پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۴۱۹۴
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۷
۵۰۰ میلیون جمعیت پیرامونی کشور پتانسیل بالای بازار کشاورزی ایران است که باید با ایجاد سیاست‌های تشویقی، ایجاد زیرساخت و جهت گیری بازار، این بازار را بدست گرفت. محمد جواد عسگری، رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس بیان کرد که حتی بحث کارگو را پیش بینی کردیم و هیچ استفاده‌ای نشد ایرلاین‌های قطری و ترک آماده صادرات محصولات ما بودند، ولی هیچ اقدامی نکردیم. ترکیه در عراق در حال جایگزین شدن بجای ایران است. حتی عربستان صعودی هم در حال توسعه بخش کشاورزی خود است. سازمان مالیاتی در بحث صادرات محصولات کشاورزی و خشکبار، کارشکنی‌هایی دارد.

شعارسال: محمدجواد عسگری رئیس کمیسیون کشاورزی دور یازدهم مجلس در جدیدترین اظهاراتش به نقد عملکرد دولت درحوزه تولید و صادرات محصولات کشاورزی پرداخت و اعلام کرد که یک تصمیم خلق‌الساعه به یکباره کل امور را بر هم می‌ریزد و حتی کسی که می‌خواهد در این حوزه کشاورزی سرمایه‌گذاری کند هم بی‌انگیزه می‌شود. سازمان امور مالیاتی در بخش‌هایی از صادرات محصولات کشاورزی خلاف عمل می‌کند و این امر به بی‌انگیزگی در صادرات محصولات کشاورزی می‌انجامد. سه ماه پیش به امارات، عراق و قطر سفر کرده بودم و در این سفر متوجه شدم که ایران به طور خاص دارد بازار خشکبار و تره بار را از دست می‌دهد. با شرایط پیش آمده بازارها دارد از دست می‌روند و دیگران جایگزین ما می‌شوند؛ اکنون ترکیه در عراق دارد به راحتی جایگزین ایران می‌شود و حتی عربستان در تولید محصولات کشاورزی بازارها را تصاحب می‌کند و این خطری جدی به شمار می‌آید.

از دست رفتن تدریجی همه بازارهای صادراتی محصولات کشاورزی + فهم وزارت جهادکشاورزی از صادرات در چه سطحی است؟

با شرایط پیش آمده بازارها دارد از دست می‌رود و دیگران جایگزین ما می‌شوند؛ اکنون ترکیه در عراق دارد به راحتی جایگزین ایران می‌شود و حتی عربستان در تولید محصولات کشاورزی بازارها را تصاحب می‌کند و این خطری جدی به شمار می‌آید. او در بخشی هم مدعی شد که به دلیل بحران آب همه کشاورزان را به سمت محصولات گلخانه‌ای سوق داده‌ایم و با رعایت دوره کارِنس و ارگانیک بودن این محصولات سعی داریم بازارها را از دست ندهیم.

تعداد بازدید : 6

توضیحات تکمیلی برای بهره برداری بیشتر از خبر:

در خصوص این بیانات انتقادی رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس باید عنوان داشت که ، وزارت جهادکشاورزی فاقد جهت گیری های صادراتی بوده و تاکید و تمرکز خاص بر واردات نهاده های دامی، کالاهای اساسی و نهادهای تولید با تاکید بر کود و سم و بذر و ماشین آلات دارد.

بخش صادرات صرفا توسط برخی تجار سنتی ( با تاکید بر خشکبار، زعفران و برخی میوه ها و سبزی های فصلی) و بشکلی انحصاری و تجار خرد مرزی( در قالب مباشر خریدار عراقی و افغانستانی و ترک) صورت می پذیرد. هیچ جهت گیری صادراتی در بدنه وزارت جهادکشاورزی وجود ندارد. شاهد این مدعا را حتی درخصوص محصولات انحصاری نظیر زعفران می توانیم مشاهده کنیم. بخش دیگر صادرات محصولات دامی و کشاورزی از جمهوری اسلامی، محصولات دریایی و گیاهان دارویی و مواد اولیه دامی- گیاهی مورد مصرف در صنایع دارویی،آرایشی و بهداشتی است.

ضعف صنایع تبدیلی و تکمیلی و عدم شناخت بازارهای هدف در کنار انحصارهای سنتی حاکم بر بازار ، مهمترین دلایل عقب ماندگی صادرات بخش کشاورزی است. در بحص زیرساخت، ضعف کانال های حمل و نقل سریع ، مطمئن و متناسب با نوع محصول و همچنین قوانین دست و پاگیر اداری و گمرکی، از مهمترین علل کم علاقه بودن به صادرات محصولات کشاورزی است.

کم توجهی به توان رقابتی با سایر کشورها را باید از عوامل بسیار مهم ضعف صادرات محصولات کشاورزی دانست. هیچ بانک اطلاعاتی یا سامانه اطلاع رسانی خاصی هم در وزارت جهادکشاورزی در این خصوص تعریف نشده است.

اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال،برگرفته از منابع گوناگون

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین