پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۲۵۶۸
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۰
دومین فصل بررسی و شناسایی فضاهای دست‌کند شهرستان آمل که به‌نام کافرکلی شناخته می‌شوند با مجوز پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری به انجام رسید و طی آن ۱۹ اثر شناسایی و بررسی شد.

شعارسال: میثم فلاح (سرپرست فصل دوم بررسی و شناسایی کافرکلی‌های شهرستان آمل) گفت: مهمترین هدف از این فصل، ادامه بررسی و شناسایی روشمند مناطق دیگری از دره هراز است که این نوع آثار در آن‌ها پراکنده‌اند.

شناسایی ۵ گور سنگی در کافرکلی‌های آمل

او با بیان‌اینکه در این فصل از پژوهش میدانی، ۱۹ اثر (به صورت مجموعه یا منفرد) شناسایی و بررسی شد تصریح‌کرد: از این تعداد آثار، ۵ گور سنگی است که بر روی سنگ‌های منفرد و حجیمی کنده شده‌اند.

این باستان‌شناس افزود: این گور‌ها از لحاظ ظاهری، تکنیک ساخت، فرم و پلان بسیار شبیه به نمونه‌های موجود در فارس و جنوب ایران از جمله گور سنگی اقلید فارس به نام حوض دختر گبر و گور سنگی تپه کوهسار اهواز است.

سرپرست هیئت باستان‌شناسی با اشاره به اینکه همچنین، شماری فضا‌های دست‌کند کوهستانی شناسایی شد که در بین مردم به نام پَل (pal) شهرت دارند تصریح‌کرد: این فضا‌ها دارای عمق میانگین ۳۰ تا ۵۰ متر و ارتفاع ۵ متر هستند، و به گونه‌ای در دل کوه ایجاد می‌شده‌اند که قابلیت نگهداری ۲۰ تا ۳۰ اسب یا قاطر برای باراندازی را داشته‌اند، احتمالاً این موارد از نخستین نمونه‌های شناسایی‌شده در کوه‌های البرز در مازندران به شمار می‌رود.

شناسایی ۵ گور سنگی در کافرکلی‌های آمل

فلاح با اشاره به کشف گونه‌های متنوعی از کافرکلی‌ها در فصل دوم این بررسی، یکی دیگر از کشفیات مهم در این برنامه پژوهشی را شناسایی نمونه‌های جدیدی از نقوش کنده دیواری دانست و گفت: تقریباً بیش از ۲۰۰ نقش با نقش‌مایه‌های جانوری (اسب، گاو، کل، کبک، قرقاول و…)، انسانی (در حال مبارزه بصورت پیاده و سواره نظام)، طبیعت (نقشی احتمالی از قله دماوند)، اسلیمی و هندسی، پوشاک، ابزار و ادوات جنگی (شمشیر، سپر، کمان، تیر و…) و سازه‌هایی همچون برج دیدبانی یا بقایای قلعه شناسایی و مستندنگاری شده است.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایلنا، تاریخ انتشار: 30مهر1402، کدخبر: 1410153، www.ilna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین