پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۴ - 2025 May 10
کد خبر: ۳۹۳۰۷۵
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۵
حسام قربانعلی سخنگوی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با تایید زیان ۴۷۰ میلیارد تومانی ایران ایر در سال ۱۴۰۱ دلیل آنرا هزینه عمومی، اداری، هزینه سود هزینه تسعیر تسهیلات اعلام کرد. وی مدعی شد که در سال ۱۴۰۲ نیز ایران ایر بخش عمده دیگری از تسهیلات ریالی را تسویه کرده و امیدواریم تا پایان سال هیچ بدهکاری تسهیلاتی ریالی نداشته باشیم.

شعارسال: بر اساس گزارش سازمان حسابرسی کشور هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۶۴۰۹۰۶۴۴ میلیون ریال معادل حدود ۶۴۰۰ میلیارد تومان درآمد عملیاتی داشته که در مقایسه با درآمد‌های سال ۱۴۰۰ (۳۶۰۸۹۷۰۶ میلیون ریال) بیش از ۷۷.۵ درصد رشد داشته است. بهای تمام شده درآمد‌های عملیاتی ایران‌ایر در سالی که گذشت معادل ۴۷۴۵۷۸۳۲ میلیون ریال (حدود ۴۷۵۰ میلیارد تومان) بوده است. بهای تمام شده درآمد‌های عملیاتی این ایرلاین در سال ۱۴۰۰ حدود ۳ هزار و ۱۲۰ میلیارد تومان بوده است. سود ناخالص ایران ایر در سال گذشته ۱۶۶۳ میلیارد تومان بوده که تقریباً ۳.۵ برابر سود ناخالص سال ۱۴۰۰ بوده است. زیان خالص هما نیز حدود ۴۷۰ میلیارد تومان بوده که در مقایسه با ۱۵۳۰ میلیارد تومان زیان سال ۱۴۰۰ حدود ۷۰ درصد کاهش یافته است.

زیان ۴۷۰ میلیارد تومانی ایران‌ایر در سال ۱۴۰۱ و وعده به تسویه تسهیلات ریالی + تسهیلات دلاری را چه می‌کنید؟

حسام قربانعلی سخنگوی سازمان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در واکنش به انتشار گزارش زیان ۴۷۰ میلیارد تومانی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۴۰۱ اظهار کرد، این خبر درست بوده و اعداد آن کامل و مربوط به گزارش سازمان حسابرسی است. وی افزود در این بین، اما باید به یک نکته اشاره کنم و آن اینکه در سال منتهی به ۱۴۰۱ هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران ۱۶۰۰ میلیارد تومان سود عملیاتی داشته و توانسته بخشی از بدهی‌های ارزی و ریالی خود را تسویه کند.

با توجه به هزینه‌های عمومی اداری و هزینه سود تسهیلات اخذ شده و همچنین هزینه تسعیر تسهیلات، رقم ۴۷۰ میلیارد تومان از سود عملیاتی کسر شده است. به عبارت دیگر ایران ایر ۴۷۰ میلیارد تومان بدهکار است، البته سود عملیاتی سال ۱۴۰۲ تاکنون از رقم ۱۶۰۰ میلیارد تومان عبور کرده است. علاوه بر این در سال ۱۴۰۲ نیز ایران ایر بخش عمده دیگری از تسهیلات ریالی را تسویه کرده و امیدواریم تا پایان سال هیچ بدهکاری تسهیلاتی ریالی نداشته باشیم.

ورای این مباحث، منتقدین می‌پرسند که ایران ایر چگونه قصد دارد تسهیلات دلاری دریافتی خود را تسویه نماید؟ همچنین پرسیده می‌شود که آیا برای شرکتی که سالانه حدود ۷ میلیون مسافر جابجا نموده و حدود ۱۷ ناوگان فعال دارد و صد‌ها میلیون دلار سرمایه این شرکت می‌باشد، زشت نیست که با زیان سالیانه مواجه باشد؟

اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال، برگرفته از منابع گوناگون

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین