پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۲۹۸۶
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۰
سال های سال است که میراث گرانبهای کشور در حوزه منابع طبیعی و جنگل ها دستخوش انواع اتش سوزی های مکرر عمدی و غیر عمدی شده و کشور فاقد ساخت، ساختار ، سازماندهی، تجهییزات تخصصی و نیروی انسانی متخصص برای مقابله با این معزل است. هر ساله خسارات های غیر قابل جبرانی به کشور وارد می شود با چند خبر رسانه ای و چند سر تکان دادن به تاسف مدیریتی ، بالا و پائین داستان بهم می اید. از مجلس کم توان یازدهم که قطع امید کرده ایم. از دیدگاه ما اگر بتواند خودش را برای این چند ماه هم سرپا نگهدارد، شاهکار کرده است. مجلسی که با افتخار به امثال ساداتی نژاد رای می دهد ذات درونی خودش را نشان داده و به راحتی قابل قضاوت است. سوال این است که چرا دادستان کل کشور ، روسای سه سازمان منابع طبیعی وزارت جهادکشاورزی، سازمان محیط زیست زیاست جمهوری و سازمان مدیریت بحران وزارت کشور را برای اخذ توضیحات و تشریح برنامه های هماهنگ و موثر نداشته برای مقابله با آتش، فرا نمی خواند؟ آقای اژه ای، سازمان بازرسی کل کشور در این حوزه ، مشغول چه کاری است؟ عزیزانمان تسبیه می چرخانند و منتظر واریز حقوق سرماه هستند؟ گویا نهیبی از جانب شما لازم است جناب قاضی القضات . این جماعت اداری را به حال خودشان بگذارید ، شعله گاز زیر چایی دم کشیده را هم پائین نمی کشند. جنگل های هیرکانی موضوع کم اهمیتی نیست که بتوان با مماشات از کنار ان گذشت، اگر لطف شما شامل حال ما نشود و ورود موثر حاکمیتی نکنید، بشکل کثیرالشاکی ورود حقوقی بر پایه جامعه مدنی می کنیم.

شعارسال: از روز یکشنبه (۵ آذرماه ۱۴۰۲) باز هم آتش سوزی به دل جنگل‌های هیرکانی در غرب مازندران افتاد و این‌بار بخشی از جنگل‌های "کهنه ده" کجور طعمه حریق شد همچنین آتش سوزی در جنگل‌های دوهزار (ملج مالانگاه) نیز تا حدی مهار گردید. حرف تکراری تمامی مسئولان در تمامی اتش سوزی‌ها هم این است که اتش سوزی در منطقه در منطقه بالادست و صخره‌ای قرار داشته و به دلیل دسترسی سخت به ارتفاعات؛ مهار آتش سوزی را دچار مشکل کرده است (شعار سال: نه بابا، بیا در پائین دست چند مقوا رو توی پیت حلبی اتش بنزیم و شما زحمت خاموش کردنش رو بکشید و با هم دست بزنیم و شادی کنیم).

آتش سوزی ها در جنگل های هیرکانی و لزوم سوال مجلس یا حکم جلب دادستان برای روسای سازمان های منابع طبیعی ،محیط زیست و مدیریت بحران کشور

شدت حریق در منطقه کجور موجب تشکیل ستاد مدیریت بحران در بخشداری کجور با شرکت فرماندار نوشهر، مدیرکل منابع طبیعی مازندران و مدیران سایر دستگاه‌های مرتبط منطقه از جمله بخشداری، هلال احمر، بسبج، سپاه و محیط زیست شد.

مهرداد خزایی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران با اشاره به اعزام دو اکیپ از سمت جنگل‌های "ویسر" و "امامزاده کلیک" به سمت محل آتش سوزی در جنگل‌های شمالی "کهنه ده" مدعی است که اکیپ‌هایی از نیرو‌های محلی، سپاه، بسبج، هلال احمر، یگان حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی با کمک شهرداری‌ها و بخشداری منطقه به محل آتش سوزی اعزام شدند تا از دو طرف نسبت به مهار آن اقدام کنند (شعار سال: یکی از این آقا پسر بپرسد که واقعا تخصص شما چیست و بر چه مبنایی این طرح را پیشنهاد داده و پیاده سازی کرده ای). وی سهل انگاری شکارچیان و حفاران غیر مجاز را در خاموش کردن آتش، عامل اصلی حریق در جنگل‌های این منطقه دانست (شعار سال: باشه گل پسر، تو خوبی). این در حالی است که اهالی می‌گویند به علت وزش باد‌های گرم پاییزی آتش سوزی‌ها بشکل نقطه‌ای اتفاق می‌افتد و به دیگر نقاط جنگلی سرایت می‌نماید.

آتش سوزی ها در جنگل های هیرکانی و لزوم سوال مجلس یا حکم جلب دادستان برای روسای سازمان های منابع طبیعی ،محیط زیست و مدیریت بحران کشور

برابر گزارش‌ها تاکنون حدود پنج هکتار از عرصه‌های جنگلی دچار آتش سوزی شده و همچنان در حال پیشروی است ضمن آنکه دست کم ۱۰۰ نفر از نیرو‌های مردمی، افراد طبیعت گرد و کوهنورد به کمک ماموران یگان حفاظت منابع طبیعی، محیط زیست، بسیج و سپاه شتافتند و امید می‌رود با به پرواز درآمدن زودهنگام بالگرد و همراهی و همکاری نیرو‌ها، این آتش به زودی مهار و خاموش شود.

آتش سوزی ها در جنگل های هیرکانی و لزوم سوال مجلس یا حکم جلب دادستان برای روسای سازمان های منابع طبیعی ،محیط زیست و مدیریت بحران کشور

بر طبق اطلاعات دریافتی، تا کنون یک دستگاه بالگرد برای مهار آتش اعزام شده و درخواست اعزام بالگرد دوم نیز صادر شده است. ادعا می‌شود که شرایط نامناسب جوی، مانع پرواز و عملیات موثر بالگردهاست.

تعداد بازدید : 6


جنگل‌های هیرکانی که برخی دانشمندان قدمت آن را ۴۰ میلیون سال برآورد کرده‌اند نمادی از فسیل‌های زنده‌ای محسوب می‌شود که ۱۴ تیرماه سال ۱۳۹۸ به عنوان دومین اثر بزرگ طبیعی ایران بعد از کویر لوت در چهل و سومین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو در باکو آذربایجان در فهرست جهانی قرار گرفت. این جنگل از آستارا در استان گیلان تا گلیداغ در شرق استان گلستان به طول ۷۰۰ کیلومتر و با عرض ۱۰ تا ۷۰ کیلومتر گسترده است.

مازندران با ۲۴ هزار کیلومتر مربع وسعت حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار اراضی جنگلی دارد که تحت مدیریت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری منطقه ساری و نوشهر صیانت می‌شود. حوزه اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران ـ نوشهر با وسعتی بیش از ۶۶۰ هزار هکتار جنگل، مرتع و سواحل معادل ۲۸ درصد از مساحت مازندران را در بر دارد. شهرستان‌های نور، نوشهر، چالوس، عباس آباد، تنکابن، رامسر و کلاردشت از نظر حوزه منابع طبیعی زیر پوشش حوزه اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری غرب استان مازندران مستقر در نوشهر هستند.

آتش سوزی ها در جنگل های هیرکانی و لزوم سوال مجلس یا حکم جلب دادستان برای روسای سازمان های منابع طبیعی ،محیط زیست و مدیریت بحران کشور

فراخوان روسای سه سازمان منابع طبیعی، محیط زیست و مدیریت بحران به مجلس یا حکم جلب روسا توسط دادستانی به اتهام قصور، تقصیر، ترک فعل و اهمال:

سوال اینجاست که با وجود تکرار حادثه اتش سوزی جنگل‌ها و مراتع کشور در سنوات ماضی بشکل مستمر و وجود ضریب بالای تکرار و زیان‌های شدید وارده به کشور، چرا مسئولان سه سازمان منابع طبیعی و جنگل و مرتع و ابخیزداری، سازمان محیط زیست و سازمان مدیریت بحران کشور، ساخت، ساختار، تجهییزات، پرورش نیروی انسانی متخصص را در دستور کار قرار نداند که در صورت وقوع حوادث، بشکل متمرکز و موثر، وارد عرصه شده و راقع مشکل باشند. نیازمندی به عملیات همزمان حداقل ۵-۱۰ فروند بالگرد، حداقل دو هواپیمای آبپاش، تیم کماندو-آتش نشان حداقل ۵۰۰ نفره در کشور، متخصصان تشخیص و طراح عملیات مقابله با اتش، ناوگان موتوری و خودرویی با قابلیت عملیات در مناطق خاص، تیم ۱۰۰ نفره پهپادی و مواردی همانند، از الزامات اولیه این کار است.

با طرح و بیان این تجهییزات، مسلما مدیران سازمان‌های سه گانه، بحث کمبود بودجه را مطرح کرده و با لبخندی بر لب، تصور جان سالم بدر بردن خواهند کرد. زهی خیال باطل. حتی اگر بودجه این کار مهیا نباشد، با انعقاد قرارداد پیمان (با الگوی غلطان و انعطاف پذیر)، می‌توان اقدام به مهیا سازی تجهییزات نمود. پول دارید که مانور‌های نمایشی و کاغذی و دعوت از عکاس و خبرنگار برگزار کنید، برای تجهییز بودجه واجبی مثل مقابله با اتش سوزی جنگل‌ها، نفس تان خش خش می‌زند؟

به اطلاع کلیه سازمان‌های نظارتی و بازرسی فعال در این حوزه می‌رساند که تیم‌های تخصصی و اتاق فکر‌های پایگاه تحلیلی خبری شعار سال، آمادگی لازم برای همکاری داوطلبانه در تحلیل اسناد بودجه‌ای این سازمان‌ها و همچنین اسناد برنامه‌ای شان به منظور شناسایی و تامین بودجه بشکل قانونی با توجه به همین شرایط موجود را دارند.

اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال، برگرفته از منابع گوناگون

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین