پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۳۸۱۲۸
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۷
رئیس دانشگاه آزاد گفت: تاکنون هیچ یک از موسسات آموزش عالی گزارشی در زمینه رعایت استانداردها به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه نکرده‌ است در حالیکه دانشگاه آزاد چندین بار مورد تحقیق و تفحص قرار گرفته است.

شعارسال: جلسه شورای دانشگاه آزاد استان البرز با حضور حمید میرزاده رئیس دانشگاه آزاد برگزار شد.

میرزاده در این جلسه با اشاره به فلسفه شکل گیری جلسات این شورا خاطر نشان کرد: این جلسات با هدف آگاهی از بازخورد تصمیمات سازمان مرکزی در ستاد تشکیل می‌شود و از آنجایی که واحدها با مسائل آموزشی، اداری، پژوهشی بیشتر در ارتباطند نقطه نظرات آنها می‌تواند برای اصلاح روش‌ها، منش‌ها و تنظیم آیین نامه‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

رئیس دانشگاه آزاد، ارتباط مستمر و مداوم با روسای واحدها و مدیران دانشگاه را بسیار مهم دانست و گفت: برگزاری جلسات هیات‌های امنای استانی، جلسات پایش، شورای راهبردی، شوراهای دانشگاه زمینه ارتباط هرچه بیشتر میان مدیران صف و ستاد در دانشگاه آزاد را فراهم ساخته است.

وی ادامه داد: معتقدیم با استفاده از خرد جمعی و افزایش مشارکت مدیران در تصمیم گیری‌ها می‌توان دانشگاه را به نحو بهتری اداره کرد.

میرزاده تقلیل بخشنامه‌های دانشگاه از 30 هزار صفحه به 3 هزار صفحه را یکی از دستاوردهای مدیریت مشارکتی در دانشگاه آزاد دانست و گفت: یکی از چالش‌های دانشگاه در گذشته این بود که بخشنامه ها به صورت شورایی صادر نمی‌شد. اما با تشکیل شورای مرآت و بهره گیری از نظرات 20 از روسای استان‌ها در این شورا، بخشنامه‌ها کامل‌تر و با اشتباهات کمتری تنظیم می‌شود.

وی با بیان اینکه نظرات و پیشنهادهای تمامی مدیران و روسای واحدهای دانشگاه آزاد در تصمیم گیری‌ها مهم بوده و مورد استفاده قرار می‌گیرد، گفت: تمامی مباحث مطرح شده در این گونه جلسات بررسی و به بخش‌های مربوط در سازمان مرکزی ارجاع داده می‌شود.

میرزاده با اشاره گزارش ارائه شده از سوی میرزا رئیس دانشگاه آزاد استان البرز گفت: اغلب شاخص‌ها در استان البرز رعایت شده و خوشحال کننده است، اما انتظار می‌رود این استان نقش بیشتری در توسعه علمی دانشگاه آزاد داشته باشد.

وی مجاورت استان البرز با تهران را فرصتی برای رشد این استان دانست و افزود: خوشبختانه بیشتر رشته‌های تحصیلات تکمیلی در این استان ایجاد شده و کمک بسزایی در کاهش رفت و آمد دانشجویان به تهران داشته است.

رئیس دانشگاه آزاد با اشاره به وجود 3 هزار واحد صنعتی در استان البرز، گفت: دانشگاه آزاد استان البرز با تقویت ارتباط خود با صنعت می‌تواند دامنه این ارتباط را به استان تهران نیز گسترش دهد. با توجه به پتانسیل‌های این استان انتظار می رود میزان درآمدهای غیر شهریه‌ای از این طریق افزایش یابد.

میرزاده با تاکید بر گسترش فعالیت‌های اقتصاد دانش بنیان در استان البرز گفت: دانشگاه موفق باید بتواند در حوزه اقتصاد، اجتماع و فرهنگ موثر باشد.

وی از مسئولان واحدهای این استان‌ها خواست تا برای گرفتن گرنت از بخش صنایع و خدمات تلاش بیشتری داشته باشند، میرزاده همچنین خواستار تشکیل جلساتی برای پیگیری این موضوع شد.

رئیس دانشگاه آزاد در بخش دیگری از سخنان خود به افزایش میزان تولیدات علمی در این دانشگاه ظرف سه سال گذشته اشاره کرد و گفت: با اجرای سیاست‌های جدید در دانشگاه آزاد میزان تولید مقالات پر استناد روز به روز افزایش یافته که این موضوع بسیار خوشحال کننده است. طبق آمار سهم دانشگاه آزاد از مقالات پر استناد کشور از 22 درصد به 30 درصد افزایش یافته است.

میرزاده گفت: طبق آمار سایت ISI بیشترین میزان تولید مقالات دانشگاه آزاد اسلامی مربوط به سال 2015 میلادی است که 7 هزار مقاله در این سال در این پایگاه به ثبت رسیده است. پیش بینی ما این است که تاپایان سال 2016 سهم دانشگاه آزاد در تولید علمی کشور از 19 درصد به 20 درصد برسد.

وی در ادامه به مقایسه میزان تولیدات علمی دانشگاه آزاد اسلامی با سایر دانشگاه‌های کشور پرداخت و گفت: طبق داده‌های پایگاه علمی Web of sience میزان تولید مقالات علمی کل کشور از ابتدا تا کنون 303 هزار و 502 مقاله است که حدود 43 درصد از آن طی سال‌های 2013 تا 2016 میلادی تولید شده و این آمار نشان دهنده عملکرد موفق دولت به شمار می رود.

میرزاده همچنین در زمینه میزان تولید علمی دانشگاه آزاد اسلامی از ابتدای تاسیس تا کنون نیز خاطر نشان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی تاکنون 47 هزار و 514 مقاله تولید کرده که بیش از 25 هزار و 161 مقاله(یعنی 53 درصد) در فاصله سال های 2013 تا 2016 تولید شده است. این مقایسه نشان می‌دهد که طی این بازه زمانی رشد تولیدات علمی دانشگاه آزاد 10 درصد بیش از کل تولیدات علمی کشور در همین بازه زمانی است.

رئیس دانشگاه آزاد با اشاره به ارتقای جایگاه ایران در پایگاه ESI طی سه سال گذشته گفت: در مهرماه 92، رتبه این دانشگاه 752 بود که با اجرای سیاست‌های کیفیت بخشی این رتبه به 161 ارتقا یافته است.

میرزاده افزود: دانشگاه آزاد دارای بیش از یک میلیون و 600 هزار دانشجوست که حدود یک میلیون و 100 هزار نفر از آنها در مقاطع کاردانی و کارشناسی تحصیل می کنند و این میزان تولید علم مختص به 40 واحد برگزار کننده دوره دکترای این دانشگاه است.

رئیس دانشگاه آزاد با اشاره به اهمیت پرداختن به پژوهش در دانشگاه‌ها گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که یک استاد موفق، پژوهشگر موفقی نیز هست. آموزش اگر به همراه پژوهش نباشد نمی‌تواند به توسعه دانشگاه کمک کند.

وی با اشاره به پتانسیل‌ها و دستاوردهای دانشگاه آزاد اسلامی طی سه دهه گذشته گفت: این دانشگاه حاصل پس انداز مردم است و توانسته نقش مهمی را در توسعه علمی کشور ایفا کند، در بسیاری از کشورها به دنبال الگویی هستند که با مشارکت مردم و بخش خصوصی بتوانند دست به توسعه آموزش عالی بزنند که این مهم در ایران اتفاق افتاده است.

وی خطاب به روسای واحدها و مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز گفت: درخواست من از شما این است که به جای حمایت از افراد در دانشگاه از فرایندهای دانشگاه حمایت کنید. اگر دانشگاه آزاد اسلامی وجود نداشت تا کنون بیش از 5.7 میلیون فارغ التحصیل این دانشگاه روانه دانشگاه های درجه دو و سه کشورهای همسایه می شدند که این امر باعث خروج میلیاردها ریال ‌ارز از کشور می‌شد.

میرزاده در ادامه به دیگر دستاوردهای این دانشگاه اشاره کرد و گفت: شبکه کردن بیش از 11 هزار آزمایشگاه و کارگاه(طرح ساها) باعث ایجاد یک گنجینه فنی شده که برای تمام محققان کشور قابل دسترسی است. علاوه بر این دانشگاه آزاد اسلامی با ایجاد دفتر در دانشگاه های مطرح دنیا سعی در تبادل علمی با دیگر کشورها داشته است. شبکه بین الملل دانشگاه آزاد شرایط ادامه تحصیل برای فارسی زبانان خارج از ایران را فراهم ساخته است.

رئیس دانشگاه آزاد بومی گزینی را یکی دیگر از دستاوردهای سیاست‌های اخیر این دانشگاه برشمرد و افزود: در حال حاضر در 71 درصد از رشته محل‌های کارشناسی ارشد، 96درصد رشته محل‌های کارشناسی و کاردانی و 51 درصد از رشته محل‌های دکترای تخصصی بومی گزینی شده است.

وی تاکید کرد: بومی گزینی تنها یک حرکت علمی نیست، بلکه می توان آن را حرکتی فرهنگی هم دانست که در انسجام بنیان خانواده ها و کاهش ناهنجاری های اجتماعی کمک بسزایی داشته است.

میرزاده دانشگاه آزاد را دارای پتانسیل‌ها و شاخص‌های لازم برای جذب دانشجویان دوره دکتری دانست و گفت: شرایط این دانشگاه به لحاظ دارا بودن فضای آموزشی، آزمایشگاهی از بسیاری از دانشگاه های کشور مطلوب تر است، سرانه فضای دانشجو در این دانشگاه 10 مترمربع است که بیشتر از متوسط کشوری است.

وی ادامه داد: همچنین در دانشگاه آزاد نسبت استاد به دانشجو در دوره دکتری یک به 2.7 است این در حالی است که در دانشگاه‌های دولتی این نسبت یک به 5 است.

رئیس دانشگاه آزاد در ادامه ضمن گلایه از نقدهای غیرمنصفانه برخی از فعالیت‌های دانشگاه آزاد گفت: متاسفانه تاکنون هیچ یک از این موسسات آموزش عالی هیچ گزارشی در زمینه رعایت استانداردهای موجود اعم از تعداد اعضای هیات علمی، تعداد آزمایشگاه، سرانه فضای آموزشی به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه نکرده‌اند. این در حالی است که تاکنون دانشگاه آزاد چندین بار مورد تحقیق و تفحص قرار گرفته است و اقدامات خود در مورد استاندارد سازی و کیفی گرایی دانشگاه را به شورای عالی انقلاب فرهنگی و کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گزارش کرده است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری فارس ، تاریخ انتشار خبر 3 آذر 1395، کدمطلب: 13950903001162 ،www.farsnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین