پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۳۹۶۲۱
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۹
معاون پارلمانی دانشگاه آزاد اسلامی اقدام دانشجویان در روز 16 آذر را حرکت جمعی دانشجویان علیه قدرت‌های استکباری‌، آمریکا و شاه خواند و تاکید کرد دانشجویان در انقلاب و دفاع مقدس نقش به سزایی داشتند.

شعارسال: حجت‌الاسلام‌ و‌المسلمین علی عسکری، معاون پارلمانی دانشگاه آزاد اسلامی از سابقه تاریخی 16 آذر می‌گوید.

سابقه تاریخی و فلسفه وجودی روز 16 آذر که با عنوان روز دانشجو نام‌گذاری شد، چه بود؟

پس از وقوع کودتای 28 مرداد 1332 علیه دولت مردمی مصدق و بازگشت مجدد شاه به قدرت که با دخالت آمریکا و انگلیس به وقوع پیوست، نیکسون، معاون وقت رئیس‌جمهوری آمریکا سفری به ایران داشت که قبل از انجام این سفر، دانشگاه تهران به مرکز اعتراض جوانان و دانشجویان تبدیل شد. وقتی اعتراض‌های دانشجویی به اوج خودش رسیده بود ارتش شاه و طاغوت به دانشگاه یورش برد و دانشگاه را به خاک و خون کشید و سه نفر از دانشجویان را در 14 آذر به شهادت رسانید. فردای آن روز نیکسون به ایران آمد و دکتری افتخاری در رشته حقوق را در حالی که دانشگاه تهران در اشغال عملی و آشکار عوامل نظامی شاه و مزدوران آمریکا بود، از همین دانشگاه دریافت کرد.

پیام حرکت دانشجویان دانشگاه و آثار مرتبط با آن از نظر شما چیست؟

از اقدام دانشجویان به نماد آزاداندیشی و استقلال‌طلبی یاد می‌شود و اینکه آمریکا سردمدار ظلم و جنایت در ایران بوده و هست. این اتفاق که واکنش دولت کودتا به فعالیت‌های دانشجویی و آزادی‌خواهی‌ بود، مایه نفرت مردم و جوانان از حکومت استبداد شاه و سبب‌ساز سرآغازی شد برای مبارزات سازمان‌یافته دانشجویان علیه حکومت دست‌نشانده آمریکا در ایران. ادامه این حرکت از میان نخبگان دانشگاهی و روحانیت به کل جامعه و اقشار دیگر سرایت کرد و با رهبری امام خمینی (ره‌) باعث پیروزی ملت غیور ایران بر آمریکا و شاه شد.

به اثر‌گذاری حضور دانشجویان در پیروزی انقلاب اشاره کرده‌اید. هم‌اکنون این حضور را در ادامه و تداوم انقلاب چگونه ارزیابی می‌کنید؟

16 آذر آغازی برای حرکت جمعی دانشجویان علیه قدرت‌های استکباری‌، آمریکا و شاه بود که به سقوط شاه در ایران انجامید. پس از پیروزی انقلاب‌، دانشجویان و جوانان با رهبری امام (ره) همیشه نقش‌آفرین بوده‌اند؛ در دفاع مقدس، در تاسیس سپاه و نهادهای انقلاب به‌ویژه نهاد مقدس بسیج. همچنین در فتح لانه شیطان «لانه جاسوسی آمریکا» این دانشجویان پیرو خط امام بودند که باعث انقلاب دوم به تعبیر امام (ره) شدند. در وضع فعلی هم باز هم این دانشجویان معتقد به اصول و مبانی انقلاب هستند که در افشای ماهیت آمریکا نقش‌آفرینی دارند.

برگزاری مراسم روز 16 آذر امسال را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

امسال سران آمریکا به‌ویژه سنای آمریکا، کاری کردند که گویای یک جنایت حقوقی و بی‌تعهدی علیه نظام حقوقی دنیا و جهان است. این اتفاق باعث انسجام و وحدت بین ملت ایران به‌ویژه نخبگان و دانشجویان شد و نشان داد که هوشمندی‌ها و تدابیر مقام معظم رهبری و به‌ویژه رهنمودهای معظم‌له در موضوع برجام را باید نصب‌العین خود قرار بدهیم و پاسخ دندان‌شکنی به آمریکا بدهیم. به همین جهت است که روز 16 آذر در دانشگاه‌ها پرشورتر از سال قبل علیه آمریکا برگزار خواهد شد و نخبگان دانشگاهی به‌ویژه دانشجویان از حقوق ملت ایران بیش از گذشته دفاع خواهند کرد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری آنا ، تاریخ انتشار خبر 15 آذر 1395، کدمطلب: 164899 ،www.ana.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین