پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۱۸۰۶
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۷
محمدعلی نیکبخت در حاشیه دیدار با کشاورزان و بهره برداران بخش کشاورزی شهرستان تویسرکان استان همدان در جمع خبرنگاران در رابطه با اخبار فساد ذرت اظهار کرد که هیچ ذرت آلوده‌ای در استان همدان نداریم؛ ذرت‌ها گواهی بهداشت دارند و آزمایش در چندین نوبت انجام شده است. همزمان با این موضع گیری وزیر جهادکشاورزی، بهادری جهرمی سخنگوی دولت در واکنش به خبر فاسد شدن یک انبار ذرت در همدان گفته است، ذهن مردم را مشوش نکنیم. در همدان ۶ سیلو وجود دارد. اینکه یک سیلو آن هم فقط در همدان و نه کل کشور مشکلی داشته باشد؛ چندان جای پرداختن نداشته است و ندارد. کالا‌ها در انبار‌ها به صورت متناوب آزمایش می‌شوند. طبیعی است که در این حجم گسترده گاهی آفت‌هایی هم وجود داشته باشد.

شعار سال: بر اساس آمار کلی (غیردقیق) برگرفته از منابع گوناگون، کشور ایران دارای ظرفیت ذخیره سازی ۲۳ میلیون تن کالای استراتژیک در ۹ گروه کالایی و عموما برای دوره سه ماه است (حدود ۶ میلیون تن ظرفیت بخش خصوصی با ۱۵۶ سیلوی مکانیزه). بیشترین توان ذخیره سازی متعلق به گندم بوده که با توان ذخیره سازی حدود ۱۵ میلیون تنی در ۴۸۰ سیلوی دولتی و خصوصی انجام می‌شود (بغیر از ظرفیت حدود ۷ میلیون تنی در ۲۸۲ انبار ساده دولتی و خصوصی). ظرفیت ذخیره سازی روغن خام کشور در حدود ۱/۴ میلیون تن بوده، قند و شکر و برنج با ظرفیت ذخیره سازی در حدود یک میلیون تن در انبار‌های دولتی ذخیره می‌شوند و حدود ۶۵ هزار تن نیز، ظرفیت سردخانه‌ای در کشور وجود دارد.

محمدعلی نیکبخت راست می‌گوید یا وزیر جهادکشاورزی دروغ می‌گوید؟ + پرونده ذرت‌های الوده در همدان؟!
از بعد واردات نهاده‌های دامی در سال ۱۴۰۰ کشور اقدام به واردات ۱۷/۶ میلیون تن نهاده دامی به ارزش تقریبی ۷ میلیارد دلار نمود و این رقم در سال ۱۴۰۱ با ۱۹ درصد کاهش حجم به ۱۴/۳ میلیون تن رسید. یعنی بطور تقریبی ۷۵ درصد نهاده‌های دامی کشور وارداتی و ۲۵ درصد تولید داخل است (وزارت جهادکشاورزی شعار می‌دهد که قصد دارد این میزان را به حدود ۵۰ درصد واردات و ۵۰ درصد تولید داخل برساند).

در بین نهاد‌ه های دامی وارداتی، ذرت جایگاه خاصی دارد. در سال ۱۴۰۰ میزان واردات ذرت ۹/۷ میلیون تن با قیمت ۳/۳ میلیارد دلار بود و در سال ۱۴۰۱ با کاهش ۲۸ درصدی وزن واردات به میزان ۷/۵ میلیون تن با قیمت حدود ۳ میلیارد دلار رسید.

توضیحات بالا، قصد دارد اولا سیمای جذاب رانت وارداتی در تجارتی حدود ۷ میلیارد دلاری را به رخ بکشد. ثانیا بیانیه‌ای آماری باشد بر کم کارکردی و تراز تجارت خارجی شدیدا منفی رقم زده شده توسط وزارت جهادکشاورزی. ثالثا نشان دهنده وضعیت وارداتی ذرت در کشور باشد.

در چنین شرایطی خبر می‌رسد که ذرت یکی از سیلو‌های اصلی واقع در شهرستان اسدآباد (سیلو‌های ششگانه اصلی استان همدان با ظرفیت نگهداری حدود ۲۰۰ هزار تن نهاده) دچار مشکل شده است. محمدرضا عدالتخواه رئیس کل دادگستری استان همدان می‌گوید که در این سیلو از شهریور سال گذشته، ۲۳ هزار تن نهاده دامی ذخیره شده بود که ۱۰ هزار تن آن توزیع شد و ۱۳ هزار تن باقی مانده نیز باید به تولیدکنندگان، دامداری‌ها و مرغداری‌ها داده می‌شد. به دلیل طولانی شدن فرایند تحویل این نهاده‌ها که عمدتا هم مسئولیت آن برعهده نهاد‌های خارج از استان از جمله شرکت پشتیبانی امور دام کشور، وزارت جهاد کشاورزی و ستاد تنظیم بازار می‌شود، کار توزیع نهاده‌ها انجام نشده است. طبق مقررات برای توزیع نهاده‌ها باید کار ثبت سفارش انجام و اعلام شود که با این شرایط عملا اختیارات از استان‌ها سلب شده است. اکنون ۱۳ هزار تن نهاده دامی در این سیلو نگهداری می‌شود که ۶ هزار تن آن دچار آلودگی شده است و باید فرآوری روی آن انجام شود. حدود هفت هزار تن آن در معرض فساد قرار دارد که پس از بازدید میدانی، اقدامات لازم برای توزیع آن آغاز شده است.

جالب اینجاست که علی محمد نیکبخت وزیر جهادکشاورزی در این خصوص در حاشیه دیدار با کشاورزان و بهره برداران بخش کشاورزی شهرستان تویسرکان استان همدان در جمع خبرنگاران در رابطه با اخبار انتشار یافته درباره فساد ذرت در اسدآباد، مدعی شده است که هیچ ذرت آلوده‌ای در استان همدان نداریم؛ ذرت‌ها گواهی بهداشت دارند و آزمایش در چندین نوبت انجام شده است؟!

محمدعلی نیکبخت راست می‌گوید یا وزیر جهادکشاورزی دروغ می‌گوید؟ + پرونده ذرت‌های الوده در همدان؟!
از طرف دیگر بهادری جهرمی سخنگوی دولت در واکنش به خبر فاسد شدن یک انبار ذرت در همدان گفته است، ذهن مردم را مشوش نکنیم. در همدان ۶ سیلو وجود دارد. اینکه یک سیلو آن هم فقط در همدان و نه کل کشور مشکلی داشته باشد؛ چندان جای پرداختن نداشته است و ندارد. کالا‌ها در انبار‌ها به صورت متناوب آزمایش می‌شوند. طبیعی است که در این حجم گسترده گاهی آفت‌هایی هم وجود داشته باشد.

فقط ملاحظه کنید که این تازه وزیر، چه می‌گوید و چگونه باید درباره وی قضاوت نمود.

تعداد بازدید : 7

اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال، برگرفته از منابع گوناگون

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین