پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۴۱۱۹
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۸
آیت‌الله محمد امامی کاشانی نماینده مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه موقت تهران ساعتی پیش در منزل به علت ایست قلبی دار فانی را وداع گفت. وی که متولد ۱۰ مهر ۱۳۱۰ بود از اعضای اولیه جامعه روحانیت مبارز تهران بوده و پس از پیروزی انقلاب اسلامی مناصب متعددی را با حکم امام‌خمینی متصدی شد و از سال ۱۳۶۲ با حکم ایشان به عنوان یکی از فقهاء شورای نگهبان منصوب گردید. مرحوم آیت الله امامی کاشانی همچنین ریاست مدرسه عالی شهید مطهری را بر عهده داشت. وی دو هفته قبل از مرگ با وجود تأیید صلاحیت از جانب شورای نگهبان از انتخابات مجلس خبرگان ۱۴۰۲ کناره‌گیری کرده بود. نماز عید قربان سال ۱۳۹۵ در تهران به امامت وی برگزار شد. وی از نزدیکان و معتمدان اکبر هاشمی رفسنجانی بود که در سال ۱۳۹۴ در لیست خبرگان مردم قرار داده شد و نفر دوم از تهران بعد از هاشمی رفسنجانی به مجلس خبرگان راه یافت.

شعارسال: آیت‌الله محمد امامی کاشانی نماینده مجلس خبرگان رهبری ساعتی به علت ایست قلبی پیش در منزل دعوت حق را لبیک گفت.

درگذشت آیت‌الله امامی کاشانی (محمدآقا امامی) در سن 92 سالگی بدلیل ایست قلبی

وی متولد ۱۰ مهر ۱۳۱۰ بود و امامت جمعه موقت تهران و ریاست مدرسه عالی شهید مطهری را نیز بر عهده داشت.

محمدآقا امامی معروف به آیت‌الله محمد امامی کاشانی در تاریخ ۱۰ مهرماه ۱۳۱۰ در محله کلهر کاشان به دنیا آمد، پدرش میرزا ابوتراب امام‌جمعه کاشان بود، به گفته وی اجدادش اقامه نماز جمعه کاشان را بر عهده داشتند. امامی کاشانی از سال ۱۳۱۷ تحصیلات ابتدایی را آغاز کرد و در سال ۱۳۲۳ وارد حوزه علمیه کاشان شد؛ و ادبیات عرب را نزد آیت‌الله حسین راستی کاشانی فرا گرفت.

در سال ۱۳۲۸ به سفارش آیت‌الله العظمی میرسید محمد یثربی به مدرسه‌عالی سپه‌سالار تهران رفت، ولی بیشتر از دو ماه در آنجا نماند. سپس با نامه‌ای که پدرش برای آیت‌الله بروجردی (سید حسین طباطبایی بروجردی) نوشته بود به قم رفت و در مدرسه فیضیه با آیت‌الله محمدرضا مهدوی کنی هم حجره شد.

امامی کاشانی دروس مقدمات و سطح را نزد آیت‌الله سید موسی صدر، آیت‌الله مهدی حائری یزدی، آیت‌الله محمد صدوقی، آیت‌الله سید شهاب‌الدین مرعشی نجفی، آیت‌الله میرزا محمد مجاهدی تبریزی و آیت‌الله علی مشکینی (میرزاعلی اکبر فیض آلنی) فرا گرفت و در دروس شیخ مرتضی حائری یزدی و آیت‌الله میرزا جواد تبریزی نیز شرکت می‌کرد.

او در ۲۳ سالگی درس خارج فقه و اصول امام خمینی، آیت‌الله محقق داماد (سید محمد محقق داماد) و آیت‌الله بروجردی (سید حسین طباطبایی بروجردی) شرکت می‌کرد و دروس فلسفه و عرفان را نزد علامه طباطبایی (سید محمدحسین طباطبایی) و علامه رفیعی (سید ابوالحسن رفیعی قزوینی) فرا گرفت.

در سال ۱۳۴۰ در مدارس علمیه تهران مشغول تدریس دروس سطح شد. در سال ۱۳۴۳ سفر کوتاهی به شهر نجف داشت و در دروس آیت‌الله حکیم (سید محسن طباطبایی حکیم) و آیت‌الله خویی (سید ابوالقاسم موسی خویی) نیز شرکت کرد.

سخنرانی علیه حکومت پهلوی

آیت‌الله امامی کاشانی از سال ۱۳۴۰ فعالیت‌های سیاسی خود را علیه حکومت پهلوی با سخنرانی‌هایش در جلسات هفتگی و مساجد تهران شروع کرد. همچنین ایشان فعالیت‌های علمی خود را نیز ادامه دادند و در مدارس عبدالعظیم، مروی، مدرسه‌ی جنب مسجد آذربایجانی‌ها در بازار تهران و مسجد ابوالفتح خان در میدان خراسان، دروس شرح لمعه، رسائل، مکاسب، کفایه و منظومه را تدریس می‌کرد. در سال‌های ۱۳۴۹ تا ۱۳۵۰ در مساجد تهران از جمله مسجد هدایت علیه حکومت شاه سخنرانی می‌کرد و به همین خاطر ممنوع‌المنبر شد و در سال ۱۳۵۵ به شهر گنبد کاووس تبعید شد.

در سال ۱۳۵۱ که ساواک فعالیت‌های سیاسی و سخنرانی‌های آیت‌الله امامی کاشانی را تحت نظر داشت، رادیو تلویزیون ملی ایران به او و شش نفر از وعاظ تهران از جمله مرتضی مطهری، دکتر جواد مناقبی، ناصر مکارم شیرازی، ابوالقاسم خزعلی و سید عبدالکریم هاشمی نژاد پیشنهاد کرد که هر کدام به مدت پنج شب سخنرانی نمایند.

آیت‌الله امامی از سال ۱۳۵۶ جزو هسته مرکزی اعضای تشکیل دهنده جامعه روحانیت مبارز بود که با صدور حکم و بیانیه از جانب امام خمینی (ره) آن را منتشر می‌کرد.

مسئولیت‌های پس از انقلاب

آیت‌الله امامی کاشانی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی به تدریس معارف اسلامی و تبلیغ علوم دینی اشتغال داشت و در نهضت اسلامی ایران از یاران حضرت امام خمینی و پس از پیروزی انقلاب همواره در مناصب مختلف اجتماعی و حکومتی، منشأ خدمت بود.

تأسیس انجمن اسلامی دانش‌آموزان (۱۳۵۸)

آیت‌الله امامی کاشانی در سال ۱۳۵۸ ش با همکاری جمعی از جوانان، انجمن اسلامی دانش‌آموزان را تأسیس کرد.

نماینده، ولی فقیه در شهربانی (۱۳۶۰-۱۳۵۹)

آیت‌الله امامی کاشانی با حکم امام خمینی (ره) در ۲۸ خرداد ۱۳۵۹ به سمت نماینده، ولی فقیه در شهربانی منصوب شد. ایشان در ۱۹ خرداد ۱۳۶۰ به خاطر مسئولیت‌های زیادی که داشتند از سمت خود در اداره شهربانی استعفا دادند.

نماینده مجلس شورای اسلامی (۱۳۵۹)

در سال ۱۳۵۹ ش با تشکیل اولین دوره مجلس شورای اسلامی، به نمایندگی از مردم کاشان وارد مجلس شد.

رئیس و مؤسس دیوان عدالت اداری (۱۳۶۲-۱۳۶۱)

آیت‌الله امامی کاشانی اولین رئیس دیوان عدالت اداری ایران بود که در سال ۱۳۶۱ فعالیتش را آغاز کرد.

هیئت بازنگری قانون اساسی

امامی کاشانی با حکم امام خمینی (ره) از اعضای هیئت بازنگری قانون اساسی ایران در سال ۱۳۶۸ ش بود.

عضویت در شورای نگهبان (۱۳۶۲-۱۳۷۸)

آیت‌الله امامی کاشانی از ۲۶ تیر ۱۳۶۲ به حکم امام خمینی (ره) به عضویت شورای نگهبان منصوب شد و در ۱۲ مرداد ۱۳۷۸ به همراه آیت‌الله ابوالقاسم خزعلی از عضویت در شورای نگهبان استعفا دادند.

آیت‌الله امامی کاشانی از سال ۱۳۶۲ تا کنون به عنوان نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان حضور دارد.

دور اول مجلس خبرگان رهبری: ۲۴ مرداد ۱۳۶۲ تا ۱ اسفند ۱۳۶۹

دور دوم مجلس خبرگان رهبری: ۲ اسفند ۱۳۶۹ تا ۳ اسفند ۱۳۷۷

دور سوم مجلس خبرگان رهبری: ۴ اسفند ۱۳۷۷ تا ۳۰ بهمن ۱۳۸۵

دور چهارم مجلس خبرگان رهبری: ۱ اسفند ۱۳۸۵ تا ۳ خرداد ۱۳۹۵

دور پنجم مجلس خبرگان رهبری: ۴ خرداد ۱۳۹۵ تا کنون

تولیت مدرسه‌عالی شهید مطهری (مدرسه سپه‌سالار تهران)

آیت‌الله امامی کاشانی در ۲۹ بهمن ۱۳۵۷ به حکم امام خمینی (ره) به عنوان ناظر بر امور مدرسه و مسجد سپه‌سالار و در ۱۲ دی ۱۳۶۱ به تولیت مدرسه‌عالی و مسجد شهید مطهری (مدرسه سپه‌سالار) منصوب شد.

آیت‌الله امامی کاشانی برای مدرسه‌عالی و دانشگاه، شعبه‌هایی در شهر‌های مشهد، یزد و زاهدان راه‌اندازی کرد.

امام‌جمعه موقت تهران (۱۳۶۰ تا کنون)

ایشان از ۸ آبان ۱۳۶۰ تا کنون به حکم رهبر انقلاب امام خمینی (ره) و حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای سمت امام‌جمعه موقت تهران را بر عهده داشت.

عضویت مجمع تشخیص مصلحت نظام (۱۳۸۵-۱۳۷۵) دوره پنجم و ششم

توضیحات تکمیلی برای بهره برداری بیشتر از خبر:

امامی کاشانی در دوران تحصیلات حوزوی در سن ۲۳ سالگی در کلاس درس خارج سید حسین طباطبایی بروجردی، سید محمد محقق داماد و روح‌الله خمینی شرکت داشت و فلسفه را نیز نزد سید محمد حسین طباطبائی و سید ابوالحسن رفیعی قزوینی فرا گرفت.

امامی کاشانی از اعضای تشکیل‌دهنده جامعه روحانیت مبارز بود. پس از انقلاب به عنوان نماینده، ولی فقیه در شهربانی، عضویت شورای نگهبان و تولیت مدرسه عالی شهید مطهری برگزیده شد همچنین با تشکیل شورای عالی تبلیغات درصدد هماهنگی بیشتر در تبلیغات فرهنگی و دینی گام برداشت. پس از آن به عنوان رئیس دیوان عدالت اداری به فعالیت پرداخت. با حکم امام خمینی در ۲ اردیبهشت ۱۳۶۸ عضو هیئت بازنگری قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران گردید.

عباس پالیزدار طی سخنرانی‌هایی در ۱۴ اردیبهشت ۱۳۸۷ در دانشگاه بوعلی سینا (دانشگاه بوعلی همدان) و ۷ خرداد همان سال در دانشکده حقوق دانشگاه شیراز، محمد امامی کاشانی و دستکم ۵۰ تن از مقامات ارشد و روحانیان با نفوذ را با ذکر نام به «فساد اقتصادی»، «رانت خواری» و در برخی موارد به «فساد اخلاقی» متهم کرد. موضوعی که نیازمند اثبات بود و عدم اثبات آن توسط پالیزدار، پیگیری‌های حقوقی خاص را برای او سبب شد.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری خبرآنلاین، تاریخ انتشار: 12اسفند1402، کدخبر: 1879699، www.khabaronline.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین