پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۳۴۹۷
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۴
ناصر امانی عضو شورای شهر تهران گفت، واقعیت این است که در هیچ دوره‌ای از مدیریت شهری معضل حضور کودکان کار و معتادان متجاهر به صورت اساسی و ریشه‌ای حل نشده است.به بیش از ۷ هزار کودک کار آموزش داده می‌شود، اما حضور کودکان کار همچنان در سطح شهر محسوس است،زاکانی دو هفته است که حکم نماینده رییس‌جمهور در امور آسیب‌های اجتماعی در شهر تهران را گرفته است و هرچند نمی‌توان توقع داشت که در این دو هفته اتفاق خاصی در قالب این موضوع بیفتد، اما می توان پرسید که چرا هنوز ساز و کار آن مشخص نیست و ایشان قرار است در قالب چه ساختاری این مسئولیتی را که رییس‌جمهور به ایشان واگذار کرده است، پیش‌ببرد و اجرایی کند؟

شعارسال: «ناصر امانی» عضو شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که آقای شهردار اعلام کردند به بیش از ۷ هزار کودک کار آموزش داده می‌شود، اما حضور کودکان کار همچنان در سطح شهر محسوس است، گفت: دو هفته است که حکم نماینده رییس‌جمهور در امور آسیب‌های اجتماعی در شهر تهران را گرفته است و نمی‌توان توقع داشت که در این دو هفته اتفاق خاصی در قالب این موضوع بیفتد، چراکه هنوز ساز و کار آن مشخص نیست که ایشان قرار است در قالب چه ساختاری این مسئولیتی را که رییس‌جمهور به ایشان واگذار کرده است، پیش‌ببرد و اجرایی کند.

آسیب‌های اجتماعی در تهران موقت پاک می‌شود اما دوباره باز می‌گردد+منتظر راهکارهای شهردار هستیم

وی همچنین درباره آموزش به بیش از ۷ هزار کودک کار گفت: در واقع شهرداری ظرفیتی را ایجاد کرده است که می‌تواند ۷ هزار نفر از این کودکان کار و کودکانی که تکدی‌گری می‌کنند را جمع آوری و نگهداری کرده و آموزش داد و در واقع این ظرفیت ایجاد شده است و البته قول جمع‌آوری و ساماندهی کودکان تا پایان سال را هم داده‌اند، اما باید ببینیم که تا پایان سال این امر محقق می‌شود یا خیر. ما امیدواریم این قول عملی شده و این کودکان کار و به ویژه کودکانی که عملا در سر چهارراه‌ها تکدی‌گری می‌کنند، ساماندهی شده و مورد آموزش هم قرار بگیرند.

این عضو شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: این کودکان عمدتا به شکل باندی و مافیایی هدایت می‌شوند و اینگونه نیست که این کودکان به صورت انفرادی تصمیم به این کار بگیرند، آن‌ها باید ساماندهی شده و مورد آموزش قرار بگیرند. اصل این است که با سرشاخه‌ها و باند‌ها برخورد شود و در واقع زنجیره این سوء استفاده‌ای که از این کودکان می‌شود پاره شده و از هم پاشیده شود و بعد شهرداری بتواند اقدامات‌شان را برای برگرداندن کودکان به محیط‌های آموزشی که پیش‌بینی شده است انجام دهد و در واقع ارائه آموزش به این کودکان و وصل کردن آن‌ها به خانواده اگر ایرانی هستند و خانواده دارند و یا به هر حال نگهداری این کودکان تا تعیین تکلیف‌شان اجرایی شود؛ بنابراین ۷ هزار نفر ظرفیت ایجاد شده است.

امانی درباره‌عدم ساماندهی این کودکان تصریح کرد: متولی اصلی جمع‌آوری کودکان در سطح شهر با سازمان بهزیستی است و شهرداری تهران در این زمینه همکار با بهزیستی است در واقع متولی اصلی سازمان بهزیستی است، وظیفه شهرداری در نهایت در حد همین ایجاد ظرفیت نگهداری است و وظیفه اصلی این کودکان بر عهده شهرداری نیست.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش در پاسخ به این سوال که پیش از این شما بار‌ها در شورا درباره تجمع معتادان در مناطق شهر تهران به ویژه مناطق ۱۵ و برخی محلات خاص تذکر داده‌اید، از نظر شما چه گره‌ای در این کار وجود دارد که ما همچنان شاهد حضور معتادان متجاهر در برخی مناطق هستیم، گفت: این افراد بعد از جمع‌آوری دوباره به چرخه قبلی باز می‌گردند و از این محله به آن محله می‌روند و از این منطقه به منطقه دیگری می‌روند یک بوستان پاکسازی می‌شود به بوستان دیگری می‌روند. راه درمان اساسی و چاره اصلی برای این افراد آن طور که باید اندیشیده نشده است.

این عضو شورای شهر تصریح کرد: تا زمانی که راه اصلی برای این معضل اندیشیده نشود، این چرخه معیوب ادامه پیدا می‌کند. حالا امیدواریم با این حکمی که آقای زاکانی از آقای رییس‌جمهور دریافت کرده‌اند چه در قالب قرارگاه اجتماعی که پیش از این راه‌اندازی کرده بودند و چه در قالب ساختار جدیدی که نمی‌دانم آیا قرار است طراحی شود شاهد یک راهکار اساسی برای این موضوع باشیم و این معضل چند ده‌ساله تهران که در هیچ دوره‌ای از مدیریت شهری، اساسی حل نشده است رفع شود.

امانی تاکید کرد: واقعیت این است که در هیچ دوره‌ای از مدیریت شهری این معضل به صورت اساسی و ریشه‌ای حل نشده است. ممکن است در یک دوره‌های زمانی چهره شهر به صورت موقت از این آسیب‌های اجتماعی پاک شده باشد، اما مجددا و به تدریج این موضوع برگشته است و امیدواریم با همفکری با کارشناسان حوزه اجتماعی، اساتید دانشگاه و موسسه‌های مردم نهادی که در این زمینه فعالیت می‌کنند، این موضوع را بررسی کرده و راهکار‌های علمی و عملی و قابل اجرا برای این دو معضل یعنی کارتن‌خواب‌ها و معتادان متجاهر و همچنین کودکان کار و تکدی‌گری در شهر تهران بیاندیشند. ما منتظر می‌مانیم تا انشاءالله با توجه به قولی که شهردار تهران به عنوان نماینده رییس‌جمهور داده است چه اتفاقی می‌افتد و هنوز برای قضاوت زود است.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایلنا، تاریخ انتشار: 23دی1402، کدخبر: 1436254، www.ilna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین