پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۳۳۹۵
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۰
احمدرضا سیدعلیان بیان داشت که سالانه ۱۸ تا ۲۰ میلیون تن نهاده‌های دامی مانند ذرت و کنجاله سویا برای مصرف صنعت دام و طیور مورد نیاز است. هم‌زمان با ورود صنعت دام و طیور به کشور ‌باید برای بومی‌سازی صنعت خوراک دام و طیور متناسب با شرایط جغرافیایی کشور فکری می‌شد.نیاز سالانه کشور ۳۲ میلیون تن علوفه، ۱۵ میلیون تن بقایای زراعی و ۱۸ تا ۲۰ میلیون تن نهاده‌هایی مانند ذرت، کنجاله سویا و سایر کنجاله‌ها برای مصرف صنعت دام و طیور است که این نیاز، با توجه به افزایش تولید چهار محصول استراتژیک شیر، گوشت، مرغ و تخم‌مرغ، متناسب با رشد جمعیت کشور و به‌تبع آن افزایش جمعیت دامی بیشتر خواهد شد. سوال ما از این مدیر محترم این است که سناریوهای تامین مالی برای کمترین اثرگذاری تخریبی بر امنیت غذایی کشور و الگوی کاهش وابستگی ها در این حوزه چیست و وزارت جهادکشاورزی چه برنامه ای در این خصوص دارد؟ موارد بیان شده در فرمایشات شما ، بیشتر به شعار و حرف های گل درشت شبیه است تا راهکار.

شعارسال: احمدرضا سیدعلیان گفت: هم‌زمان با ورود صنعت دام و طیور به کشور باید برای بومی‌سازی صنعت خوراک دام و طیور متناسب با شرایط جغرافیایی کشور فکری می‌شد.

نیاز سالانه کشور به نهاده‌های دامی حدود ۲۰ میلیون تن است + چاره اندیشی برای هزینه واردات و الگوی تامین منابع کجاست؟

او افزود: نیاز سالانه کشور ۳۲ میلیون تن علوفه، ۱۵ میلیون تن بقایای زراعی و ۱۸ تا ۲۰ میلیون تن نهاده‌هایی مانند ذرت، کنجاله سویا و سایر کنجاله‌ها برای مصرف صنعت دام و طیور است که این نیاز، با توجه به افزایش تولید چهار محصول استراتژیک شیر، گوشت، مرغ و تخم‌مرغ، متناسب با رشد جمعیت کشور و به‌تبع آن افزایش جمعیت دامی بیشتر خواهد شد.

سیدعلیان ادامه داد: در چنین شرایطی کشت گیاهان پرآب‌بر در نقاط مختلف کشور، فشار مضاعفی را به منابع آبی وارد آورده است که این تغییر جهت به سمت مصرف گیاهانی که در شرایط خشک و نیمه‌خشک ایران ظرفیت تولید داشته باشند را اجتناب‌ناپذیر می‌کند.

او افزود: در حال حاضر میزان تولید محصولات کشاورزی ما در حدود ۱۲۵ میلیون تن برآورد می‌شود که ۲۰ تا ۳۰ درصد آن ضایعات است، این معادل ۱۳ میلیارد مترمکعب آب است که باید به چرخه خوراک بازگردد.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه و جایگاه دام معاونت امور تولیدات دامی گفت: با این هدف ایجاد ۷ سایت الگویی در ۷ منطقه استراتژیک کشور شامل شمال، جنوب، شمال‌شرقی، شمال‌غربی، جنوب‌شرقی، جنوب‌غربی و مرکز را جهت فرآوری و بسته‌بندی گیاهان کم‌آب‌بر مقاوم به خشکی و شوری و پسماند‌ها در دست اجرا داریم، از این بین سه سایت الگویی در حال رسیدن به مرحله بهره‌برداری بوده و سایر این پروژه‌ها پیشرفت ۸۰ درصدی دارند.

او با بیان اینکه از این طریق می‌توان با استفاده بهینه انرژی و پروتئین این پسماندها، نیاز کشور به کشت نهاده‌های پرآب‌بر مانند ذرت دانه‌ای و سویا را کاهش داد، افزود: به عنوان مثال با خشک کردن ضایعات گوجه‌فرنگی به ۲۱ درصد پروتئین رسیده‌ایم که این می‌تواند به تناسب جایگزین کنجاله سویا شود.

سیدعلیان گفت: تلاش ما این است با توجه به محدودیت‌های اعتباری دولت، به تسهیلات و حمایت‌های دولتی وابسته نباشیم و ایجاد ارزش‌افزوده در بخش خصوصی ما را به این مسیر هدایت کرده است.

او با بیان اینکه خطوط تولید این سایت‌ها شامل دو بخش بسته‌بندی علوفه خشک و پسماند‌های مرطوب است، توضیح داد: علوفه‌های خشک بسته‌بندی شده به مصرف کارخانه‌ها خوراک دام آماده و تولید کنسانتره می‌رسند، از سوی دیگر خطوط بسته‌بندی علوفه و بقایای مرطوب (سیلاژ بگر)، با بسته‌بندی بقایای تازه مانند چغندر علوفه‌ای و چغندرقند در خلأ، محصولی با امکان مصرف طولانی‌مدت تولید خواهند کرد.

نیاز سالانه کشور به نهاده‌های دامی حدود ۲۰ میلیون تن است + چاره اندیشی برای هزینه واردات و الگوی تامین منابع کجاست؟

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه و جایگاه دام معاونت امور تولیدات دامی گفت: تولید خطوط سیلاژبگر خوراک TMR یا خوراک مخلوط تنظیم شده براساس انرژی و پروتئین است که برای گروه‌های مختلف سنی و وزنی دام ترکیب شده و در بسته‌های ۳۰ و ۵۰ کیلویی تا یک تنی قابل‌عرضه است.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت اگروفودنیوز، تاریخ انتشار: 9دی1402، کدخبر:-، agrofoodnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین