پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۴۲۲۹
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۹
​رئیس صندوق توسعه ملی از سرمایه‌گذاری ۲۵۰۰ میلیارد تومانی این صندوق در اپراتور هوش مصنوعی در سال آینده خبر داد.

شعارسال: رئیس صندوق توسعه ملی از سرمایه‌گذاری ۲۵۰۰ میلیارد تومانی این صندوق در اپراتور هوش مصنوعی در سال آینده خبر داد.

سرمایه‌گذاری ۲۵۰۰ همت در اپراتور هوش مصنوعی

مهدی غضنفری روز (۳۰ بهمن) در اختتامیه دهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی «حکمرانی ارزی؛ ثبات و رونق اقتصادی»، ضمن تشریح رویکرد‌های سالانه صندوق توسعه ملی اعلام کرد که می‌خواهند ۲۵۰۰ هزار میلیارد تومان در اپراتور هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری کنند.

او با اشاره به تجربیات جهانی بر ورود صندوق توسعه ملی بر حوزه فناوری، گفت: «این سرمایه‌گذاری با همکاری معاونت علمی - فناوری ریاست جمهوری صورت می‌گیرد و در همین زمینه هم جلساتی با وزارت اقتصاد داشته‌ایم.»

غضنفری با اشاره به نقش صندوق توسعه ملی در بازار ارزی بیان کرد: صحبت‌های من شامل سه بخش می‌شود؛ جریان نقدی صندوق در ۱۰ سال گذشته، ایده‌ها و طرح‌ها برای حوزه نفت و فناوری‌های نوپدید که صندوق‌های جهانی این روز‌ها خیلی سراغش رفتند و مصرف ارز و ارزآوری آن‌ها هم بالاست.

غضنفری با بیان اینکه دنبال این هستیم که برای این نسل و نسل بعد ثروت‌آفرینی کنیم بیان کرد: «همانند صندوق توسعه ملی در ایران، صندوق‌های ثروت در جهان وجود دارد که به دلیل پتانسیل بالا و بازگشت مناسب سرمایه، سرمایه‌گذاری‌های زیادی در حوزه هوش مصنوعی کرده‌اند. صندوق‌های ثروت در جهان منابع خود را از املاک و مستغلات به سمت فناوری برده‌اند؛ برای مثال صندوق ثروت نروژ ۱۳۸ میلیارد دلار در حوزه فناوری و هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری کرده است. صندوق توسعه ملی کشور ما هم نباید از این روند جا بماند. البته تاکید می‌کنم که بنا نداریم بنگاه‌داری کنیم و به‌عنوان نهاد ملی باقی می‌مانیم.»

او با اشاره به جزییات فعالیت این صندوق گفت: «در این سال‌ها، ۱۴۰۱ شروع سرمایه‌گذاری صندوق، ۱۴۰۲ ورود صندوق به حوزه بالادست نفت بوده و ۱۴۰۳ شروع سرمایه‌گذاری صندوق در حوزه فناوری‌های نوپدید و هوش مصنوعی خواهد بود. آقای دهقانی فیروزآبادی در معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری به ما گفتند مبلغ لازم برای سرمایه‌گذاری پنج هزار میلیارد تومان است؛ ما هم وعده دادیم ۲.۵ هزار میلیارد تومان در اپراتور هوش مصنوعی کشور سرمایه‌گذاری می‌کنیم. در واقع در جلسه‌ای که با آقایان خاندوزی و سبحانیان داشتیم، ۲.۵ هزار میلیارد تومان بخشش مالیاتی برای ما در نظر گرفتند که ما هم آن را اپراتور هوش مصنوعی اختصاص دادیم.»

رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی تاکید کرد که برنامه برای ورود به حوزه فناوری‌های نوپدید بنگاه‌داری نیست و قصد سرمایه‌گذاری دارند.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت شرق، تاریخ انتشار: 30بهمن1402، کدخبر: 919677، www.sharghdaily.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین