پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۵۴۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۵
رسانه‌های بیگانه در هفته‌ای که گذشت سعی کردند از ارزش‌های خبری رویداد بزرگ اربعین به لطایف الحیلی عبور کنند و سعی در وارونه نشان دادن برخی حقایق این اجتماع عظیم نیز داشتند که در نهایت با لغو سخنرانی آقای علی مطهری در مشهد، کاملاً به آن سو تغییر جهت دادند.

شعارسال: رسانه‌های بیگانه در هفته‌ای که گذشت سعی کردند از ارزش‌های خبری رویداد بزرگ اربعین به لطایف الحیلی عبور کنند و سعی در وارونه نشان دادن برخی حقایق این اجتماع عظیم نیز داشتند که در نهایت با لغو سخنرانی آقای علی مطهری در مشهد، کاملاً به آن سو تغییر جهت دادند. همچنین مشخص شدن مصداق رجل سیاسی و تکلیف ایران در آینده با ترامپ، از دیگر موضوعات مورد بررسی این شبکه‌ها بود.

انتخابات ریاست جمهوری و مسأله نامزدی زنان

مقوله نامزدی زنان در انتخابات ریاست جمهوری یکی از دستمایه‌های تبلیغی رسانه‌های بیگانه با اهداف چندسویه تبلیغی است. رسانه‌های بیگانه به این بهانه ضمن تلاش برای تأثیرگذاری بر مشارکت زنان در انتخابات؛ از سویی می‌کوشند از این مسأله در راستای القای تبعیض علیه این قشر از جامعه بهره برداری تبلیغی کنند و از سوی دیگر به نوعی فضای انتخاباتی را شکل دهند. در همین راستا با برجسته کردن نظر موافقان و مخالفان نامزدی زنان در انتخابات، برمبنای همین اهداف چند سویه تبلیغی، رسانه‌های بیگانه، اظهارات آقای عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان درباره تعریف معیارها، رجل سیاسی را مورد توجه قرار داده‌اند: «عباسعلی کدخدایی گفت بر اساس سیاست‌های کلی انتخابات که رهبر جمهوری اسلامی ایران ابلاغ کرده، تعیین معیارهای رجل سیاسی با شورای نگهبان است و نیازی به مصوبه مجلس درباره این موضوع نیست. سخنگوی شورای نگهبان افزود در این باره از مردم و صاحبنظران درخواست شده دیدگاه‌های خود را برای شورا بفرستند.»

براین اساس، محافل رسانه‌ای بیگانه از اختلاف نظرها درباره اینکه آیا زنان می‌توانند رجل سیاسی باشند و در انتخابات ریاست جمهوری نامزد شوند، دم زده و در این زمینه کوشیدند دو محور تبلیغی - القائی را پیش ببرند؛ یکی القاء تبعیض علیه زنان و دیگری برجسته کردن اختلاف‌نظرها در این باره.

رسانه‌های بیگانه از سویی از محرومیت زنان برای حضور در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری گفته و در این چارچوب تبلیغی با هدف برانگیختن زنان علیه این نهاد ناظر بر انتخابات، فضاسازی کرده که شورای نگهبان تاکنون هیچ یک از زنانی را که خواهان نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری بوده‌اند، تأیید صلاحیت نکرده است. از سوی دیگر این رسانه‌ها با اشاره به موضع موافقان نامزدی زنان در انتخابات ریاست جمهوری به نوعی کوشیده بر طبل اختلافات در ایران بکوبد؛ تا بدین ترتیب به افکار عمومی در راستای انتخابات ریاست جمهوری شکل دهند: «اکبر هاشمی رفسنجانی رییس جمهور اسبق ایران و رییس فعلی مجمع تشخیص مصلحت نظام، چندی پیش در این باره گفت شرط رجل سیاسی که برای رییس‌جمهوری در قانون اساسی ذکر شده، می‌تواند شامل زنان هم بشود...»

در چنین فضایی، رسانه‌های بیگانه براساس سناریوی تبلیغی انتظارآفرینی، بر امکان نامزدی زنان در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو تأکید کرده‌اند. اینکه به‌زعم این رسانه‌ها اگرچه در دوره‌های قبلی تاکنون هیچ یک از زنانی که برای نامزدی در این انتخابات ثبت نام کرده موفق به گرفتن تأیید صلاحیت از شورای نگهبان نشده‌اند اما این بار و در آستانه انتخابات ریاست جمهوری، این احتمال و امکان وجود دارد چرا که «حضور زنان در عرصه‌های مدیریت کلان دولتی در ایران، در سال‌های اخیر رو به افزایش بوده و این موضوع باعث خوشبینی برخی ناظران درباره احتمال موافقت مقام‌های تصمیم‌گیر درباره حضور زنان در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری شده است.»

«ترامپ‌هراسی» باهدف انفعال و مرعوب‌سازی ایران

«ترامپ‌هراسی» همچنان شگرد غالب در فضای رسانه‌ای بیگانه است. این موضوع به ویژه در رابطه با ایران و مناسبات منطقه‌ای خودنمایی می‌کند. در تازه‌ترین تحول، تلویزیون بی بی سی فارسی مشخص شدن سه نفر از اعضای کابینه ترامپ را در همین چارچوب تبلیغاتی برجسته کرده است.

به گزارش بی بی سی فارسی، رییس جمهوری منتخب آمریکا، ریاست سازمان سیا را به مایک پومپئو، نماینده مجلس از کانزاس پیشنهاد کرده است. همینطور جف سشنز، سناتور از آلاباما وزیر دادگستری خواهد بود و ترامپ، سرتیپ بازنشسته، مایکل فلین را مشاور امنیت ملی خود کرده است.

اما به‌‌زعم بی بی سی، مخرج مشترک این سه انتصاب، مواضع ضدایرانی و ضداسلامی آنهاست. از این منظر، فلین، فردی معرفی می‌شود که پنتاگون و کاخ سفید را در نحوه برخورد با داعش تا چگونگی رویارویی با ایران، به باد انتقاد گرفته است. او در استفاده از لفظ تروریزم افراطی اسلامی، ابایی ندارد و حتی اخیراً در توئیتی نوشته بود ترس از مسلمانان عقلانی است.

اما از مایک پمپئو با عنوان یکی از مخالفان سرسخت برجام و حامی تغییر نظام در ایران، یاد می‌شود. به گفته بی بی سی او در یکی از یادداشت‌هایی که برای وب‌سایت فاکس نوشته، گفته بود که کنگره باید نهایتاً به سمت تغییر رژیم ایران حرکت کند.

او همچنین در آخرین توئیت خود نوشته است: «منتظر عقبگرد از این توافق فاجعه‌بار با بزرگ‌ترین دولت حامی تروریسم در جهان است.» همچنین از پومپئو به عنوان مدافع گسترش تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران یاد می‌شود. به نظر می‌رسد القاء نگرانی و هراس از ترامپ و برجسته‌سازی رویکرد ضدایرانی وی، باهدف تأثیرگذاری بر رویکرد سیاست‌گذاران ایران صورت می‌گیرد تا با ذهنیت‌سازی قبلی، در تعامل با دولت آینده آمریکا، در موضعی منفعلانه و احساسی قرار گیرند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار: 6آذر1395، کدخبر: 1251024: www.tasnimnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
0
0
شما لطفا درمورد منافع ملی ما نظر ندین م.ق71
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین