پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۴۳۳۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۷
وحید سلطانی پاجی جرم شناس تاکید کرد که نوشتن یادگاری بر روی آثار تاریخی و به‌طورکلی وارد کردن هرگونه آسیب خواسته یا ناخواسته به آثار تاریخی به موجب ماده ۵۸۸ قانون مجازات اسلامی، مشمول مجازات حبس از یک تا ۱۰ سال خواهد شد.هرچند قانون مقرره های مشخصی برای مقابله با تخریب کنندگان آثار تاریخی و باستانی در نظر گرفته است ، اما بدلیل ضعف ضمانت اجرایی و کم آگاهی های عمومی، شاهد تداوم این رفتارهای تخریبی هستیم. بعنوان نمونه، تخریب گنجنامه همدان، دیوار فلک الافلاک حرم آباد، مقبره فردوسی، مقبره ملک الشعرای بهار، بدنه پل های تاریخی اصفهان و غیره در چهارشنبه سوری های آخر سال. 

شعار سال:وحید سلطانی پاجی جرم شناس ف در این خصوص توضیح داد که همه ما در برابر حفاظت از آثار تاریخی و فرهنگی مسئولیم تا نسل‌های آینده نیز از آن بهره ببرند و با هویت ملی- اسلامی ما آشنا شوند و ضمن بالیدن به این میراث، آن را به نسل‌های پس خود نیز انتقال دهند. با شروع سفر‌های نوروزی، شاهد افزایش سفر و حضور بیشتر گردشگران در موزه‌ها، بنا‌های تاریخی و مجموعه‌های فرهنگی تاریخی کشور هستیم و همین موضوع نیز ممکن است احتمال آسیب به برخی از این بنا‌ها و ابنیه از سوی معدود افراد هنجارشکن یا وارد کردن صدمه ناخواسته، را افزایش دهد.

حبس از یک تا ۱۰ سال ؛ مجازات یادگاری نویسی و هر نوع آسیب به آثار تاریخی

یکی از موضوعاتی که بازدید کنندگان از اماکن تاریخی باید به آن آگاهی داشته باشند عدم مبادرت به اقداماتی است که به مجموعه خسارت وارد می‌کند. در مواردی مشاهده می‌شود برخی بازدیدکنندگان اقدام به نوشتن یادگاری بر روی آثار و بنا‌های مختلف کرده و برای این کار از ابزار مختلفی استفاده می‌کنند که حتی موجب تخریب تمام یا قسمتی از محل نیز می‌شود. این افراد باید بدانند که قانون مجازات اسلامی به موجب ماده ۵۸۸، این اقدام را که خرابی وارد آورده است جرم تشخیص داده و مرتکب آن به حبس از یک تا ۱۰ سال محکوم خواهد شد و باید خسارات وارده را نیز جبران کند.

حبس از یک تا ۱۰ سال ؛ مجازات یادگاری نویسی و هر نوع آسیب به آثار تاریخی

سلطانی با بیان اینکه نوشتن یادگاری یا هر اقدام آسیب‌زای دیگر به آثار و میراث تاریخی جرم است، گفت: این رفتار نامناسب گرچه از سوی عده قلیل و انگشت‌شماری انجام می‌شود، اما اثر آن تا مدت‌ها در برابر نظر دیگر بازدیدکنندگان باقی می‌ماند. در برخی مجموعه‌ها نیز بعضی گردشگران نیز از محل ممنوعه عبور کرده و با نشستن، بالارفتن، ایستادن بر رو یا در کنار اثر آسیب‌های جدی به کالبد اثر وارد می‌کنند. این رفتار‌ها نیز از مصادیق تخریب بوده و به مجازات ماده ۵۸۸ یعنی همان حبس از یک سال تا ده سال و جبران خسارت وارده منتهی خواهد شد.

این جرم شناس با بیان اینکه برخی پس از دستگیری ادعا می‌کنند که انگیزه‌شان تخریب نبوده و قصد عکس انداختن و ... را داشتند، گفت: انگیزه در ارتکاب این عمل مجرمانه تاثیری در تحقق جرم ندارد و به واسطه اهمیت حفظ میراث فرهنگی قانون گذار این مجازات را در نظر گرفته است. در این موارد پلیس هم می‌تواند با چنین جرائمی برخورد کند.

توضیحات تکمیلی برای بهره برداری بیشتر از خبر:

هرچند قانون مقرره های مشخصی برای مقابله با تخریب کنندگان آثار تاریخی و باستانی در نظر گرفته است ، اما بدلیل ضعف ضمانت اجرایی و کم آگاهی های عمومی، شاهد تداوم این رفتارهای تخریبی هستیم. بعنوان نمونه، تخریب گنجنامه همدان، دیوار فلک الافلاک حرم آباد، مقبره فردوسی، مقبره ملک الشعرای بهار، بدنه پل های تاریخی اصفهان و غیره در چهارشنبه سوری های آخر سال. 

محمود استیفا جامعه‌شناس و پژوهشگر در این رابطه بیان می دارد که افرادی که از آثار باستانی دیدن می‌کنند در واقع چند دسته هستند. یک دسته کسانی که باشناخت کافی و مطالعه از این امکان بازدید می‌کنند و دسته کسانی که به صورت گذری و بدون آگاهی تنها به این منظور که اگر روزی روزگاری آشنایی گذرش به آن مکان افتاد اسم آنها را ببیند سفر می‌کنند، در واقع با این حرکت می‌خواهند تنها ردپایی از خود به جا بگذارند. وی نقش آموزش در جامعه را از طریق مجرای صحیح بسیار مهم دانسته و می افزاید آموزش از طریق مدرسه و معلمان کفایت نمی‌کند بسیاری از دانش آموزان عمل پدر و مادر را در خانواده حجت می‌دانند، لذا آموزش مدرسه ای، آموزش خانوادگی و آموزش و اطلاع رسانی اجتماعی و عمومی ، می بایست وارد این میدان شوند. 

پایگاه تحلیلی خبری شعار سال ،برگرفته از منابع گوناگون

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۸
0
0
دلت خوشه ها
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۲
0
0
یه عکس از ضرغامی دیدم که پاشو گذاشته بود روی آثار تاریخی . اونم زندانی می کنید؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین