پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۴۰۸۴
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۵
بر اساس برخی آمار، سالانه ۷۵ تا ۸۰ میلیون تن علوفه و خوراک دام در کشور مصرف شده و از این مقدار حدود ۲۲ میلیون تن، معادل حدود ۳۰ درصد، در داخل کشور تولید گردیده و با اجرای طرح جهش تولید در تابستان‌ها حدود ۱.۵ تا ۲ تن بر تولید محصولات علوفه‌ای در هکتار اضافه شده است. وزارت جهاد کشاورزی به دنبال خودکفایی ۵۰ درصدی نهاده‌های دامی در افق ۱۴۰۴ از طریق اعطای تسهیلات گوناگون به تولیدکنندگان سویا، جو و ذرت در قالب دو طرح الگوی کشت و جهش تولید در دیمزار‌ها است. عمده محصولات علوفه‌ای تولیدی در کشور شامل یونجه، شبدر و علوفه‌های سیلویی مثل ذرت علوفه‌ای بوده و محصولات دیگر شامل ارزن علوفه ای، سورگون علوفه‌ای و ارقام توسعه یافته چغندر علوفه‌ای در حال توسعه کشت است. حال خبر می‌رسد که در استان خوزستان تمرکز حاصی بر استفاده از سرشاحه‌های نیشکر بعنوان علوفه دامی صورت پذیرفته است.

شعارسال: مجید نبی پور در جلسه وضعیت برداشت نیشکر و مصرف سرشاخه‌های سبز آن اظهار کرد: خوزستان پتانسیل تولید ۲ و نیم میلیون تن علوفه از سطح مزارع را دارد و با توجه به نیاز خوراک دام و تولید گوشت و صنایع جانبی نیشکر، ما موضوع برداشت سرشاخه‌های سبز نیشکر را به جد دنبال می‌کنیم.

ادعای ظرفیت ۲ و نیم میلیون تنی علوفه در مزارع خوزستان

وی افزود: با تشکیل تیمی از دانشجویان که در این خصوص مقاله یا پروپوزالی ارائه داده‌اند می‌توان به انجام این کار کمک شایانی کرد.

نبی پور بیان کرد: به واسطه حکمی که از سوی رییس سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی کشور به بنده با عنوان رییس کمیته بهره‌وری کشاورزی و منابع طبیعی ابلاغ شده است ارتقاء راندمان آب، کالیبراسیون کود، بررسی ضایعات و مصرف سموم محور‌های اصلی فعالیتم خواهد بود.

عبدالامیر نیرومند معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان نیز اظهار کرد: حدود یکصد هزار هکتار اراضی تحت پوشش شرکت‌های کشت و صنعت نیشکر در استان وجود دارد که حجم بالایی سرشاخه نیشکر تولید می‌کنند.

وی افزود: حدود ۴ و نیم میلیون راس دام سبک و ۶۵۰ هزار هکتار راس دام سنگین در استان وجود دارد که سرشاخه‌های نیشکر، خوراک خوبی برای دام‌های درون استان و یا صادرات به خارج از استان است.

نیرومند عنوان کرد: دستگاهی جهت برداشت سرشاخه‌های سبز نیشکر توسط یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان استان تولید شده است که با تکمیل آن می‌توان به این مهم دست یافت.

توضیحات تکمیلی برای بهره برداری بیشتر از خبر:

میزان مصرف نهاده‌های دامی اصلی در کشور که بخش مهمی از واردات نهاده هم برای همین محصولات است، یعنی ذرت، ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تن، کنجاله سویا ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تن و جو نیز ۶ میلیون ۳۰۰ هزار تن است. البته سایر نهاده‌های دامی مانند کنجاله کلزا نیز به میزان ۲۰۰ هزار تن در سال تولید می‌شود این موارد به غیر از علوفه‌ها (خشبی) از عمده نهاده‌های دامی عمده مصرفی در کشور است.

میزان تولید داخلی سه نهاده دامی اصلی در مقایسه با واردات و مصرف خیلی کمتر است، به طوری که سالانه حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن ذرت، حدود ۴۰ هزار تن کنجاله سویا و ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تن جو تولید می‌شود.

میزان واردات سه نهاده دامی اصلی هم شامل ۸ میلیون تا ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تن ذرت، ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تن کنجاله سویا و ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن جو است.

با توجه به تولید سالانه حدود ۱۶ میلیون تن ذرت علوفه‌ای و حدود ۹۰۰ هزار تن ذرت دانه‌ای در کشور، اولویت بر توسعه کشت سورگوم دانه‌ای قرار داشته، زیرا کشور به شدت به ذرت دانه‌ای در تامین خوراک دام و طیور وابسته گردیده است. همین وضعیت درباره کنجاله سویا هم حاکم است. بر اساس برآورد سال ۱۴۰۲ سالانه حدود ۴.۵ میلیون تن کنجاله سویا و ۱۰ میلیون تن ذرت برای تامین خوراک دام و طیور وارد کشور می‌شود. عرضه و جایگزینی کنجاله‌های کلزا، پنبه دانه، آفتابگردان و ذرت خوشه‌ای (سیزده قلم نهاده و گیاه کم آب بر) بجای کنجاله سویا در دستور کار بوده و تنوع‌بخشی به خوراک دام و طیور و جایگزینی گیاهان کم‌آب‌بر، فشار را از مصرف کنجاله سویا برمی‌دارد.

توسعه هر زراعت متکی به شرایط آب و هوایی منطقه، محدودیت آب و بازده و سود اقتصادی برای کشاورزان است. با توجه به اینکه تولید جو زراعت پاییزه به حساب می‌آید به راحتی می‌توان ۹۰ درصد نیاز کشور را تامین کرد به شرطی که از لحاظ اقتصادی برای تولید کنندگان به صرفه باشد و قیمت‌های منطقی برای خرید این محصول در نظر گرفته شود.

برنامه پنج ساله‌ای نیز توسط جهادکشاورزی در بخش دانه‌های روغنی برای تولید این محصولات در کشور تهیه و تدوین شده و قرار است در تولید روغن از ۱۵ درصد به ۵۰ درصد و در کنجاله از ۸ درصد به ۳۶ تا ۴۰ درصد برسیم و مابقی آن نیز با جایگزین‌ها تامین شود.
در مقابل، برخی از منتقدین معتقدند که استفاده از نهاده‌های جایگزین که از لحاظ تامین پروتئین و ضریب تبدیل قابلیت رقابت با کنجاله سویا را داشته باشد و دستگاه گوارش مرغ را به خطر نیندازد، وجود ندارد و استفاده از گیاهان کم آب و نهاده‌های دیگر جایگزین کنجاله سویا در هیچ یک از کشور‌ها جواب نداده است. بعنوان نمونه، کلزا به عنوان مکمل سویا مورد استفاده قرار می‌گیرد و مصرف مستمر آن به جوجه صدمه می‌زند.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت اگروفودنیوز، تاریخ انتشار: 9اسفند1402، کدخبر: -، agrofoodnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین