پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۲۹۸۹
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۹
عیسی بزرگ‌زاده سخنگوی صنعت آب کشور بیان داشت که پنج ابرپروژه انتقال آب دریا در دولت سیزدهم در حال اجرا است.یکی از این طرح‌ها، انتقال آب از خلیج‌فارس بوده که از استان‌های کرمان، یزد و در بخشی از مسیر از استان هرمزگان نیز عبور می‌کند و اکنون در مرحله بهره‌برداری است. چهار طرح دیگر انتقال آب دریا نیز در دولت سیزدهم در حال اجرا بوده و شامل انتقال آب به اصفهان از منطقه سیریک، کریدور شرقی به‌منظور انتقال آب از چابهار به سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی، خط انتقال آب به هرمزگان، کرمان و یزد و همچنین خط انتقال آب به استان فارس است. و .... . ضمن تشکر از زحمات مدیران مرتبط با این طرح های زیربنایی کشور، انتظار می رفت که آقای عیسی بزرگ زاده درباره مجریان این طرح های پنج گانه، هزینه اجرای آنها و سرفصل های تامین هزینه نیز توضیح می دادند.

شعارسال: سخنگوی صنعت آب کشور گفت: پنج ابرپروژه انتقال آب دریا در دولت سیزدهم در حال اجرا است.

 

اجرای ۵ ابرپروژه انتقال آب دریا در کشور + ضرورت شفاف سازی وضعیت مجریان، هزینه ها و سرفصل تامین

«عیسی بزرگ‌زاده» افزود: این طرح‌ها به‌صورت مشترک بین وزارت نیرو، وزارت صنعت، معدن و تجارت و دیگر بخش‌های حاکمیت و بخش‌های خصوصی کشور اجرا می‌شود.

وی ادامه‌داد: یکی از این طرح‌ها، انتقال آب از خلیج‌فارس است که از استان‌های کرمان، یزد و در بخشی از مسیر از استان هرمزگان نیز عبور می‌کند و اکنون در مرحله بهره‌برداری است.

سخنگوی صنعت آب کشور خاطرنشان‌کرد: چهار طرح دیگر انتقال آب دریا نیز در این دولت با قدرت جلو می‌رود و شامل انتقال آب به اصفهان از منطقه سیریک، کریدور شرقی به‌منظور انتقال آب از چابهار به سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی، خط انتقال آب به هرمزگان، کرمان و یزد و همچنین خط انتقال آب به استان فارس است.

بزرگ‌زاده با تاکید بر اینکه دولت بیش از هشت میلیارد دلار برای این طرح‌ها تامین مالی کرده است، گفت: تامین مالی در بخش شرب توسط دولت انجام می‌شود و در بخش صنایع نیز شرکت‌های غیردولتی و صنایع بزرگ، پرآب بر و سود ده سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

وی به برگزاری نخستین نشست گفتگو‌های آبی اشاره و ضمن تشریح اهداف برگزاری نخستین نشست از مجموعه «گفتگو‌های آبی» افزود: افزایش جمعیت و افزایش مصرف آب، استفاده بهینه از این نعمت خدادادی را برای کشور ما به یک ضرورت تبدیل کرده است.

سخنگوی صنعت آب اضافه‌کرد: بر همین اساس و به‌منظور یافتن راه‌حل‌های بهتر و برای اینکه طرح‌های وزارت نیرو را در معرض نقد و ارزیابی و بهبود قرار دهیم، نیاز به گفتگو و تعامل با نخبگان داریم.

بزرگ‌زاده با اشاره به‌ضرورت برپایی نشست گفتگو‌های آبی گفت: این پروژه‌ها به‌طور دائم می‌توانند بهبود پیدا کرده و اصلاح شود؛ بنابراین به دنبال این هستیم که یک گفت‌وگوی عمیق میان مولفان طرح، صاحب‌نظران و منتقدان برقرار کنیم و این طرح‌ها را در معرض نقد اندیشمندان قرار دهیم.

وی ادامه‌داد: در این نشست‌ها از مشاوران و مولفان طرح‌های انتقال آب دریا و از اساتید دانشگاه و سمن‌های محیط زیستی نیز دعوت شده تا در فضایی تخصصی به بحث و گفتگو بپردازیم و بر اساس قانون دسترسی آزاد به اطلاعات، نتیجه آن به اطلاع مردم و نخبگان نیز خواهد رسید.

سخنگوی صنعت آب، درباره حمایت قانون‌گذار از اجرای طرح‌های انتقال آب از دریا گفت: قانون انتقال آب از دریای عمان به استان سیستان و بلوچستان در اسفند ۱۴۰۰ تصویب شده و مبنای کار قرار گرفته است.

بزرگ‌زاده ادامه‌داد: همچنین قانون بند «ع» تبصره ۸ که مورد تاکید برنامه هفتم نیز بوده، مربوط به بازتخصیص صنایع است که صنایع بزرگ و پرآب بر را ملزم کرده تا از آب‌های غیرمتعارف شامل پساب و آب دریا استفاده کنند و به این طریق کمک شود تا فشار بارگذاری آب بر روی منابع آب کم شده و این آب آزاد شده به کمک تأمین شرب و محیط‌زیست بیاید.

وی خاطرنشان‌کرد: نتایج و نکات مثبت نخستین نشست که عصر امروز برگزار می‌شود، در فرایند‌های بازنگری و تألیف طرح توسط مشاوران و نهاد‌های تصویب‌کننده و وزارت نیرو مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت چابک، تاریخ انتشار: 5آذر1402، کدخبر: 41196، www.chabokonline.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین