پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۱۵۰۹
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۷
رئیس قوه قضائیه طی تماس تلفنی با رئیس دادگستری استان همدان دستور بررسی فوری وضعیت سیلوی امور و پشتیبابی شهرستان اسدآباد که نهاده‌های دامی استراتژیک در آنجا دپو شده است را صادر کرد.

شعار سال: رئیس دادگستری همدان از دستور ا‌ژه‌ای برای تعیین‌تکلیف ۱۳ هزار تن نهاده استراتژیک در معرض فساد در اسدآباد خبر داد و گفت: فرایند معیوب ذخیره‌سازی و توزیع ذرت به عنوان نهاده دامی در ۷ استان دیگر علاوه بر همدان در حال انجام است.

دستور فوری اژه‌ای برای ۱۳ هزار تن نهاده استراتژیک + خواب جهاد کشاورزی و ضرورت پاسخگویی نیکبخت
رئیس قوه قضاییه طی تماس تلفنی با رییس دادگستری استان همدان دستور بررسی فوری وضعیت سیلوی امور و پشتیبابی شهرستان اسدآباد که نهاده‌های دامی استراتژیک در انجا دپو شده است را صادر کرد که به دنبال این دستور رییس کل دادگستری همدان به همراه گروه کارشناسان و مسوولان برای بررسی موضوع از این سیلو بازدید به عمل آورد.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای در این دستور تاکید کرده است: صیانت از حقوق عامه و حفظ بیت‌المال از جمله مسئولیت‌های ذاتی و مهم قوه قضائیه است و در همین راستا دستگاه قضایی با کمک سایر دستگاه‌ها، برای جلوگیری از تضییع و فساد نهاده‌های دامی ذخیره شده باید اقدام فوری، ریشه‌ای و متناسب صورت دهد.

محمدرضاعدالتخواه رییس کل دادگستری استان همدان پس از بازدید از این سیلو‌ها افزود: مقدار زیادی نهاده دامی و ذرت در این سیلو نگهداری می‌شود که بخشی از آن در معرض آلودگی و غیر قابل استفاده شدن قرار دارد و بخشی از آن نیز آلوده شده است و باید اقدامات لازم برای تغییر وضعیت و نگهداری آن انجام شود.

عدم توزیع ۱۳ هزار تن ذرت از سیلو‌های شهرستان اسد آباد

رییس کل دادگستری استان همدان تصریح کرد: در این سیلو از شهریور ماه سال گذشته ۲۳ هزار تن نهاده دامی ذخیره شده بود که ۱۰ هزار تن آن توزیع شده است و ۱۳ هزار تن باقی مانده نیز باید به تولیدکنندگان، دامداری‌ها و مرغداری‌ها داده می‌شد. به جهت طولانی شدن پروسه تحویل این نهاده‌ها که عمدتا هم مسئولیت آن برعهده نهاد‌های خارج از استان از جمله شرکت پشتیبانی امور دام کشور، وزارت جهاد کشاورزی و ستاد تنظیم بازار می‌شود، کار توزیع نهاده‌ها انجام نشده است. طبق مقررات برای توزیع نهاده‌ها باید کار ثبت سفارش انجام و اعلام شود که با این شرایط عملا اختیارات از استان‌ها سلب شده است.

آلودگی ۶ هزار تن از ذرت‌ها

وی افزود: در حال حاضر ۱۳ هزار تن نهاده دامی در این سیلو نگهداری می‌شود که ۶ هزار تن آن دچار آلودگی شده است و باید فرآوری روی آن انجام شود. حدود ۷ هزار تن آن در معرض فساد دارد که پس از بازدید میدانی صورت گرفته اقدامات لازم برای توزیع آن آغاز شده است.

محمدرضاعدالتخواه در رابطه با میزان خسارت وارده به بیت‌المال گفت: باید برای برآورد میزان خسارت آزمایش‌ها لازم انجام شود، برای بررسی وضعیت نهاده‌ها دستور ویژه صادر و نماینده ویژه تعیین شده است تا تمام اسناد بررسی و مشخص شود آیا استان به موقع گزارش وضعیت نهاده‌ها را به مرکز اعلام کرده است و یا خیر تا میزان قصور و تقصیر مسئولان استانی نیز مشخص شود که برای این منظور اسناد و مدارک در حال بررسی هستند.

وی بیان کرد: در برخی نقاط کشور نهاده‌های دامی در حال آلوده شدن هستند که یک تهدید برای سلامت مردم محسوب می‌شود. بسیاری از نهاده‌ها با ارز دولتی و یارانه وارد شده اند و در حال از بین رفتن هستند. باید تدبیری اتخاذ شود که به سرعت ترخیص و توزیع شوند به عنوان مثال می‌تواند در قبال بدهی به تولیدکنندگان، نهاده دامی داده شود.

عدالتخواه رییس کل دادگستری استان همدان بیان کرد:طبق اعلام مدیر امور پشتیبانی دام استان یکی از علت‌های فساد ذرت‌ها طولانی بودن مسیر فرایند بازرسی و تایید محصول توسط دستگاه‌های ذی‌ربط که گاهی این فرایند ۵ تا ۶ ماه در بندر شهید رجایی به طول می‌انجامد، است که ضرورت دارد در این خصوص بازنگری صورت گیرد.

رییس کل دادگستری استان همدان بیان کرد: همچنین براساس اعلام شرکت امور دام، مدیران پشتیبانی امور دام در استان‌ها اختیاری در توزیع نهاده‌های دامی ذخیره شده در استان را ندارند و توزیع نهاده‌ها به صورت متمرکز با تصمیم وزارتخانه مربوطه و دستورالعمل ابلاغی از شرکت پشتیبانی امور دام کشور و ستاد تنظیم بازار انجام می‌شود.

وضعیت نامناسب نگهداری نهاده‌های دامی در برخی استان‌ها

وی بیان کرد: طبق اعلام مدیر امور پشتیبانی امور دام استان، متاسفانه فرایند معیوب ذخیره‌سازی و توزیع ذرت به عنوان نهاده دامی در تعدادی از استان‌های دیگر علاوه بر همدان به همین روش در حال انجام است و وضعیت نهاده‌های دامی در این استان‌ها مشابه استان همدان است و پیش‌بینی می‌شود انبار‌های ذرت در معرض فساد باشد که ضرورت دارد در خصوص نهاده‌ها اقدام فوری انجام شود تا از ضرر به بیت‌المال جلوگیری شود.

تعداد بازدید : 2

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: ۱۱ شهریور ۱۴۰۲، کدخبر: ۱۲۴۲۲۵۲، www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین