پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۴۰۸۱۰
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۲
رییس اداره محیط زیست اسلامشهر گفت: با ورود اداره محیط زیست پروژه کمربندی رباط کریم- اسلامشهر که در طی اجرای آن ۵۰۰۰ درخت شهرستان قطع می شد متوقف شد.

شعار سال:


مشکلات زیست محیطی را می توان به نوعی دارای پیوندی عمیق با اسلامشهر دانست؛ جایی که نتایج مجاورت اسلامشهر با شهر تهران، وجود تعداد زیادی از کارگاه های صنعتی، توسعه نقاط حاشیه ای شهر تهران، کمبود فضای سبز و البته بسیاری از مشکلات زیست محیطی دیگر همه و همه دست به دست هم می دهند تا دغدغه هایی در این خصوص برای شهروندان ایجاد شود.

*سرانه فضای سبز اسلامشهر در حد استاندارد نیست

سرانه فضای سبز اسلامشهر نسبتا خوب است ولی استاندارد نیست. ما در بحث سرانه فضای سبز خود کمک رسانی می کنیم و وقتی که می خواهیم به یک واحد مجوز بدهیم آن واحد را ملزم می کنیم که ۲۵ درصد فضای سبز داشته باشد یا اگر واحدی بخواهد قطع اشجار انجام دهد نظارت می کنیم.


*توقف پروژه ای که قصد جان ۵۰۰۰ درخت را داشت

مثلا پروژه ملی کمربندی رباط کریم- اسلامشهر در قست جنوبی واوان در حال انجام بود و ما دیدیم درخت های جاده درختی که تنها قسمت فضای سبز بخش جنوبی اسلامشهر است در حال قطع شدن است و در نتیجه به این کار ورود پیدا کردیم. در این طرح ۱۵۰ درخت قطع شده بود و مجریان طرح تصمیم داشتند همه درختان این مسیر که نزدیک به پنج هزار درخت بود را قطع کنند اما ما وارد شدیم و پروژه را متوقف کردیم چراکه باید فضای سبز حفظ شود.

ما در این خصوص طرحی دادیم که درختان بین لاین تندرو و کندرو قرار بگیرند. قرار شده است مجریان این طرح اصلاحیه بدهند و ما نیز طرح پیشنهادی خودمان را ارائه کرده ایم. جالب است در این خصوص شیطنت هایی هم در داخل شهرستان شده بود و درختان قسمت هایی که قطع شده بود را پلاک نزده بودند و آن نقاطی که قطع نمی شد را پلاک زده بودند که با پیگیری های صورت گرفته همه درختان پلاک دار شدند.

*مسئولان باید از حجم ترافیک شهرستان بکاهند

ترافیک موجود در شهرستان و تجمع خودروها موجب تولید مونواکسید و در نتیجه بالا رفتن درصد آلایندگی شهرستان می شود اما خوشبختانه چون ما در غرب تهران قرار داریم وزش باد کمک می کند که آلودگی زیادی در شهرستان نداشته باشیم؛ با این حال ما در شهرداری ایستگاه های سنجش هوا را قرار داده ایم و وضعیت آلایندگی شهرستان کنترل می شود. قائدتا مسئولان باید با ایجاد کمربندها راه هایی از حجم ترافیک سطح شهرستان بکاهند.

*فعالیت « ستاد پاکسازی » در اسلامشهر

ما در شهرستان یک سری معضلات داریم که حل کردن آنها از توان یک اداره خارج است و ما پیشنهاد تشکیل ستادی با عنوان« ستاد پاکسازی شهرستان» را دادیم که با این پیشنهاد موافقت شد و رییس این ستاد از رییس شورای شهر ابلاغ گرفت و این ستاد در حال فعالیت است؛ در وهله اول ما در این ستاد ساماندهی نخاله های سطح شهرستان را مدنظر قرار دادیم که حداقل مردم به چشم ببینند وضعیت ظاهری شهرستان بهتر شده است و این اتفاق در اسلامشهر صورت گرفت و با نگاهی می توان متوجه شد که وضعیت ظاهری اسلامشهر از چهاردانگه بهتر است.

*اسلامشهر شهر نخاله های ساختمانی است

بیشتر نخاله های شهرستان از آزادگان می آیند یا برای چهاردانگه هستند.من در جلسه ای عنوان کردم اگر از من نه به عنوان مسئول بلکه به عنوان یک گردشگر درباره اسلامشهر نظر بخواهند می گویم اسلامشهر شهر نخاله های ساختمانی است؛ واقعا در همه نقاط اسلامشهر شاهد وجود نخاله های ساختمانی هستیم.

*مشکل استفاده از فاضلاب ها در حال حل شدن است

معضل بعدی ما بعد از نخاله های ساختمانی، فاضلاب های شهرستان است که بدون کنترل و با اطلاع یا بدون اطلاع از سوی کشاورزان استفاده می شده است اما این موضوع در اسلامشهر در حال به نتیجه رسیدن است و ما امیدواریم در چهاردانگه و احمداباد هم این موضوع به نتیجه برسد و دیگر از این فاضلاب ها استفاده نشود.


*زباله های تمام نقاط اسلامشهر به خارج از شهرستان منتقل می شوند

در بحث زباله های علاوه بر اسلامشهر دیگر زباله های چهاردانگه هم به کهریزک می رود. زباله های احمداباد مستوفی نیز تا پیش از این به خارج از شهرستان نیم رفت که با مکاتباتی که با شهردار احمداباد انجام دادیم دیدیم آنها مایل به انتقال زباله ها به خارج از شهرستان نیستند و در نتیجه پرونده آنها را به دادسرا ارجاع دادیم و در نهایت آنها هم با اختراباد شهریار قرارداد بستند که زباله هایشان به آنجا برود. زباله های اسلامشهر هم که سابقا به رباط کریم می رفت پس از آنکه رباط کریه به مشکل خورد به کهریک می رود. هزینه های مخرب دفن زباله ها در شهرستان بسیار بیشتر از هزینه انتقال زباله ها به خارج از شهرستان است.

*زمان نمایش و محل نگهداری حیوانات دلایل اصلی توقف فعالیت سیرک پرشین بود

محیط زیست در مجموع دارای دو شاخه انسانی و طبیعی است که شاخه طبیعی شامل حفاظت از مناطقی است که در آنها شکار صورت می گیرد که البته در اسلامشهر، رباط کریم و شهریار اصلا محیط طبیعی از این نظر نداریم و بر همین مبنا فعالیت ما محدود به محیط انسانی می شود.ما ارگانی حاکمیتی نظارتی هستیم و در سطح شهرستان برعملکرد سایر ادارات همچون شهرداری و اداره جهاد کشاورزی در موارد زیست محیطی نظارت می کنیم.

اسلامشهر شهرستان بزرگی است و معضلات زیست محیطی خاص خود را دارد و بعضا ما و یا سایر ادارت در این خصوص وارد عمل می شوند، یکی از مشکلاتی که در ماه های اخیر به وجود آمد بحث سیرک پرشین بود. سیرک پرشین برای نگهداری حیوانات و نمایش آنها مجوز داشت و این مجوز برای دو هفته بود اما مسئولان این سیرک با یک شگرد بلیط های خود را با تاریخی پس از پایان مهلت نمایششان به ادارات دولتی فروخته بودند که این کاری غیرقانونی بود و به همین دلیل نیز ما دستور توقیف سیرک را گرفتیم.

سازمان محیط زیست بخشنامه ای جدید دارد که طی آن قرار است نمایش حیوانات بصورت تدریجی در سیرک ها متوقف شود و این بخشنامه از اسلامشهر کلید خورد و پس از جلساتی که ما با مسئولان سیرک پرشین داشتیم آنها در نهایت قانع شدند که حتی دو حیوان باقی مانده شان را به سازمان محیط زیست اهدا کنند و این حیوانات به پارک پردیسان برده شدند.مشکل دیگر این سیرک محل نگهداری برخی از حیوانات بود.


با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه خبری-تحلیلی اسلامشهر خبر، تاریخ انتشار ۲۳ آذر ۱۳۹۴، www.eslamshahrkhabar.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین