل مقایسه نیست و این به برکت اعتقادی که در شهرداری تهران است. ما با غرور افتخار می کنیم و چیزی را هم کتمان نمی کنیم؛ با صلابت و تمام توان آن‌چیزی که در توانمان بود به طبق اخلاص گذاشتیم ان شالله خدا و ائمه قبول کنند

آن که آدم های بدذات و بد طینت می گویند این ها در کربلا بودند و تهران برف آمد همه اش حرف است این ها آدم هایی هستند که نه اعتقادی به این مسائل دارند و نه ائمه را در این اوضاع دخیل می دانند.

در همین زمینه حرف و حدیث هایی از سوی برخی از محافل سیاسی و فعالین سیاسی درباره انتخاباتی بودن اقدامات شهرداری در اربعین مطرح شد! پاسخ شما به این اتهامات چیست؟

همانگونه که گفتید اینها اتهاماتی است که از اساس بی پایه است. اگر این گونه بود سال گذشته که فصل انتخابات نبود. سال گذشته چی می گویند اولین سال را چه می خواهند بگویند این موضوعات به هیچ وجه انتخاباتی نیست. اینها همه اردات به ائمه امام حسین و خادمیت برای زائرین است که افتخار بزرگی است.

شما نگاه کنید یک زائر عراقی با عشق و علاقه و با همه فقری که دارد، تمام زندگیش راجمع کند و آن را پس انداز می کند تا در اربعین از زائرین پذیرایی کند. این فرد اعتقاد راسخ دارد که هر کس از زائرین پذیرایی کند رفتن به بهشت قطعی است. اسم زائرین پذیرایی شده را روی کفن شان می نویسند. آن وقت ما باید حسرت بخوریم .

این فرهنگی که در عراق است باید این فرهنگ را در کشور خودمان ساری و جاری کنیم دنبال این موضوع باید باشیم باید دنبال کار فرهنگی و ریشه های این کار باشیم که این کار را انتقال بدهیم در کشور خودمان به جای اینکه دنبال این کارها باشیم دنبال حاشیه های دیگر هستیم از این فرصتی که به دست آمده اتحاد بین شیعه و سنی باید استفاده کنیم.

زمانیکه استکبار جهانی اربعین را به عنوان یک تهدید می بیند و به اسلام هراسی و ایران هراسی دامن می زند، ما به عنوان مسلمین و شیعه می بایست تدبیر داشته باشیم و ضد سیاست های استکبارین عمل کنیم و از این فرصت برای وحدت بین مسلمانان استفاده کنیم.

به جای اینکه به ریشه های این موضوع، به فلسفه فرهنگی و به فلسفه پیاده روی اربعین توجه کنیم به موضوعات حاشیه ای پرداخته می شود. رهبر معظم انقلاب در بیاناتشان در ۳ آذرماه بین مردم اصفهان اشاره کردند که هیچ چیز عظیم تر و با شکوه تر از پیاده روی در اربعین حسینی نیست، این یک پدیده عظیم تاریخی است و حتی اگر خطراتی در این مسیر باشد مردم باشور و شوق هستند یعنی خود رهبر انقلاب به نوعی تاکید و تشویق می کند و می گویند این مسیر اینقدر مهم است اگر چنانچه خطر هم هست باز مردم با شور و شوق می روند اما آن وقت یک سری آدم های کج فهم هستند که بهانه تراشی می کنند و سنگ اندازی می کنند. آن هایی که شعار می دهند می گویند ولایی هستند و مطیع حضرت آقا هستند ولی مطیع آقا بودن در زبانشان هست، ولی در عمق و مفهوم این گونه نیستند.

به عنوان سوال آخر آیا شما بین زوار افکار سنجی کردید تا سطح رضایت مندی از خدمات مشخص شود و بر مبنای آن برنامه ریزی ها برای سال آینده پخته تر شود؟

ما خدمات را برای کسب رضایت امام حسین (ع) و زائرین ایشان به بهترین شکل مقدور به انجام رساندیم و از همه نیروهایی که آمدند هم خواستیم با نیت کار برای خدا و رضایت اهل بیت (ع) به خدمت بپردازند و امیدواریم زائرانی که ما خدمات دادیم و پذیرایی کردیم همگی راضی بوده باشند. به هر حال این راه از ابتدا سختی ها و مشکلات خودش را داشته هر کسی می خواهد برود پا بوس امام حسین باید سختی ها را هم ببیند وخودش را برای هر سختی آماده کند. اما با این وجود مسئولین و دست اندرکاران باید این سفر را راحت کنند هر کاری که می توانند باید انجام دهند. به اعتقاد من باید بین ایران و عراق توافق شود تا در زمان اربعین ویزا لغو شود. یا در زمان اربعین باید شرایط به گونه ای باشد که پاسپورت را بردارند و یک کارت با بارکد به زوار ارائه تا با دستگاه های بارکدخوان سرعت انتقال از مرزها بالا رود و مردم معطل نشوند. گنجایش مرزهای ما و گیت های خروجی به شدت کم است. باید برای سال های آینده امکانات بهتری برای خروج و کنترل ارائه شود و تا جایی که می توانند باید در این موضوع فکر شود. و همچنین علاوه بر این چه خدماتی دیگری می توانیم در این ایام بدهیم؟ تجربیات ما در این سال ها بسیار بالا رفته که همین کمک شایانی در مدیریت بهتر مراسم می کند. اما خیلی کارها و فکرها را می توان انجام داد که نیاز به فعل خواستن دارد که اگر بخواهیم و کار کنیم خیلی از کارها را می توانیم انجام دهیم.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 10آذر1395، کدخبر: 3837484: www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین