پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۱۳۷۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۲
کارشناس ارشد اندیشکده شورای آتلانتیک معتقد است، اوباما رئیس جمهوری امریکا در آخرین روز های مسئولیت خود می کوشد تا شرایط امن تری برای حفظ برجام از گزند مخالفان ایجاد کند و به آنها در مورد عواقب اقدام علیه این توافقنامه هشدار دهد.

شعار سال: «باربارا اسلاوین» کارشناس ارشد مسائل خاور میانه در اندیشکده شورای آتلانتیک  نامزدی «رکس تیلرسون» به وزارت امورخارجه آمریکا را در قیاس با سایر گزینه های ترامپ گزینه معتدل تر و امید بخش تری در سیاست های خارجی آمریکا بویژه در خاورمیانه توصیف کرد.

اسلاوین گفت: گرچه هنوز تکلیف تیلرسون روشن نشده اما من از کسانی که او را می شناسند شنیده ام که فردی معتدل و عملگرایی است که تجربیات گسترده ای در مراوده با کشورها و دولت های دشوار دارد.

به گفته این کارشناس مسائل خاورمیانه، تیلرسون که سرپرستی یک شرکت نفتی را بعهده دارد طبعا نمی تواند طرفدار تحریم باشد و به رغم نزدیکی به روسیه شانس زیادی برای گرفتن تایید کنگره آمریکا دارد.

کارشناس شورای آتلانتیک در پاسخ به این سوال که با توجه به شایعه تصمیم ترامپ به برگزیدن جان بولتون سیاستمدار تندرو آمریکایی و سفیر سابق این کشور در سازمان ملل برای معاونت ترامپ این ترکیب چه تاثیری در سیاست خارجی ترامپ خواهد داشت گفت گرچه او شخصیتی بوضوح متفاوت با تیلرسون دارد اما هنوز بطور رسمی از سوی ترامپ نامزد این مقام نشده است.

اسلاوین افزود، به دلیل شخصیت نامطلوب بولتون در محافل سیاسی و رسانه های آمریکا از هم اکنون واکنش ها و مقامت های شدیدی نسبت به این انتخاب احتمالی شروع شده و تلاش می شود که از چنین انتخابی جلوگیری به عمل آید اما حتی اگر در این مرحله هم نامزد بشود مشکل خواهد توانست از سد سنای آمریکا عبور کند.

این کارشناس با سابقه آمریکایی یاد آور شد، بولتون همان کسی است که بشدت از حمله به عراق حمایت می کرد در صورتی که مواضع مورد ادعای ترامپ در تعارض با این موضع است و او می گوید که از ابتدا با تهاجم به این کشور مخالف بوده است.

وی اضافه کرد، از طرف دیگر بولتون بخاطر نوع برخوردی که با مخالفان خود در وزارت امورخارجه آمریکا داشت بشدت مورد نفرت کارکنان این وزارتخانه بود و دخالت های او در مذاکرات با کره شمالی و ایران عملا انتقادات شدیدی را علیه او بر انگیخت.

اسلاوین ابراز امیدواری کرد که مشاوران ترامپ او را به برگزیدن یک کهنه کار وزارت امورخارجه نظیر بیل برنز و یا جان نگروپونته ترغیب کنند.

وی گفت، با توجه به این که ترامپ در روزهای پس از پیروزی اشارات زیادی به موضوع توافق هسته ای با ایران نکرده این احتمال وجود دارد که برای مدتی به دلیل اشتغال به مسائل دیگر به این موضوع نپردازد.

وی در پاسخ به این سوال که فکر می کنید چرا اوباما در حالی که لایحه «ایسا» بدلیل کسب رای قاطع سنا بدون امضا او هم به قانون تبدیل می شد از امضا آن خودداری کرد، اظهار داشت، اوباما در این روزهای آخر تصدی خود تلاش می کند تا برجام را در بهترین شکل ممکن تحویل جانشین خود دهد و با امضا نکردن لایحه تمدید ایسا و حذف تحریم های مرتبط با موضوع هسته ای برای توافق برجام شرایط امنی ایجاد کند ولو آن که این لایحه بدون امضای او قانونی بشود، وی نشان داده است که همچنان تلاش می کند ضمن حفظ این توافقنامه به مخالفان آن هشدارهای لازم را بدهد.

وی افزود، به همین دلیل این احتمال وجود دارد که دشمنان برجام صرفا بخاطر حفظ اعتبار سیاسی خود و کشور هم که شده لااقل تا مدتی به کارشکنی و مخالفت با برجام روی نیاورند.

باربارا اسلاوین در پایان گفت، با این همه نسبت به کنگره آمریکا بخصوص حالا که بطور کامل در کنترل جمهوریخواهان قرار گرفته یک نگرانی وجود دارد. اما حتی کنگره نیز دست کم در نخستین سال تصدی ترامپ مجبور خواهد بود عمده وقت خود را به بررسی و تایید صلاحیت گزینه های کابینه ترامپ بگذراند و یا لوایح مربوط به بودجه را سامان بدهد که درنتیجه در این مدت ایران و برجام در صورتی که اقدام تحریک آمیزی از سوی تندروهای داخلی ایران صورت نگیرد از گزند آن ها محفوظ خواهد بود.

با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار 27 آذر 1395، کد مطلب: 82349518، www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۸
0
0
این یک دروغ سیاسی بزرگه. همین
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین