پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۳۹۰۸
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۳
براساس داده‌های گمرک ایران، در ۱۰ ماهه امسال ۲ هزار و ۳۴۶ تن پشم به ارزش یک میلیون و ۹۱۰ هزار دلار از کشورمان صادر و ۱۵۱۲ تن نیز پشم به ارزش ۸/۷ میلیون دلار وارد کرده است. طبق داده‌های گمرک، میانگین قیمت هر کیلوگرم پشم وارداتی ایران ۵/۸ دلار و میانگین قیمت هر کیلوگرم پشم صادراتی ایران نیز ۸۱/. دلار بوده است. به‌عبارتی، قیمت هر کیلوگرم پشم وارداتی به کشور ۷ برابر پشم صادراتی است. قابل ذکر است مهمترین دلیل این تفاوت عجیب‌وغریب قیمت بین پشم وارداتی و صادراتی؛ کیفیت بالایی است که در پشم با چربی‌زدایی و شستشو و شانه‌زنی رخ می‌دهد، امری که در پشم ایرانی جدی گرفته‌ نمی‌شود. در مرتبه بعدی ممکن است شائبه کم‌اظهاری و بیش‌اظهاری نیز مطرح باشد.

شعارسال: بررسی وضعیت تولید و بازار پشم در ایران و بازرگانی خارجی آن نشان دهنده شعبده‌های تاسف بار است. ایران بعنوان پنجمین کشور تولید کننده پشم در دنیا، خود وارد کننده بزرگ پشم است. تفاوت قیمتی جنس وارداتی و صادراتی با ناترازی هفت برابری مواجه می‌باشد. بخش زیادی از پشم گوسفندان کشور بدلیل کیفیت پائین دور ریخته می‌شود و شبکه مشخص و معینی هم برای جمع اوری و فرآوری پشم در کشور تعریف نشده است.

قیمت پشم وارداتی ایران ۷ برابر قیمت پشم صادراتی ! + کیفیت مطرح است یا بیش اظهاری برای گمرک؟

میزان تولید پشم طبیعی در کشور به سرانه گوسفند در کشور‌های پیشرفته (هر گوسفند در سال) به طور میانگین ۲ کیلو و ۵۰۰ گرم بوده و در مقابل به گفته رئیس شورای عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد در کشور ما از هر گوسفند، بیش از یک کیلو تا یک کیلو و ۵۰۰ گرم پشم به دست نمی‌آید. حالا با توجه آمار حدودی وجود ۴۵ میلیون راس گوسفند و بره در کشور، می‌توان میزان پشم طبیعی تولید شده در کشور را محاسبه کرد. با توجه به آن چه گفته شد حدود ۶۳ هزار تن پشم در کشور تولید می‌شود. البته متاسفانه به این دلیل که کیفیت بخش عمده‌ای از پشم تولیدی در کشورمان پایین است، آن‌ها یا زیر خاک دفن و یا سوزانده می‌شود یا به صورت شسته نشده به قیمت بسیار ارزان به عراق و افغانستان صادر می‌شود.

در دنیا هم اکنون ۶۰ درصد از پشم خام تولید شده در صنعت نساجی و پوشاک کاربرد دارد و استرالیا و نیوزیلند نیز بهترین تولیدکنندگان محصولات پشمی از نظر کیفیت به شمار می‌روند، ضمن این که استرالیا بزرگ‌ترین صادر کننده پشم گوسفند در جهان شناخته می‌شود. کشور چین با ۴۰۱ هزارتن، استرالیا با ۳۶۳ هزارتن، نیوزیلند با ۱۶۶ هزارتن، انگلستان با ۶۹ هزار تن و ایران با ۶۲ هزارتن بزرگ‌ترین تولید کننده‌های پشم طبیعی در جهان هستند. هرچند می‌توان با آموزش عشایر و دامداران بیشتر از ظرفیت پشم طبیعی تولید شده در کشورمان استفاده کرد، اما از آن جایی که این کار زمان بر است و سال‌ها طول می‌کشد و ظرفیت تولیدی کشور هم به پشم طبیعی برای تولیداتش نیاز دارد، طبق گزارش‌ها، مغولستان می‌خواهد هزار تن پشم گوسفند به ارزش تقریبی ۴ میلیون دلار را با کالای ساخته شده ایرانی تهاتر کند یعنی مواد اولیه بدهد و در برابر آن کالای دیگری با خلق ارزش افزوده در کشورمان تحویل بگیرد.

قیمت پشم وارداتی ایران ۷ برابر قیمت پشم صادراتی ! + کیفیت مطرح است یا بیش اظهاری برای گمرک؟

نکته جالب توجه در بازار پشمی پشم، ماجرای سال ۱۳۹۷ بود که دولت به بهانه اینکه به دلیل تحریم‌ها اجازه واردات پشم را نمی‌دهند و ما باید نیاز داخلی خود را به پشم برطرف کنیم جلوی صادرشدن پشم دام‌ها را گرفت. در سال ۱۴۰۰، خودشان پشم وارد کشور کردند در حالی که صادرات پشم ممنوع بود! دولت در مدت ۱۵۰ روز نخست سال ۱۴۰۰، هزار تن پشم وارد کرد و با وجود آنکه که نیاز صنایع داخلی تأمین شده بود اجازه صادرات پشم ایرانی را نمی‌داد؟! زمان وزارت جناب جواد ساداتی نژاد؟!

اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال، برگرفته از منابع گوناگون

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین