پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 28
کد خبر: ۳۹۳۸۹۵
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۰
در حالی که وزیر امور اقتصاد و دارایی اخیرا اعلام کرده بود که سیاست عرضه اوراق گواهی سپرده با نرخ سود علی‌الحساب ۳۰ درصد، موقتی است، امروز بانک مرکزی با انتشار اعلامیه‌ای تاکید کرد این اوراق با استقبال خوبی مواجه شده و لذا این سیاست متناسب با مقتضیات زمانی و با حجم و سقف‌های مختلف تکرار خواهد شد. نکته جالب توجه اینکه، این طرح می‌تواند اثرات شدیدی بر اقتصاد کشور بگذارد و کمبود نقدینگی و رکود تورمی را دامن بزند. بدلیل پشتوانه دولتی داشتن طرح، حتی قادر است پول با منشا خارجی را بشکل قاچاق وارد کشور کند. یعنی دلار بدهند و ریال بگیرند و خرید اوراق کنند. آیا بانک مرکزی متوجه پیامد‌های کار می‌باشد؟

شعارسال: بانک مرکزی امروز در اطلاعیه‌ای اعلام کرد؛ سیاست پولی انتشار و عرضه اوراق گواهی سپرده‌های خاص با نرخ سود علی‌الحساب ۳۰ درصد درمرحله اول عرضه خود با استقبال خوبی مواجه و به اهداف مورد نظر خود رسیده است.

سرانجام عرضه اوراق سپرده خاص با سود ۳۰ درصد چه خواهد شد؟ موقتی بودن از دیدگاه وزیر اقتصاد و مورد استقبال واقع شدگی از دیدگاه رئیس کل بانک مرکزی؟

براساس اعلام بانک مرکزی این برنامه یک سیاست موقت نبوده و متناسب با مقتضیات زمانی و بنا بر تشخیص و ضرورت، عنداللزوم با حجم و سقف‌های مختلف برای هدایت هدفمند نقدینگی به سمت تولید، طرح‌های مولد و اجرای دقیق برنامه‌های سیاست‌گذار پولی در مهار نقدینگی و تورم ادامه خواهد داشت.

صدور اطلاعیه توسط بانک مرکزی در شرایطی انجام می‌شود که چند روز پیش سیداحسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی طی اظهاراتی درباره مدت زمان عرضه اوراق گواهی خاص اعلام کرد که این سیاست برای سپرده‌های خاص و پروژه‌های ویژه تعریف شده و قرار نیست ادامه‌دار باشد.

اکنون بانک مرکزی تاکید کرده که مواضع رسمی درباره اجرای برنامه‌های مربوط به سیاست‌های پولی و بانکی کشور فقط توسط رئیس‌کل بانک مرکزی و رئیس شورای پول و اعتبار به عنوان سخنگو اعلام می‌شود.

حال با توجه به مفاد اعلامیه بانک مرکزی و نقض عملی اظهارات وزیر امور اقتصادی و دارایی در این زمینه، باید صبر کرد و دید که آیا عرضه این اوراق در آینده تکرار خواهد شد یا خیر؟

بر اساس دستورالعمل و مجوز انتشار و عرضه اوراق گواهی سپرده خاص که ۱۱ بهمن به شبکه بانکی ابلاغ شد بانک مرکزی با هدف تامین مالی سرمایه در گردش طرح‌های اقتصادی با بازدهی مناسب مبلغ ۲۰۰ هزار میلیارد تومان سهمیه به کلیه بانک‌های کشور جهت انتشار گواهی سپرده خاص صادر نمود که به‌صورت کامل به فروش رسید.

همچنین در راستای تامین مالی پروژه‌های پیشران و مولد با بازدهی بالا نیز مبلغ ۸۰ هزار میلیارد تومان مجوز صدور این گواهی به بانک‌های منتخب داده شد.

ویژگی بارز این گواهی سپرده خاص آن است که معاف از مالیات بوده و هیچ محدودیت خرید هم برای اشخاص حقیقی و حقوقی ندارد. همچنین امکان بازخرید قبل از سررسید در شعب بانک‌ها با نرخ شکست اعلامی، امکان‌پذیر است.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت نورنیوز، تاریخ انتشار: 24بهمن1402، کدخبر: 164820، nournews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین