پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
کد خبر: ۳۹۲۵۷۷
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۱
مهدی ضیغمی، رییس سازمان توسعه تجارت در مراسم گرامیداشت روز ملی صادرات مدعی شده اند که پارسال به ۵۴ میلیارد دلار صادرات غیر نفتی رسیدیم و رکورد شکسته شد. اینکه بتوانیم خرج کشور را با صادرات غیرنفتی بپردازیم، نزدیک شدیم. باید از ایشان پرسید که حوزه‌های صادراتی ایران را یک بار دیگر به دقت مطالعه کنند. طبق آمار مرتضی شاهمیرزایی معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی، شاهد درآمد ۲۶ میلیارد دلاری صنعت پتروشیمی در سال ۱۴۰۱ بوده ایم. شما اسمش را می‌گذارید صادرات غیرنفتی، اما ما بعنوان صادرات نفتی می‌بینیم (صادرات نفتی با نون کنجدی عاج دار). پتروشیمی و میعانات گازی ۵۲ درصد صادرات کشور را تشکیل داده اند (شما بر اساس مصوبات و بخشنامه هایتان اسمش را می‌گذارید صادرات). معادن و صنایع معدنی دارای سهم ۲۷ درصدی بوده اند. در مجموع حدود ۸۰ درصد صادرات را واقعا نمی‌توان صادرات نامید. بعد ملاحظه کنید که چه چیز را صادر می‌کنید؟ عموما وام خام را، چرا؟ در نهایت ملاحظه کنید که به کجا صادر می‌کنید (ده کشور اول شامل چین، عراق، ترکیه، امارات، افغانستان، هند، پاکستان، اندونزی، تایلند، عمان)؟ البته که به بهانه تحریم قابل توجیه است، اما اصل ماجرا را در نوع صادرات جستجو کنید. در نهایت اینکه از این میزان صادرات حدود ۱۵ -۲۰ درصد سهم بخش خصوصی واقعی است و مابقی توسط دولت یا شرکت‌های خصولتی و وابسته انجام می‌شود. با این شرایط می‌خواهیم اقتصاد کشور را از راه صادرات غیرنفتی تامین کنیم؟ با تاکید بر دو بحث امنیت ملی و توسعه اقتصادی، کشور نیازمند بازاندیشی در سیاست‌های صادراتی است (تولید صادرات محور، تمرکز بر حوزه‌های دارای مزیت رقابتی و نسبی، بازارسازی و بازارگشایی صادراتی توسعه فناوری داخلی و ارتقا بهره وری تولید به مقیاس در استاندارد جهانی، تولید مشنرک با سایر ذی نفعان، همگرا سازی حوزه دیپلماسی با اقتصاد و غیره). سربسته و مشفقانه عرض شد.

شعارسال: مهدی ضیغمی، رییس سازمان توسعه تجارت در مراسم گرامیداشت روز ملی صادرات با بیان اینکه بیش از یک دهه است رهبری شعار سال را در حوزه اقتصادی نام گذاری می‌کند و می‌دانیم که بدون پیوست صادرات این شعار محقق نمی‌شود، اظهار داشت: رهبری در فرمایشات خود دو بار نسبت به تجارت خارجی تاکید داشته و از این رو این روز مهمترین روز اقتصادی در تاریخ کشور است.

در خصوص تامین بودجه مخارج کشور از صادرات غیرنفتی ،خود فریبی نکنید جناب مهدی ضیغمی + صادرات غیرنفتی یا همان صادرات نفتی با نون کنجدی عاج دار؟

وی با اشاره به میزان صادرات غیر نفتی در سال گذشته گفت: پارسال به ۵۴ میلیارد دلار صادرات غیر نفتی رسیدیم و رکورد شکسته شد و اینکه بتوانیم خرج کشور را با صادرات غیرنفتی بپردازیم، نزدیک شدیم.

معاون وزیر صمت درباره افت و خیز میزان صادرات در ۶ ماه اول امسال تاکید کرد: با وجود اینکه با افت ٣٠ درصدی در شاخص‌های انرژی مواجه بودیم، اما بیش از ٢٩ درصد رشد وزنی در صادرات در حوزه‌های صنعت، معدن و کشاورزی داشتیم. البته در بخش پتروشیمی کاهش ارزش صادراتی تجربه شد، اما با این وجود صادرات غیر نفتی در ۶ ماهه اول امسال ٢ درصد افزایش داشت.

رییس سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه طبق سیاست‌های دولت و رویکرد رییس جمهوری، توسعه صادرات با کشور‌های همسایه و همسو را دنبال کردیم و می‌کنیم، گفت: سازمان توسعه تجارت به عنوان متولی تجارت کشور از تمام ظرفیت خود برای توسعه صادرات استفاده می‌کند تا زیر ساخت‌های صادرات را ارتقا دهیم که از جمله آن ارایه مجوز‌ها برای حضور در ١٠٠ نمایشگاه خارجی، برگزاری اولین اجلاس ایران و غرب آفریقا در تهران و برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو با حضور ١٣٠٠ تاجر خارجی از بخشی از اقدامات بوده است.

ضیغمی ادامه داد: علیرغم همه مشکلات توانستیم بیش از ٢٠ رایزن اقتصادی را به کشور‌های هدف اعزام کنیم که این تعداد به‌زودی به ۴۵ رایزن می‌رسد که این تعداد هم کافی نیست و برخی از کشور‌های رقیب فقط در ایران چند رایزن دارند. البته علاوه بر این اقدام ایجاد نمایندگی سازمان‌های توسعه تجارت در کشور‌های هدف را دنبال می‌کنیم.

معاون وزیر صمت با بیان اینکه در کشور‌هایی که امکان اعزام رایزن را نداشته باشیم، نسبت به ایجاد مرکز تجاری اقدام کردیم، اظهار داشت: در حال حاضر در ٣۵ کشور ۵٠ مرکز تجاری داریم که این مرکز هنوز به بلوغ نرسیدند و نوپا هستند، اما از این ظرفیت برای این کشور‌ها که امکان اعزام رایزن نداریم، استفاده کرده‌ایم. علاوه بر این اقدامات نسبت به راه‌اندازی شرکت‌های مدیریت صادرات اقدام کردیم.

وی همچنین درباره صادرات شرکت‌های دانش بنیان گفت: در ده سال گذشته سرمایه گذاری در دانش بنیان شدت گرفت، اما این شرکت‌ها در حوزه صادرات هنوز شکوفا نشده‌اند و در حال حاضر برای این شرکت‌ها ٢۵ درصد بیشتر از سایر شرکت‌ها مشوق‌های صادراتی ارایه می‌شود.

رییس سازمان توسعه تجارت تاکید کرد: در اقدامات برای تک نرخی شدن ارز موفق نبودیم، اما تلاش کردیم برای صادرات خرد اقداماتی انجام دادیم که با نرخ بهتری محصولات خود را به فروش بگذارند و ارز خود را بازگردانند و تسویه کنند.

وی همچنین از تصویب بسته حمایتی از صادرات خدمات فنی و مهندسی تا دو هفته آینده خبر داد.

ضیغمی با بیان اینکه ارایه مشوق‌های صادراتی یکی از ابزار‌های توسعه صادرات است، گفت: اگر قرار باشد از این مسیر صادرات را افزایش دهیم، مشوق صادراتی که حجم تنها هزار میلیارد تومان است باید در ابتدای سال تخصیص داده شود و وقتی این رقم اسفند ماه تخصیص داده می‌شود نمی‌توان انتظار داشت که اقدام موثری در این حوزه انجام شود.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایلنا، تاریخ انتشار: 29مهر1402، کدخبر: 1409612، www.ilna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین